تربیت پنج بانوی حافظ کل؛ خروجی هیئت ۱۴ معصوم(ع) باباحیدر
کد خبر: 3839582
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
هیئت کجا بریم؟/۴

تربیت پنج بانوی حافظ کل؛ خروجی هیئت ۱۴ معصوم(ع) باباحیدر

گروه اجتماعی ــ مسئول هیئت ۱۴ معصوم(ع) شهر باباحیدر با بیان اینکه این هیئت تنها جلسه عزاداری برگزار نمی‌کند، گفت: فعالیت‌های فرهنگی، آموزش قرآن، حفظ کل و موضوعی قرآن، دعای ندبه به‌صورت هفتگی، مسابقات ورزشی و هنری، از جمله دیگر برنامه‌های این هیئت است که چهار الی پنج بانوی حافظ کل خروجی این جلسات است.

روزهای عاشقی یکی پس از دیگری در حال گذر است. خوشا به حال کسی که این روزها و شب‌ها را با اشک چشم در مجلس روضه و هیئت بگذراند و دست‌های خالی‌اش را با گوشه نگاه سیدالشهداء(ع) پر از امید و سعادت کند.

سید‌محمدتقی میراحمدی، مسئول هیئت ۱۴ معصوم شهر باباحیدر از توابع شهرستان فارسان در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در رابطه با قدمت این هیئت عزاداری اینگونه پاسخ داد: هیئت ۱۴ معصوم(ع) از سال ۷۴ فعالیتش را آغاز کرده است و این هیئت در طول سال به‌صورت هفتگی شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در منازل اعضای هیئت جلسه مولودی و یا روضه و مداحی را برپا می‌کند.

هیئت ویژه بانوان و جوانان؛ خروجی هیئت ۱۴ معصوم(ع) باباحیدر

وی ادامه داد: این هیئت مورد استقبال همه اهالی شهر قرار گرفته است و جلسه هفتگی هیئت ویژه بانوان در روزهای چهارشنبه ساعت ۱۵ و جلسه هفتگی هیئت ویژه جوانان در روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۵ از خروجی‌های این هیئت است که هر دو با نام ۱۴معصوم(ع) در طول سال مراسم مولودی، مداحی و  برنامه‌های ملی برگزار می‌کنند.

میراحمدی با بیان اینکه این هیئت تنها جلسه عزاداری برگزار نمی‌کند، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی، آموزش قرآن، حفظ کل و موضوعی قرآن کریم، دعای ندبه به‌صورت هفتگی، مسابقات ورزشی و هنری، از جمله دیگر برنامه‌های این هیئت است که چهار الی پنج بانوی حافظ کل و هفت حافظ موضوعی قرآن از میان آقایان خروجی این جلسات است.

وی با اشاره به اینکه جلسات هیئت در طول سال ادامه دارد اما در محرم پررنگ‌تر است، گفت: مراسم این هیئت با قرائت نماز ظهر عاشورا آغاز می‌شود که تقریباً می‌توان گفت هیچ کجا مراسم نماز با هدایت یک هیئت برگزار نمی‌شود و معمولاً چند گروه با هم همکاری می‌کنند تا این جلسه به خوبی برپا شود اما در باباحیدر هیئت ۱۴ معصوم(ع) به تنهایی برنامه نماز جماعت ظهر عاشورا را مدیریت و اجرا می‌کند و مراسم عزاداری نیز از همان شب یعنی یازده محرم در مسجد با حضور حداکثری جمعیت برپا می‌شود.

دهه دوم محرم با هیئت ۱۴ معصوم(ع) باباحیدر

میراحمدی افزود: امسال نیز جلسات به مدت ۱۰ شب از شب یازدهم محرم تا ۲۰ محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریفی دعوت شده از اصفهان و مداحان شهری، شهرستانی و استانی به همراه پذیرایی شام برگزار می‌شود.

مسئول هیئت ۱۴ معصوم(ع) به جمعیت مجالس عزاداری اشاره کرد و گفت: جلسات این هیئت در برنامه‌های عمومی مورد استقبال حدود ۵۰۰ نفر، در جلسات معمولی ۲۰۰ نفر و در جلسات هفتگی ۶۰ نفر قرار می‌گیرند.

انقلابی بودن، معیار دعوت سخنران و مداح

وی معیار انتخاب مداح و سخنران مجلس عزاداری را انقلابی بودن آن‌ها دانست و افزود: محوریت سخنرانی در این هیئت بیشتر آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی، ازدواج، مشکلات جوانان، اعتیاد و فضای مجازی است؛ لذا از مداح و سخنرانی استفاده می‌کنیم که دغدغه‌مند و انقلابی باشند و تنها به روضه و یا مداحی شور توجه نمی‌شود.

میراحمدی ادامه داد: امروزه در هیئت‌ها بیشتر مداحی مورد توجه جوانان قرار گرفته است که سخنرانان با موضوعات روز و فن بیان بالا و زیبا می‌توانند این تصور را تغییر و جوانان را بیشتر پای منبر بکشانند.

مسئول هیئت ۱۴ معصوم(ع) باباحیدر به مسجدمحور بودن برنامه‌هایشان در ماه محرم اشاره کرد و گفت: جلسات بیشتر در مسجد برگزار می‌شود و از آنجایی که قرآن و اهل بیت(ع) دو اصل جدانشدنی هستند ابتدای هر جلسه با قرائت و تفسیر آیاتی از قرآن آغاز می‌شود.

وی در پایان در رابطه با هماهنگی‌های لازم به‌منظور تأمین امنیت و نظم جلسه، بیان کرد: برای رفع مشکل ترافیک با نیروی انتظامی و برای جلوگیری از خطرات احتمالی در حین اجرای جلسه با اورژانس هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است همچنین تعدادی از اعضای هیئت در قالب انتظامات نظم و انضباط جلسه را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام

captcha