آثار مناسبتی سیما اسیر شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری
کد خبر: 3839736
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
پژمان بازغی مطرح کرد:

آثار مناسبتی سیما اسیر شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری

گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: عمده آثار مناسبتی سیما با نوعی شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری همراه‌ هستند و همین عامل کیفیت مجموعه‌های تلویزیونی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره  دلایل حضورش در سریال مرضیه که ویژه ماه محرم تولید شده است؛ اظهار کرد: آشنایی با فلورا سام و مجید اوجی و تجربه همکاری با آن‌ها یکی از دلایل ایفای نقش در این اثر است. غنای متن یکی دیگر از دلایل مؤثر برای حضورم در این سریال است؛ قصه این مجموعه روایتی پلیسی ـ اجتماعی است که کمتر در تلویزیون به آن پرداخته شده است.
 
آثار مناسبتی سیما اسیر شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری
روایتی در بطن ماه محرم
وی افزود: این سریال به صورت مستقیم به واقعه عاشورا نمی‌پردازد، فقط قصه در بازه زمانی محرم رخ می‌دهد، اما همزمانی با این ایام شخصیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و قصه روایتی جذاب به خود می‌گیرد. مفاسد اقتصادی هم از موضوعاتی است که در این سریال مطرح شده است. من در این مجموعه نقش روزنامه‌نگاری را بازی می‌کنم که به همراه دوستش درصدد کشف یک جریان فساد است و همین موضوع منجر وقوع اتفاقاتی در سریال می‌شود.

این بازیگر درباره سطحی‌نگری مجموعه‌های مناسبتی سیما اظهار کرد: عمدتاً آثار مناسبتی سیما با نوعی شتابزدگی و سطحی‌نگری همراه‌ هستند و همین عامل کیفیت فیلم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در همین مجموعه هم شتاب‌زدگی وجود دارد، این اثر همزمان با تصویربرداری‌اش روی آنتن ‌می‌رود البته تلاش کرده‌ایم که این تعجیل آسیبی به اثر وارد نکند اما در هر صورت این روند قطعاً بی‌تأثیر نیست. 

بازغی درباره گروه بازیگران مجموعه مرضیه اظهار کرد: یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود فیلم یا سریالی موفق باشد، مجموعه بازیگران آن اثر است. در مرضیه تیم بازیگری به گونه‌ای طراحی شده است که همه نقش‌ها فرصت دیده شدن داشته باشند. همچنین اطمینانی که تمام گروه به کارگردان و تهیه‌کننده دارند انگیزه آن‌ها را برای کیفیت بهتر، مضاعف کرده است.
 
برای حضورم در سینما معیار‌های خاصی دارم
وی درباره حضور کم رنگش در سینما گفت: برای حضورم در سینما قواعد و معیارهای خاصی دارم که حتماً باید انتظاراتم در این زمینه برآورده شود و به همین جهت حاضر نیستم در هر فیلمی حضور یابم و متأسفانه آثار من در شرایط خوبی اکران نشده‌اند، برای همین هم بسیاری از فیلم‌هایی که در آن بازی کرده‌ام دیده نشده‌اند. 

وی درباره حضور مافیا در سینما گفت: من این کلمه را تاکنون به کار نبرده‌ام، اما فکر می‌کنم، هنر هفتم گرفتار یک نوع مافیای صنعتی شده و این نکته کاملاً در سینما مشهود است، منظور از مافیا این است که تنها عده‌ای در سینما فعالیت می‌کنند و عرصه را برای حضور سایرین تنگ کرده‌اند. 

طنز؛ جولانگاه نقد اجتماعی

این بازیگر درباره اولین حضورش در سینما تصریح کرد: «نیوکاسل» جدیدترین تجربه من در سینماست. در این فیلم سینمایی شکل متفاوتی از طنز ارائه شده است، چون متأسفانه طنز آنگونه که باید در سینما درک نشده است. تصور ما از طنز به آثار سطحی خلاصه می‌شود که فروش فیلم را تضمین می‌کنند، درصورتی‌که در بسیاری از مواقع طنز می‌تواند رویکرد اجتماعی داشته باشد که شاید در سایر ژانرها نتوان به آن پرداخت. 

این بازیگر ادامه داد: سینماگران در به وجود آمدن این وضعیت نقشی ندارند زیرا بخش خصوص باید بتواند روی پای خودش باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. فکر می‌کنم طنز فاخر نیازمند سرمایه‌گذار دولتی است که اگر نتوانست در گیشه موفق عمل کند سازندگانش را خانه‌نشین نکند.
 
وی تأکید کرد: حمایت دولتی صرفاً اتفاق مثبتی در سینما نیست و گاهی موجب تخریب سینما هم می‌شود، اما برخی مواقع سینما نیازمند تقویت و حمایت است. در شرایط فعلی که فقط یک ژانر در سینما فروش دارد، سینماگر ترجیح می‌دهد که تنها در همان حوزه فعالیت کند و به همین جهت باید تلاش کرد تا آثار با کیفیت تولید شوند.
 
بازغی با انتقاد از اکران نشدن برخی فیلم‌هایش گفت: متأسفانه شرایط نامطلوبی که در حال حاضر وجود دارد سبب شده بسیاری از آثارم فرصت اکران پیدا نکنند، «توچال» و «چهل کچل» از جمله این آثارند. این تولیدات به دلیل اینکه سینما‌داران به اکران این قبیل آثار علاقه‌مند نیستند یا به اکران راه پیدا نمی‌کنند یا در صورت نمایش کمتر فردی، موقعیت دیدن آن‌ها را پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که نمایش در جشنواره فیلم فجر هم به دیده شدن بهتر فیلم‌ها کمک می‌کند، گفت: حضور و موفقیت در جشنواره فیلم فجر سبب می‌شود آثار بهتر دیده شوند، البته نمی‌توان این نکته برای تمامی آثار صادق نیست ولی به هر حال نمی‌توان از تأثیر آن غفلت کرد. این اتفاق درباره فیلم «هلن» رخ داد. این اثر به لحاظ کیفی فیلم بدی نبود، اما، چون موقعیت نمایش در جشنواره را نداشت اکران خوبی هم به دست نیاورد.
انتهای پیام
captcha