تأثیر هیئات مذهبی در ارتقای جامعه به سمت خوبی‌ها
کد خبر: 3840343
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
منطق حسینی/۱

تأثیر هیئات مذهبی در ارتقای جامعه به سمت خوبی‌ها

گروه معارف ــ یک پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی گفت: هیئت‌های عزاداری باید در راستای ارتقای جامعه به سمت خوبی‌ها حرکت‌آفرین باشند و خوشبختانه عزاداری‌هایی که در جامعه ما برپا می‌شوند، عزاداری‌های مطلوبی هستند.

تاثیر هیئات مذهبی در راستای ارتقای جامعه به سمت خوبی‌ها/بیانات هیئات باید منطبق با آموزه‌های دینی باشدحجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدوی پارسا، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به کیفیت عزاداری‌هایی که در سطح شهر و در ایام محرم صورت می‌گیرد، بیان کرد: همواره کیفیت عزاداری‌های ما باید از سطح بالایی برخوردار باشند تا افرادی که از هیئت خارج می‌شوند، کاملاً به لحاظ معرفتی، روحی، روانی و... متأثر شوند. همچنین آموزه‌های آن‌ها نیز باید به‌گونه‌ای باشد که برای مردم قابل استفاده باشد و یا آنچه که در هیئت خوانده و بیان می‌شود منطبق با آموزه‌های دینی و آنچه که در واقعه عاشورا رخ داده است، باشد.

وی ادامه داد: در واقع باید این هیئت‌های عزاداری به نوعی در راستای ارتقای جامعه به سمت خوبی‌ها حرکت‌آفرین باشند و خوشبختانه عزاداری‌هایی که در جامعه ما برپا می‌شوند، عزاداری‌های خوبی هستند، اما مشکلی که وجود دارد این است که ما با آموزه‌های اهل‌بیت(ع) فاصله زیادی داریم، به جهت اینکه پس از خارج شدن از هیئات باید به این پرسش پاسخ داد که گفتار و رفتار ما تا چه میزان با آموزه‌هایی که وجود دارد، منطبق است.

رئیس اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: بنابراین شوری که در هیئت‌ها وجود دارد باید منجر به این امر شود که رفتار افراد دچار تغییراتی شود و اگر جز این باشد، تنها پوشیدن لباس مشکی و سایر اموری که ظاهری هستند کافی نیست و نمی‌تواند بر روی افراد تأثیرگذار باشد.

پخش صوت در عزاداری‌ها با صدای زیاد با اجازه همسایگان

مهدوی پارسا با اشاره به اینکه برخی از مساجد صوت‌هایی را با صدای زیاد پخش می‌کنند که این صدا موجب آزار و اذیت همسایگان آن محله می‌شود، گفت: این کار درستی نیست که برخی از هیئات دست به چنین کاری می‌زنند و اگر هم اقدام به چنین کاری می‌کنند، باید با اجازه همسایگان باشد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مساجد تنها این اجازه را دارند که صدای اذان را با صدای بالا پخش کنند وسایر موارد باید در داخل مسجد و با صدای مناسب پخش شود.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد: همچنین در خصوص ایستگاه‌های صلواتی نیز باید گفت که از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی به آن‌ها مجوز داده می‌شود و از طریق این اداره نیز آن‌ها سامان‌دهی و اساسنامه‌ای مبنی بر مشخص کردن ساعت فعالیت و... برای آن‌ها تعیین می‌شود و افرادی که درصدد برپایی ایستگاه صلواتی هستند بر طبق آن اساسنامه فعالیت کنند.

مهدوی پارسا گفت: فتوای مراجع تقلید نیز این است که ما اجازه نداریم همسایگان خود را با پخش صداهای زیاد مورد اذیت قرار دهیم، البته که روزهای تاسوعا و عاشورا استثنا است، زیرا در تمام کشور این مراسم در طی روز برگزار می‌شود اما در شب‌های این ماه، باید صوت در داخل مسجد به حدی باشد که موجب آزار و اذیت مردم نشود.

پایین آمدن شأن اهل بیت(ع) از طریق مداحی‌هایی با سبک غربی

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از هیئات و یا ایستگاه‌های صلواتی هستند که مداحی‌هایی با سبک غربی را پخش می‌کنند، تأکید کرد: علاوه بر اینکه این مداحی‌ها محتوایی ندارند و ما متوجه محتوای آن‌ها نمی‌شویم، بلکه زیبنده اهل بیت(ع) نیز نبوده و به نوعی شأن و منزلت آن بزرگواران را پایین می‌آورد و از اهدافی که واقعه عاشورا برای ما دارد کاملاً دور هستند.

مسئول اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: با وجود اینکه این موضوع، موضوع مطلوبی نیست، اما قابلیت رفع دارد و می‌توان از پخش آن‌ها جلوگیری کرد. در سال‌های گذشته سازمان تبلیغات اقدام خوبی در این خصوص انجام داد و برخی از مداحی‌های مطلوب را به صورت کارشناسانه گلچین کرد و در اختیار هیئات و ایستگاه‌های صلواتی قرار داد تا از آن‌ها استفاده کنند که این امر، اقدام بسیار خوبی بود؛ چرا که دیگر هیچ آسیبی در پی پخش آن‌ها وجود نداشت.

وی عنوان کرد: برای رسیدگی به تخلفاتی که از سوی هیئات مذهبی صورت می‌گیرد، نهادی وجود دارد که مسئول رسیدگی به این تخلفات است و اگر در عمل وظیفه خود را انجام ندهند، آن‌ها نیز باید پاسخگو باشند. همواره هیئات مذهبی زیر نظر سازمان تبلیغات هستند، همچنین علاوه بر این اداره‌کل نیز شورای هیئات مذهبی در سطح استان‌ها وجود دارد و آیین‌نامه‌هایی را تصویب و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

تمامی هیئات مذهبی منطبق با موازین اسلامی هستند

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی هیئت عزاداری که هم‌تراز با اسلام باشد را مطلوب دانست و گفت: هیئت تراز اسلام هم شاخصه دارد که هیئات باید آن‌ها را مورد نظر قرار دهند، البته که این شاخصه‌ها پیش از برگزاری مراسم به هیئت امنا تذکر داده می‌شود و معمولاً هم مساجد آن‌ها را رعایت می‌کنند.

مسئول اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمام مداحی‌ها و عزاداری‌هایی که در سطح شهر انجام می‌شود مطلوب هستند، بیان کرد: در واقع امروزه عزاداری‌های زیادی در سطح شهر صورت می‌گیرد که هیچ یک از آن‌ها مشکلی نداشته و منطبق با موازین اسلامی هستند.

مهدوی پارسا افزود: البته که در این خصوص هم ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد و تعداد محدودی از هیئات باشند که موازین اسلامی را رعایت نکنند که این هم طبیعی است که در میان چندین هیئت عزاداری یک هیئت ویژگی‌های تعیین شده و بایسته‌های عزاداری را رعایت نکنند.

وی تأکید کرد: اما با این وجود نمی‌توان مشکلاتی که در این راستا وجود دارد را خاص و ویژه بدانیم، زیرا آن‌ها می‌توانند با برخی از اقدامات رفع شوند و در مجموع می‌توان گفت که همه آن‌ها از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

مسئول اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه رسانه‌ها هر ساله به‌دنبال آسیب‌شناسی عزاداری‌ها در آستانه محرم هستند، تأکید کرد: متأسفانه هر ساله که در آستانه ماه محرم قرار می‌گیریم، برخی از رسانه‌ها و شبکه‌ها به‌دنبال این هستند که اگر یکی از هیئات و یا ایستگاه‌های صلواتی تخلفی را مرتکب شوند آن را فوراً بزرگنمایی می‌کنند و این کار به‌گونه‌ای انجام می‌شود که گویا تمامی هیئات مذهبی مرتکب این تخلفات می‌شوند؛ بنابراین ما هم به‌دنبال این هستیم که این اشتباهات و تخلفات را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام

captcha