پیوند دین و رسانه در سوگواره مهر محرم
کد خبر: 3840665
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

پیوند دین و رسانه در سوگواره مهر محرم

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس شورای سیاستگذاری سوگواره مهر محرم با بیان اینکه تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی می‌تواند تضمین کننده توسعه، بسط و تثبیت داده‌های فرهنگی در این عرصه باشد، گفت: ویژگی قابل توجه سوگواره مهر محرم، این است که باتوجه به برنامه‌ها و طرح‌هایی از این قبیل می‌تواند به‌خوبی بین دین و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دوازدهمین سوگواره مهر محرم و پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهر محرم، امروز شنبه 16 شهریورماه، با حضور میثم قدس‌پور، دبیر سوگواره، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر فضیلت، رئیس شورای سیاست‌گذاری سوگوار مهر محرم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و همچنین محمدصادق افراسیابی، معاونت فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان مرکزی وزارت ارشاد برگزار شد.

میثم قدس‌پور، دبیر سوگواره مهر محرم در ابتدای این نشست اظهار کرد: سوگواره مهرمحرم با هدف گسترش فرهنگ و هنر عاشورایی در سطح جامعه از سال ۱۳۸۷ در سمنان آغاز بکار کرد و تا امروز 11 دوره آن به طور متوالی برگزار شده است و به حول و قوه الهی دوازدهمین سوگواره با عنوان «پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهرمحرم» برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف این سوگواره گفت: این دوره با هدف همگرایی و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی به‌ویژه در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با کسب مجوز از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه و مجتمع دیجیتال موج فرهنگ و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در حال برگزاری است.

دبیر سوگواره مهر محرم در ادامه با بیان اینکه هدایت منتشر نمی‌شود مگر از مسیر‌ها و مجاری که ضلالت در آن منتشر می‌شود، گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که رقبای ما در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه فرهنگی به مقابله می‌پردازند. امروز برای اینکه بتوانیم ماندگاری خود را حفظ کنیم و به توسعه و بسط فرهنگ خود بپردازیم و در این عرصه موفق باشیم، بهترین راه این است که از ابزاری که در اختیار داریم بیشترین استفاده را ببریم.

دبیر سوگواره مهر محرم افزود: در این سوگواره به دنبال مشارکت مردمی هستیم تا مردم در کنار شرکت در پویش‌های تدارک دیده شده برای سوگواره بتوانند به بحث داوری آثار هم ورود کنند. برای این منظور مردم می‌توانند در کنار تولید محتوا با هشتگ‌های در نظر گرفته شده مانند مهر محرم، مهر حسین، حب‌الحسین یجمعنا و چند هشتگ به زبان انگلیسی داوری آثار را نیز برعهده داشته باشند. برای داوری لازم است وارد سایت شده، پی‌دی‌اف‌های مخصوص داوری را بخوانند و نظرشان را ارائه دهند تا در نهایت برای سوگواره برگزیدگان مردمی هم داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت، رئیس شورای سیاستگذاری سوگواره مهر محرم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان گفت: ما برای ماندگاری معارف‌مان باید از ابزار ارتباطات استفاده کنیم و با توجه به نظرات مقام معظم رهبری که بخشی از آن در بند هفت شورای عالی فضای مجازی آمده است باید با تهاجم فرهنگی مقابله کرد که برای این منظور ساختاری در قالب ستاد این سوگواره و مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند که ما برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیاز به تولید محتوای فرهنگی داریم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این سوگواره این است که تلاش دارد بین دین، هنر و رسانه پیوندی ماندگار ایجاد کند چرا که در عصر و زمانی هستیم که تریبون‌های فراوانی برای بیان این مطلب که آموزه‌های دینی با علم، هنر و رسانه تداخل دارد، وجود داشته و ما باید تلاش کنیم این تصورات را از بین ببریم.

حجت‌الاسلام فضیلت تصریح کرد: برای اهداف تعیین شده، برگزاری چنین سوگواره‌هایی می‌تواند مفید واقع شود و در کنار آن شبکه‌سازی‌های غیررسمی به صورت ملی و بین‌الملل انجام شود که مجرای این ارتباط می‌تواند سوگواره مهر محرم باشد. هدف دیگر از برگزاری چنین برنامه‌هایی پیوند دین، هنر و رسانه است که در کنار آن فرهنگ نورانی نماز بخصوص نماز ظهر عاشورا متبلور می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری سوگواره مهر محرم ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که تولید محتوای فرهنگی می‌تواند تضمین کننده توسعه، بسط و تثبیت آن بخش از داده‌های فرهنگی ما در این عرصه باشد و ماندگاری را در این عرصه تضمین کند. ویژگی قابل توجه سوگواره مهر محرم، این است که با توجه به برنامه‌ها و طرح‌هایی از این قبیل می‌تواند به‌خوبی بین دین و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی را ایجاد کند.

توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا از طریق برگزاری نمایشگاه‌
حجت‌الاسلام فضیلت افزود: توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند سومین هدف برگزاری تلقی شود. چرا که در این جشنواره‌ها از حداکثر ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی استفاده خواهد شد و پایگاه‌های مردمی برای آن ایجاد می‌شود. البته برای ارتقای سطح برگزاری از اساتید و داوران ممتاز نیز استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این سوگواره موضوعات مختلفی را پیگیری می‌کند که به محتوای انسانی و عاشورایی ارتباط دارد؛ جامعه هدف ما هنرمندان عکاس و فیلم‌ساز، تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی و برنامه‌نویسان هستند؛ لذا در دوره دوازدهم سوگواره ملی و پنجمین سال برگزاری آن به صورت بین‌المللی پویش‌های مردمی مهر محرم در فضا‌های مجازی و دیگر دریچه‌های ارتباطی پیش‌بینی شده که به زبان‌های دیگر هم عرضه می‌شود. برنامه‌های جنبی سوگواره نیز برپایی نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی است. این طرح از ابتدای محرم آغاز شده و آخرین مهلت ارسال اثر ۳۰ آبان‌ماه سال جاری، است تا در نهایت مراسم اختتامیه در ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شود.

محمد‌صادق افراسیابی، معاونت فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد سخنران دیگر این نشست بود. وی نیز به اقدامات این مرکز در حوزه فعالیت‌های مذهبی و دینی پرداخت و گفت: چند ماه قبل بود که برنامه تحول و ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام معاونت‌ها و بخش‌های تخصصی این وزارتخانه ابلاغ شد. براساس این برنامه تحولی در کارگروه‌ها شکل گرفت که یکی از آنها در حوزه ارتقای محتوایی فرهنگ و هنر در فضای مجازی بود.

وی ادامه داد: ریاست کارگروه با آقای حیدریان، مشاور وزیر و مسئول کلان برنامه ارتقای محتوایی تولیدات فرهنگی و دبیری کارگروه به بنده سپرده شد. بر همین اساس معاونت فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کار‌های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ساختار جدید تغییر کرد. این کارگروه مشتکل از نمایندگان معاونت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و معاونت هنری معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، سازمان امور سینمایی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

معاونت فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کار مرکز رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: این کارگروه طراحی شده که دو اقدام ناظر به حوزه محتوا را در پویش‌ها و جشنواره‌ها تقویت و حمایت کند و از انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدکننده محتوا و خدمات در فضای مجازی در موضوعات مختلف حمایت کند. اقدام دیگر ایجاد و حمایت از پویش‌های اجتماعی در عرصه فرهنگ و هنر است. اقدامات دیگر حمایت از طراحی و ترویج بسته‌های آموزشی با محتوای اعتلای زندگی خانوادگی با استفاده از فضای مجازی است.

‌افراسیابی ادامه داد: تحول در قالب و شیوه اجرا با این هدف که ما به سمت ایجاد پویش و نهضت تولید محتوا در فضای مجازی برویم از اهداف اصلی جشنواره‌ها و سوگواره‌هایی است که در این حوزه برگزار می‌شود. یکی از مسائل اصلی که امروز با آن مواجه هستیم ضعف در حوزه محتوای اسلامی - ایرانی در فضای مجازی است. بخشی از آن به این دلیل است که تولیدکنندگان محتوا کمترین سود را از محتوای خود می‌برند، این در حالی است که طی دو سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان از بابت تولید محتوا، پهنای باند و ترافیک اینترنت فروخته شد؛ لذا یکی از برنامه‌ها و اقداماتی که برنامه‌ریزی می‌کنیم، این است که سهم و نقش تولید‌کننده محتوا در کسب درآمد افزایش پیدا کند.

انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد بین تولید‌کننده محتوا و اپراتور‌ها
وی بیان کرد: در حال حاضر با انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد بین تولید‌کننده محتوا و اپراتور‌های ارائه کننده خدمات زیرساخت تلاش می‌کنیم خدمات این صنعت افزایش پیدا کند. همچنین به دنبال این هستیم که در حوزه مقررات‌گذاری به‌سندی که اپراتور موظف باشد سهم تولیدکننده محتوا را پرداخت کند بپردازیم. در کنار رویکردی که در حوزه قانون‌گذاری و مقررات‌گذاری داریم قطعاً این سوگواره و برنامه‌ای مانند آن با رویکرد دین می‌تواند منجر به ایجاد جریان خودجوش و مردمی تولید محتوا در فضای مجازی باشد.

معاونت فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کار مرکز رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: به‌دلیل عشق و ارادتی که مردم به ائمه اطهار(ع) دارند وقتی این سوگواره‌ها با رویکرد حمایت از پویش و نهضت تولید محتوای دینی راه‌اندازی می‌شود، امیدواریم در فضای مجازی شاهد تولیدات انبوه مردم از مراسم و برنامه‌های مختلف مذهبی با موضوعات مرتبط با ماه محرم و قیام امام حسین(ع) در فضای مجازی باشیم.

پویش تولید محتوا در فضای مجازی
افراسیابی در پایان گفت: به سمت ایجاد پویش تولید محتوا در فضای مجازی می‌رویم و سوگواره مهر محرم در این زمینه دوازدهمین دوره را به‌ صورت ملی و پنجمین دوره را به صورت بین‌المللی تجربه خواهد کرد. در مرکز فناوری اطلاعات به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی کمک می‌کنیم. سوگواره مهر محرم در بهترین نحو به صورت برون مرزی هم حمایت شود.

معاون فرهنگ‌سازی امور کسب و کار‌های دیجیتال رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تولید محتوا در این زمینه اظهار کرد: ۱۰ هزار ملیارد تومان در دو سال گذشته پهنای باند به مردم فروخته شده است که متأسفانه سهم کمی به تولیدکنندگان محتوا اختصاص داده می‌شود، اما برنامه مرکز فناوری دیجیتال وزرات فرهنگ و ارشاد تلاش می‌کند آن را افزایش دهد.

انتهای پیام
captcha