حضرت علی‌اکبر(ع) عقل مجسم است/ معرفی برترین الگو برای جوانان
کد خبر: 3840804
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه:

حضرت علی‌اکبر(ع) عقل مجسم است/ معرفی برترین الگو برای جوانان

گروه معارف ــ عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در زمینه معرفی الگوی برتر به جوانان غفلت کرده‌ایم، گفت: حضرت علی‌اکبر (ع) عقل مجسم است و اگر به‌عنوان یک الگو برای جوانان معرفی شود؛ عقل میان آنان حاکم شده و راهبردهای زندگی‌شان سمت‌وسوی حقیقت پیدا می‌کند.

حضرت علی‌اکبر عقل مجسم است/ معرفی برترین الگوی عقلانیت متعال به جوانانهشتمین روز از ماه محرم در روزشمار کربلا به نام حضرت علی‌اکبر(ع) نام‌گذاری شده است، جوانی که خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً(سیما، منطق و گفتار) شبیه‌ترین مردم زمان به پیامبر(ص) بود؛ علی اکبر(ع) نخستین فردی بود که از بنی‌هاشم به میدان رفت. او فرزند بزرگ امام است و نزدیک‌ترین فرد به ایشان. چون غربت پدر را در میان خیل گرگ‌های خون‌آشام کوفه و شام می‌بیند، از همه یاران و افراد خاندان پیشی می‌گیرد و خود را در راه آرمانش فدا می‌کند. او گام به میدان می‌نهد تا حجت را تمام کند و شوق رسیدن به فیض شهادت را در دل یاران حسین(ع) قوت بخشد و در واقع الگوی سبقت گرفتن در شهادت است.

مع‌الاسف تاریخ نتوانسته است تصویر کاملی از ابعاد زندگی علی‌اکبر(ع) را به دست ما برساند درحالیکه شایسته بود صدها مجلد در توصیف سیرت حضرتش نگاشته می‌شد، زیرا که امام حسین(ع) هنگام رفتن او به میدان، فرمودند: اَللهمَّ اشْهَدْ عَلَی هؤُلاءِ، فَقَدْ بَرَزَ اِلَیهِمْ اَشْبَهُ النّاسِ بِرَسولِک مُحمّد خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً! خدایا! تو را بر این قوم شاهد می‌گیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که شبیه‌ترین مردم به رسول تو محمد(ص) در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا رضانیا، مدیر گروه فلسفه اسلامی مدرسه عالی حکمت و دین‌پژوهی در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به روایتی از امام حسین(ع)، اظهار کرد: حضرت علی‌اکبر گویا آینه پیامبر خدا(ص) و در شکل و شمایل و صورت و خصائل و اخلاق و سیرت شبیه‌ترین فرد به رسول خدا بود؛ و گفتار و اندیشه‌اش نیز مانند گفتار رسول خدا(ص) بود.

وی ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع) عین‌الیقین و علم‌الیقین است و ایشان در واقع این سؤال را که « ما برحقیم» از پدر می‌پرسد چون می‌داند در آینده  موضوع کربلا و قیام عاشورا حساس شده و در واقع به دنبال این است برای آیندگان اثبات شود افرادی که ادعای مسلمان بودن داشتند در برابر حق مسلم ایستادند، در حالیکه در ظاهر ولایتشان را پذیرفته بودند اما به خاطر منیات و دنیا شمشیر روی حق کشیدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت علی‌اکبر(ع) برترین الگوی عقلانیت برای جوانان مسلمان است، گفت: در این زمینه تاکنون غفلت کردیم چرا که این الگوها را به‌درستی و به صورت کاربردی معرفی نکرده‌ایم تا جوانان بدانند چگونه و چه رویکردهای باطنی را در خود تقویت کنند؛ چون جوان اقیانوس مواج احساسات است اما این احساس باید تابع عقلانیت و ایمان باشد؛ همانطور که حضرت علی‌اکبر(ع) از عقلانیت خود برای همراهی با ولی زمانش بهره برد و در راه حقیقت به شهادت رسید.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: باید درس جوان‌شناسی برای جوانان بگذاریم و ویژگی‌های الگویی مانند حضرت علی‌اکبر(ع) را تبیین کرده تا جوان به بلوغی برسد که در جایگاه تردید بین حق و باطل، حق را به‌صورت عقلانی انتخاب کند و افکارش تحت‌الشعاع احساسات قرار نگیرد.

رضانیا گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) عقل مجسم است و اگر به‌عنوان یک الگو برای جوانان معرفی شود عقل میان آنان حاکم شده و راهبردهای زندگی‌شان سمت‌وسوی حقیقت پیدا می‌کند.

 مدیر گروه فلسفه اسلامی مدرسه عالی حکمت و دین‌پژوهی با اشاره به اینکه در وجود انسان دو ساحت عقل یعنی عقل مُتدانی و عقل متعالی می‌تواند بروز و ظهور داشته باشد تصریح کرد: عقلانیت متدانی همان هوش دنیایی است که کاربرد دنیوی داشته و با نفسانیت و هوی و هوس همراه می‌شود و به‌اصطلاح عقل مُلک‌شناس است؛ اما عقل متعالی که منظور ماست با گناه جمع نمی‌شود و همان عقل مَلکوت‌شناس است.

وی تاکید کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) عالی‌ترین الگوی عقلانیت متعالی است و از عقلانیت متدانی بالایی نیز برخوردار بودند که به ایشان فرصت ندادند نا در زندگی دنیوی خود را به ظهور برسانند چون این عقل متدانی هم در مسیر و جایگاه درست به کار گرفته شود نعمتی عظیم است.

انتهای پیام

captcha