عاشورا سرمشقی برای مبارزه با جور
کد خبر: 3840825
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
عاشورا از نگاه امام(ره)/ ۶

عاشورا سرمشقی برای مبارزه با جور

گروه معارف ــ امام خمینی(ره) فرمودند: امام حسین(ع) چون ديد كه يك حكومت جائرى است كه بر مقدرات مملكت او سلطه پيدا كرده است، تكليف خودش را ـ تكليف الهى خودش را ـ تشخيص داد كه بايد نهضت كند و راه بيفتد برود و مخالفت بكند و اظهار مخالفت و استنكار بكند.

عاشورا سرمشقی برای مبارزه با جور

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم بوده که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. همزمان با فرا‌رسیدن ماه محرم، برخی از سخنان امام(ره) درباره محرم و عاشورا به‌صورت روزانه منتشر می‌شود.

حضرت ابى عبدالله - عليه السلام - نهضت كرد و قيام كرد با عدد كم در مقابل اين، براى اين [بود] كه گفتند تكليف من اين است كه استنكار كنم از اين، نهى از منكر كنم. اگر يك حاكم ظالمى بر مردم مسلط شد، علماى ملت، دانشمندان ملت بايد استنكار كنند، بايد نهى از منكر كنند. در عين حالى كه می‌دانست، يعنى به حَسَب قواعد هم معلوم بود، به حَسَب قواعد هم يك عده كمى كه آن وقتى كه همراهانشان همه با هم بودند می‌گويند چهار هزار نفر بودند لكن شب آنها رفتند، يك عدد بسيار كم هفتاد- هشتاد نفرى، هفتاد و دو نفرى ماند، در عين حال او تكليف می‌ديد براى خودش كه بايد او با اين قدرت مقاومت كند و كشته بشود تا به هم بخورد اين اوضاع؛ تا رسوا بكند اين قدرت را با فداكارى خودش و اين عده‌اى كه همراه خودش بود.
چون ديد كه يك حكومت جائرى است كه بر مقدرات مملكت او سلطه پيدا كرده است، تكليف خودش را - تكليف الهى خودش را - تشخيص داد كه بايد نهضت كند و راه بيفتد برود و مخالفت بكند و اظهار مخالفت و استنكار بكند؛ هر چه خواهد شد. در عين حالى كه به حَسَب قواعد معلوم بود كه يك عدد اين قدرى نمی‌تواند با آن عده‌اى كه آنها دارند، مقابله كند، لكن تكليف بود. اين يك سرمشقى است از براى شما و ما كه اگر عددمان هم كم بود بايد باز استنكار كنيم براى اينكه يك كسى آمده است و سلطنت اسلامى ايران را گرفته است.

(صحیفه امام، ج 5، ص 162 و 163).
انتهای پیام

captcha