ارتباط مؤمنان با اهل بیت(ع) رابطه‌ای دوسویه و پویاست
کد خبر: 3840981
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
سیدمجتبی حسینی:

ارتباط مؤمنان با اهل بیت(ع) رابطه‌ای دوسویه و پویاست

گروه اندیشه ــ سیدمجتبی حسینی در مورد نحوه ارتباط ما با ائمه(ع) بیان کرد: این ارتباط از قبیل ارتباط ما با کوه دماوند یا خلیج فارس نیست که اگر در رثای آنها شعری بگوییم در ما تغییر ایجاد شود، بلکه ارتباط ما با امام از نوع دینامیک و دوسویه است و این طور است که هر لحظه نسبت به قبل بر ما چیزی افزوده می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع)، شب گذشته 16 شهریور با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، از پژوهشگران برجسته حوزه دین برگزار شد که در این جلسه حسینی به تبیین فقراتی از زیارت جامعه کبیره که در آن آمده است «وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلکم الخَیر» پرداخت و بیان کرد: وقتی این را می‌گوییم که «فِعلکم الخَیر» باید توجه کنیم که فعل با عمل فرق دارد. عمل کاری است که به صورت ارادی انجام می‌دهید، مثلاً کسی آمده و پارچه‌های مشکی را به این دیوارها زده و این عملی است که انجام داده اما فعل اعم از کارهای ارادی و یا اتفاقی است که دارد رخ می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: همین که حتی نفس می‌کشید فعل شماست. وقتی فرمود «فِعلکم الخَیر» اعم از این است که کارهایی که به حسب ظاهر ارادی و یا بیرونی باشد و یا خیر، کارهایی که ظاهراً ارادی نیست و یا درونی هستند. الان به موضوعی فکر می‌کنیم که این کار فعلی است برای ما؛ لذا اگر بخواهیم ترجمه فعل را به کار معنا کنیم ترجمه ضعیفی است و باید به جای کار از رفتار و یا کردار استفاده کنیم که یک مقدار از قضیه کار که خاص‌تر است فاصله پیدا کند.

حسینی بیان کرد: وقتی فرمود «فِعلکم الخَیر» یعنی اعم از اعمال ارادی و ظاهرا غیرارادی و آنها که در درون انجام می‌دهند جزء فعلشان است. الآن شما در ذهن دارید یکی از دوستان را دعا می‌کنید که فعل شما است و گاهی هم عمل شما می‌شود، اما آن چیزی که قطعاً هست فعل شما است. یا اینکه دارید به موضوعی فکر می‌کنید. در حقیقت «النیة هی العمل» و با این عنوان خطاب به اهل بیت(ع) می‌گوییم که فعل شما یعنی این دایره گسترده‌ای که در تشعشع شما قرار گرفته ، خیر است.

ارتباط ما با ائمه(ع) یک ارتباط دینامیکی است

این پژوهش حوزه دین در ادامه تصریح کرد: ارتباط ما با ائمه(ع) یک ارتباط دو سویه و ارتباط دینامیک است. الآن شما در مورد کوه دماوند شعر می‌گویید که خیلی هم خوب است، یا در مورد خلیج فارس شعر می‌گویید اما هر چقدر خلیج فارس بزرگ و کوچک باشد، در شما تفاوتی ایجاد نمی‌شود و من که تا امروز هیچ شعری در مورد خلیج فارس نگفته‌ام با کسی که این شعر را گفته است تفاوتی نداریم چون خلیج فارس چیزی از خودش به شما نمی‌دهد. ممکن است شما در درون خود اتفاقات مثبتی را ببینید، اما خلیج فارس به شما چیزی نمی‌دهد. در مورد دماوند نیز من شعر نگفته‌ام اما یک شاعری گفته است، ولی هرچه در وصف آن حرف بزنید در حس خودتان چیزهایی ایجاد می‌شود، اما دماوند چیزی به شما نمی‌تواند بدهد. لذا نسبت تو با دماوند دینامیک نیست و بعد از بیست سال همان است، اما ارتباط ما با اهل بیت(ع) ارتباط دینامیک است.

حسینی بیان کرد: یعنی هر چقدر که به آنها نزدیک‌تر می‌شویم، مانند یک بِده ‌بستان انرژی و تشعشع داریم با او بالا می‌رویم و یکی از مهم‌ترین افعال اهل بیت(ع) و یکی از مهم‌ترین فعل‌های امامان معصوم(ع) این ارتباط است. یعنی در ارتباط با امام حسین(ع) که اگر یک ارتباط مثبتی باشد امروز ما با دیروزمان فرق دارد. دیروز نیز نه به معنای بیست‌وچهار ساعت قبل، بلکه دیروزِ مرحله‌ای مراد است. همانطور که در قرآن فرمود در شش روز خلقت را انجام دادیم، معنای مرحله دارد. بنابراین ارتباط ما با ائمه(ع) ارتباط دینامیک است و یکی از مهم‌ترین فعل‌های امامان این ارتباط با ما است اما مهم این است که بدانیم تمام این فعل‌ها خیر هستند.

به میزان معرفت به انسان‌ها خیر می‌رسد

وی در ادامه افزود: یعنی اگر پیش امام(ع) رفتیم و گفتند که شما امروز نیایید و فردا بیایید این نیز یک فعل خیر است و قطعا در آن یک خیری نهفته است و این کار نیز به ده‌ها دلیل است که من شاید ندانم. مثلاً امروز این سخن در من اثر خوبی نداشته و یا شرایط خوب نبوده و ... که امام فرموده فردا بیایید. اما همین که امام فرمود امروز نیایید و فردا بیایید خود این یک فعل است. ضمنا هر چقدر بیشتر معرفت داشته باشیم، برداشتمان نیز بیشتر خواهد بود و باید به این دقت کرد. روایتی هم در این زمینه داریم که فرمود ما اهل بیت(ع) به میزان معرفت انسان‌ها با آنها معامله می‌کنیم و به آنها چیزهایی می‌دهیم.

حسینی تصریح کرد: یکی از شاگردان نزد یکی از معصومان آمد و گفت در مورد توحید به من پاسخ بدهید. امام(ع) فرمود فردا بعد از نماز صبح بیایید تا برای شما سخن بگویم، همانجا نیز حضرت(ع) می‌توانست صحبت کند، اما از الآن تا فردا اتفاقاتی را می‌داند که در او باید بیفتد یا به دلایل دیگری می‌گوید که فردا بیایید. مفضل وقتی که آمد حضرت(ع) فرمود مثل اینکه شب قبل تو خیلی طول کشیده است. به امام(ع) پاسخ داد که آری اینطور بوده است. این حرف‌هایی که حضرت می‌خواهد بزند با حرف‌هایی که دیروز می‌گفت فرقی ندارد و همان حرف است اما مخاطب او تغییر می‌کند. یک کلام، گاهی تاثیرش در همان یک فرد در فضاهای متعدد مختلف است. لذا این نیز می‌شود فعل خیر. «وصیتکم التقوی» نیز جزء همان «فعلکم الخیر» است و یک جاهایی توصیه می‌کنند و یک جاهایی نیز سکوت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در روایات نیز داریم که فرمودند هر وقت ساکت شدیم شما هم ساکت شوید چون او دارد کار تربیتی انجام می‌دهد. لذا وقتی که امام(ع) یک نفر را برای روز دیگری دعوت می‌کند و یا در جایی سکوت می‌کند این می‌شود فعل امام. داستانی وجود دارد که یک نفر به مدت سه روز پشت سر هم خدمت امام صادق(ع) رسید و هر دفعه امام(ع) به این فرد گفت مشغول دعا هستم و بعداً بیا که در ادامه این فرد نیز بر سر قبر رسول خدا(ص) حاضر شد و با پیامبر(ص) مسئله را در میان گذاشت و از ایشان خواست که دل امام(ع) نسبت به او نرم شود و امام او را بپذیرد. همین که از آنجا بازگشت و به در خانه امام(ع) رفت قبل از اینکه در بزند در را برایش باز کردند.

حسینی تصریح کرد: در هر صورت فرمود «فعلکم الخیر». در روایتی داریم که فرمود «سلام منا دائماً علیکم». دائماً از طرف ما به شما سلام می‌شود. بعضی‌ از این سلام‌ها را می‌گیریم و می‌گوییم «السلام علیک یا امیرالمومنین». هر لحظه ده‌ها و بلکه صدها امواج مختلف از کانال‌های رادیویی پخش می‌شود و برخی‌ها را اگر گیرنده داشته باشید می‌گیرید. اگر چنین حسی را نسبت به اولیا داشته باشیم دیگر افسردگی و ... نیز نخواهیم داشت.

انتهای پیام

captcha