اجرای طرح نذر خون در کردستان
کد خبر: 3841520
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

اجرای طرح نذر خون در کردستان

گروه اجتماعی- مدیرکل انتقال خون استان کردستان با بیان اینکه طرح نذر خون برای پنجمین سال پیاپی همزمان با دیگر استان های کشور در کردستان اجرا شده است، گفت: هدف از اجرای این طرح توزیع اهداکنندگان خون در بازه 60 روزه آغاز محرم تا پایان صفر است.

محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به اهدای خون مردم استان کردستان در ماه محرم اظهار کرد: یک هزار و 154 واحد خون کامل توسط یک هزار و 45 اهداکننده مرد و 100 اهداکننده زن اهدا شده است.
وی با بیان اینکه طرح نذر خون برای پنجمین سال پیاپی همزمان با دیگر استان های کشور در کردستان اجرا شده است، افزود: هدف از اجرای این طرح توزیع اهداکنندگان خون در بازه 60 روزه آغاز محرم تا پایان صفر است.
کریمیان توزیع اهداکنندگان و حفظ ذخایر خون را دو دستاورد ارزشمند این طرح برشمرد و بیان کرد: نیاز بیماران به خون همیشگی بوده و پاسخگویی به این نیاز با استمرار مراجعه و مدیریت حضور اهداکنندگان خون امکان‌پذیر است.
وی از افزایش استمرار اهدای خون در دهه اول ماه محرم خبر داد و اعلام کرد: 752 نفر از داوطلبین اهدای خون در دهه اول ماه محرم اهداکننده مستمر خون و 440 نفر اهداکننده باسابقه و 266 نفر نیز افرادی بوده‌اند که برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده‌اند.
مدیرکل انتقال خون کردستان عنوان کرد: انتقال خون کردستان در تلاش است تا آمار اهدای خون مستمر را افزایش دهد و از این رو آمار اهدای مستمر در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته و آمار خون های اهدایی توسط اهداکنندگان باسابقه و کمتر از سال گذشته است.
وی به استقبال چشمگیر اهداکنندگان خون شهر سریش‌آباد اشاره کرد و گفت: برای چهارمین سال پیاپی تیم سیار انتقال خون دو روز در سریش آباد مستقر شد تا صفوف انتظار اهدای خون را کاهش دهد و دریافت فرآورده‌های خونی را متناسب با درخواست مصرف آنها تعدیل شود.
کریمیان، تعداد افراد مراجعه کننده به تیم سیار در شهر سریش آباد در تاسوعا و عاشورای حسینی را 468 نفر اعلام کرد و افزود: آمار مراجعه اهداکنندگان خون در سریش آباد 12 نفر افزایش داشته و از این تعداد در مجموع 368 واحد خون دریافت شده است.
مدیرکل انتقال خون کردستان ادامه داد: در شهر سریش آباد 263 اهداکننده مستمر، 105 اهداکننده با سابقه و 62 داوطلب بار اولی اهدای خون در تاسوعا و عاشورای امسال پذیرش شدند.
وی در خصوص وضعیت اهدای خون در بیجار و سقز عنوان کرد: در دهه اول ماه محرم 167 اهداکننده سقزی و 326 اهداکننده بیجاری جهت اهدای خون مراجعه کردند که به ترتیب 135 و 210 واحد خون کامل توسط آنان اهدا شده است.
کریمیان در خصوص آمار اهدای خون شهرستان سنندج نیز اظهار کرد: 54 داوطلب اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به مرکز اهدای خون سنندج مراجعه کردند و در نتیجه حضور آنان 44 واحد خون اهدا و چهار اهداکننده بار اولی نیز به جمع داوطلبان اهدای خون افزوده شد.
مدیرکل انتقال خون کردستان از حضور همیشگی اهداکنندگان خون تقدیر کرد و گفت: ادای نذر خون در مناسبت‌های خاص ماه محرم ارزشمند است اما کافی نبوده و ضروری است اهداکنندگان گرامی توجه ویژه ای به اهدای خون در تمامی روزهای سال داشته باشند.
گفتنی است؛ انتقال خون استان کردستان دارای دو مرکز ثابت در شهرستان‌های سنندج و سقز است و خون مورد نیاز 17 مرکز درمانی استان را تأمین می‌کند.
انتهای پیام

captcha