دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد
کد خبر: 3843259
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

گروه فرهنگی ـ دهمین همایش گردو ، فرش دستباف و مبل و منبت از ۲۷ شهریورماه در محل آرامگاه حیقوق نبی(ع) تویسرکان افتتاح شد.

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شدبه گزارش ایکنا از همدان، سید رسول حسینی، فرماندار تویسرکان در دهمین همایش گردو، فرش دستباف و مبل و منبت که با حضور فرماندار تویسرکان، مهندس زبردست رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان، میهمانان ترکیه ای و مدیران و مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: تویسرکان شهری با ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای پیشرفت است ، از این رو این شهرستان دارای ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو است که سالانه ۱۷۵۰۰ تن گردو از این اراضی برداشت می‌شود که این خود در کشور و استان بسیار چشمگیر است همچنین کیفیت گردوی تویسرکان بسیار حائز اهمیت تر از کمیت این محصول است.

وی افزود: تویسرکان با داشتن ۴۷۵۳ کارگاه تولید مبل و ۷۷۰۰ نفر استادکار و کارگر فعال در این صنعت خاستگاه صنعت مبل و منبت گلریز که در کشور بی‌نظیر است و امیدواریم مبل و منبت گلریز شهرتی بین‌المللی پیدا کند که بتواند به بهترین نحو در عرصه بین الملل خودی نشان دهد.

حسینی با بیان اینکه تویسرکان مهد فرش دستباف اصیل ایرانی است که در طی سالها به دست فراموشی سپرده شده و در صدد احیای این صنعت هستیم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر سالیانه ۸۰۰۰ متر مربع فرش دستاف در این شهرستان بافته و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به زیرساختهای متعدد و متفاوت عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و ...این شهرستان، بیان کرد: تویسرکان با داشتن این ویژگی‌ها جایگاه اصلی خود را نه تنها در استان بلکه در کل کشور به دست آورده و چشم‌انداز بسیار خوبی برای این شهرستان در راستای رونق در آینده قابل پیش بینی است.

فرماندار تویسرکان در پایان اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که امروز شاهد میهمانانی از استان و کشور ترکیه هستیم و با صراحت می توان گفت که علت حضور این مهمانان ترکیه ای محصول مشترک این دو شهر اما با کیفیتی بسیار متفاوت است.

گردو مشخصه تویسرکان

در ادامه محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی بخش خصوصی را به عنوان بانیان اصلی برگزارکننده همایش ملی گردو در این شهرستان خواند و ضمن تشکر از آنان گفت: حضور مهمانانی از ترکیه و نیز شهرهای تولیدکننده گردو در کشور موجب متمایز شدن این همایش نسبت به همایش‌های دیگر شده است و مردم ایران دیگر تویسرکان را به نام گردویش می‌شناسند.

وی این همایش را فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت تویسرکان در حوزه باغداری و محصول ارزشمند و با کیفت گردوی تویسرکان دانست و افزود: این همایش علاوه بر این موجب معرفی بخش‌های دیگر از جمله منبت گلریز که ثبت ملی شده و احیای فرش دستباف شده است.

مفتح بر اینکه از هر فرصتی باید برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان استفاده کرد تاکید و بیان کرد: بی‌تردید برگزاری چنین همایش‌هایی در این راه مؤثر است که مستلزم زیرساخت‌هایی همچون توسعه راه‌ها است که این امر هم‌اکنون در حال اجرا است که دو بانده شدن بخش مهمی از دو محور ورودی تویسرکان نمونه‌ای از توجه به توسعه راه‌ها است و خوشبختانه در سال‌های اخیر در حوزه پیشرفت در محورهای مواصلاتی این شهرستان فعالیت‌های مهمی انجام شده است.

وی همچنین طرح‌های زنجیره نهالستان گردوی پیوندی وسرشاخه کاری دو طرح عظیم برای مقاوم سازی درختان گردو در برابر آفات و سرمازدگی بزشمرد و تصریح کرد: این اقدامات در نهایت منجر به بالا بردن عملکرد تولید این محصول از نظر کمی کیفی می‌شود.

نماینده مردم تویسرکان در پایان با اشاره به دیگر محصولات شهرستان از جمله نقل، نبات، سیر، سماق و داروهای گیاهی علاوه بر قدمت دیرین فرهنگی، تاریخی و مذهبی آن اظهار کرد: امروز تویسرکان در مسیر توسعه قرار گرفته است به طوری که این روزها اگر کسی در سراسر کشور به فکر کاشت گردو بیفتد نهال گردوی تویسرکان در ذهن او تداعی شود که نهال خود را از این شهر تهیه کند اما این مهم جزء با همت و پیگیری و وحدت محقق نمی‌شد.

ظرفیت‌های بالقوه تویسرکان بالفعل شود

در ادامه علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: تویسرکان از ظرفیتهای گردشگری اقلیمی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی بسیاری برخوردار است که باید با همکاری و تلاش این ظرفیتها را به فعل تبدیل کنیم .

وی با بیان اینکه علاوه بر فرهنگ غنی با قدمت تاریخی و فرهنگی و بهره‌مندی از برکات آرمگاه پیامبر الهی می‌تواند تویسرکان را به عنوان هدف گردشگری قرار دهد گفت: امیدواریم تویسرکان از تمامی این ظرفیتها استفاده بهینه ببرد.

مالمیر به برند و نشان جغرافیایی گردو که مختص تویسرکان است اشاره کرد و گفت: در حوزه گردو اقدامات متعددی انجام شده و برخی به نتیجه رسیده و برخی در حال بهره وری هستند به طور مثال تعیین تویسرکان به عنوان پایتخت گردو، ایجاد باغ مادری و خزانه نهال پیوندی اصلاح شده و سرشاخه کاری گردو از جم له اقداماتی هست که در جذب گردشگر بسیار موثر است.

وی در ادامه به تویسرکان به عنوان یک باغ شهر اشاره کرد و گفت: این شهر به دلیل برخورداری از باغات زیبا در دامنه های جنوبی الوند چشم انداز طبیعی بسیار زیبایی دارد که این خود از بعد گردشگری یکی از بهترین مقاصد است و نیزگردشگری مذهبی این شهر بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: محصولات منحصر به فرد این شهر همچون سماق، سیر گردو نیز در جذب گردشگر مؤثر است همچنین ساماندهی جاده گنجنامه به تویسرکان و صنعت مبل و منبت این شهر نیز در ایجاد اشتغال بسیار مفید و می‌تواند یکی از علل جذب گردشگر باشد.

پیوند خواهرخواندگی میان تویسرکان و نیکسار ترکیه

اوزدلیک اوزجان شهردار شهر نیکسار ترکیه در همایش گردو ضمن بیان اینکه بودن در جمع مردمان تویسرکان باعث افتخارمن است گفت: از دوستانی که باعث این پیوند شدند تشکر می‌کنم و لازم به ذکر است که ما سال گذشته در شهر نیکسار میزبان میهمانان تویسرکانی بودیم و عاملی که باعث این ارتباط شد محصول مشترک این دو شهر است که همان گردو است.

وی ادامه داد: در این دو روزی که در تویسرکان بودیم از مناطق تاریخی و باغات گردوی این شهر دیدن کردیم و فهمیدم که مردم این شهر گردو را دوست دارند و زندگیشان با گردو عجین شده است و از اینکه با شهری دارای مردمان متمدن و با فرهنگ آشنا شدم خوشحالم و هرآنچه در مورد این شهر و مردمانش شنیده بودیم بیشترش را دیدیم.

وی گفت: مسلمانان در هرجای دنیا باشند با هم برادرند و من میخواهم پیوند خواهرخواندگی این دو شهر اتفاق بیفتد و این پیوند تا ابد ادامه داشته باشد.
اوزجان افزود: این فستیوال نشان دهنده فرهنگ این شهر است که میتواند ان را حفظ کند، ماهم در فستیوال برداشت گردوی منتظر تویسرکانی ها در شهرمان هستیم.

تزریق ۴۰میلیارد تسهیلات ۴ و ۶ درصدی روستایی به تویسرکان

پورمجاهد معاون عمرانی استان نیز در این همایش با بیان اینکه قریب به ۴۰ میلیارد تسهیلات ۴ و ۶ درصد روستایی به تویسرکان تزریق شده است گفت: بازدید از گمرک و بررسی واردات و صادرات از افزایش تولیدات داخلی خبر می دهد.

وی براینکه تشکل های اقتصادی شهرستان حرکت کنند تاکید کرد و گفت: برای نمونه بحث سرشاخه کاری گردو که د این امر ممکن است در سالهای آینده خودکفا شویم از این رو سایرین هم به میدان بیایندو طرح بدهند تا پیگیری ها انجام شده و اجرا شود.

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

 

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

دهمین همایش گردوی تویسرکان افتتاح شد

انتهای پیام

captcha