منافق روی سعادت را نمی‌بیند
کد خبر: 3852485
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
در تفسیر سوره احزاب مطرح شد؛

منافق روی سعادت را نمی‌بیند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان به تشریح عوامل و موانع رستگاری با استناد به آیات ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب پرداخت و گفت: نفاق و دورویی مانع سعادت است و منافق روی سعادت را نمی‌بیند.

منافق روی سعادت را نمی‌بیندبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎ آباد جمعه، سوم آبان‌ماه در برنامه هفتگی تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه احزاب با اشاره به نکات تفسیری آیات ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب با مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا»، بیان کرد: در قرآن راه سعادت و رستگاری به انسان معرفی شده است.

وی با ذکر این مطلب که در خصوص رسیدن انسان به سعادت و رستگاری دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد به بیان عامل رستگاری در آیات ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب اشاره کرد و افزود: در این آیات نخستین عامل رسیدن به تقوا یا رفتار صادقانه داشتن است.

آیت‌الله میرعمادی دیگر عامل رسیدن به سعادت را کلام محکم، درست و سنجیده برشمرد و با یادآوری این مطلب که سومین عامل رستگاری اطاعت از خدا و ولی خداست، اضافه کرد: اگر کسی رفتار صادقانه، کلام سنجیده و اطاعت از خدا داشته باشد اگر هم نقصی در کار او باشد یا گناهی کرده باشد خداوند او را می‌آمرزد.

امام جمعه خرم‌آباد با تشریح عوامل سعادت و رستگاری، تقوا را به‌معنای خود نگهداری و  کلام صادقانه داشتن برشمرد و با بیان این‌که تقوا یعنی باید به دین و تکالیف الهی پایبند باشیم، گفت: در قرآن‌کریم ۲۵۳ مرتبه بر تقوا تأکید شده است این در حالی‌است که تقوا معیار و ملاک برتری انسان‌هاست.

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که باید رفتارمان را بر پایه تقوا قرار دهیم، ادامه داد: گاهی تقوا به‌معنای پایبندی به دین است و در جهات خانوادگی اجتماعی امور مدیریتی و حکومتی وجود دارد به‌طوری‌که در مسائل حکومتی انسان باید صبر، مقاومت، پاکی و صداقت داشته باشد.

آیت‌الله میرعمادی دومین عامل سعادت و رستگاری را قول محکم و استوار و سنجیده برشمرد و اضافه کرد: برخی افراد پُرحرف، برخی دیگر گفتار خام دارند این در حالی‌است که برخی افراد زشت گفتار و هتاک بوده و هیچ حرمتی را حفظ نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که برخی افراد گفتار ثقیل و سنگین دارند که شنیدنش برای انسان سخت است، اضافه کرد: خداوند به مؤمنان دستور می‌دهد به قول سدید یا گفتار سنجیده و نیکو داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که سخن باید مستند و درست باشد، اضافه کرد: مؤمن پاک سخن است این در حالی‌است که دیگر عامل رسیدن به سعادت ولایت‌مداری و اطاعت از خدا و رسول خداست.

نخستین مانع رستگاری فراموش کردن یاد خداست

خطیب نماز جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که تقوا، ولایت‌پذیری و کلام صادقانه موجب اصلاح اعمال و بخشش گناهان و سعادت است به تشریح موانع سعادت و رستگاری پرداخت و گفت: نخستین مانع رستگاری فراموش کردن یاد خدا است؛ چراکه فراموش کردن یاد خدا موجب هلاکت و نابودی است.

این مفسر قرآن‌کریم دومین مانع سعادت و رستگاری را ظلم و بیدادگری دانست و اضافه کرد: ظلم به خدا، ظلم به خود و ظلم به مردم، مانع سعادت است.

این مفسر قرآن‌، دیگر مانع سعادت و رستگاری را همنشینی با افراد فاسق و فاجر برشمرد و اضافه کرد: انسان فاسد و فاجر شقاوت دارد و نمی‌توان بر او تأثیر گذاشت.

آیت‌الله میرعمادی نفاق و دورویی را از دیگر موانع رسیدن به سعادت و رستگاری برشمرد و بیان کرد: انسان منافق مورد لعن خداست و در بیانی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که اگر شخص منافق از دنیا برود من بر جنازه او نماز نخواهم خواند؛ چراکه نفاق عامل بدبختی است و منافق هرگز روی سعادتمندی را نمی‌بیند.

انتهای پیام
captcha