به گزارش ایکنا از لرستان، آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد شامگاه جمعه، یکم آذرماه در برنامه هفتگی تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه «احزاب»، گفت: آیات پایانی سوره احزاب در واقع عصاره و چکیدهای است از آیات مطرح شده در این سوره مبارکه که به موضوع آفرینش انسان و ویژگیهای انسان و خدا میپردازد.
وی افزود: در مسئله آفرینش انسان دو موضوع اتفاق افتاده که هنوز برای ما مشخص نیست منظور اصلی چه بوده است اول اینکه خداوند متعال وقتی انسان را آفرید به ملائکه فرمود بر آدم سجده کنید و وقتی با تعجب فرشتگان مواجه شد فرمود: من چیزی از آفرینش انسان میدانم که شما نمیدانید بعد خداوند به انسان اسمای الهی را آموخت ولی هنوز این موضوع برای ما مشخص نشده که اگر ملاک برتری انسان بر همین تعلیم اسماء بوده است خداوند چه اسمایی را به انسان تعلیم داده است.
این مفسر قرآنکریم ادامه داد: نکته دوم که در آفرینش انسان اتفاق افتاد این بود که وقتی خدا انسان را آفرید بار امانت را به او سپرد و این در حالی بود که وقتی خدا این امانت را بر آسمان، زمین و کوهها عرضه داشت هیچکس حاضر نشد زیر بار این امانت برود.
4 گروه انسانها در برابر امانت الهی
وی با بیان اینکه احتمالاتی در مورد امانتی که خدا به انسان سپرده وجود دارد، گفت: برخیاز مفسرین احتمال میدهند منظور از این بار امانت کمال، عقاید، رفتار صحیح، تکلیف، اراده و اختیار، عقل، قدرت تکلم و هدایتپذیری بوده باشد کمااینکه نماز، روزه، حج، قرآن و ولایت نیز امانت خدا در دست انسان است، متأسفانه بشر گاهی بهخاطر امیال نفسانی امانت خدا را ضایع میکند.
نماینده ولیفقیه در لرستان بیان کرد: آیه 73 سوره احزاب با این مضمون «لِيُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ وَيَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» در رابطه با این است که مردم در برابر امانتی که خدا به آنها سپرد چهار دسته هستند؛ دسته اول کافران بودند که زیر بار این امانت نرفتند، دسته دوم مشرکان بودند که هم قبول کردند و هم قبول نکردند به اصطلاح آنها هم خدا و هم خرما را قبول دارند و معتقد به ثنویت و تثلیت دو خدایی و سه خدایی هستند و دسته سوم منافقین بودند که به این امانت الهی خیانت کردند؛ کمااینکه منافقین در ظاهر خدا را قبول دارند ولی در باطن اعتقادی به خدا ندارند و دسته چهارم نیز مؤمنانی بودند که این امانت را پذیرفتند و به آن خیانت نکردند ولی در عمل به آن کوتاهی کردند.
آیتالله میرعمادی ادامه داد: خدای متعال میفرماید: آن سه گروه اول یعنی منافقان، کافران و مشرکان را عذاب میکنم؛ اما مؤمنان را عذاب نمیکنیم چون آنها امانت را حفظ کردند بهشرط آنکه از کوتاهیهایشان توبه کنند.
منافق در ظاهر اظهار دوستی و در باطن ضربه میزند
امام جمعه خرمآباد با اشاره به اینکه در این آیه خداوند متعال وقتی میگوید این سه دسته را عذاب میکنم اول منافقان را ذکر کرده است، گفت: خطر منافق این است که او در ظاهر اظهار دوستی میکند اما در باطن ضربه میزند و خداوند متعال خواسته است خطر منافق را به ما متذکر شود؛ لذا فرموده است اول منافقان را عذاب میکنم و بعد کافران و مشرکان را عذاب خواهم کرد.
وی با بیان اینکه این آیه هشدار خداوند متعال به بشریت است و اینکه بدترین موجود در عالم منافقین هستند، ادامه داد: در روایت داریم که از منافق چربزبان، چاپلوس و دو چهره دوری کنید.
وی با بیان اینکه حال جای این سؤال مطرح است که وقتی کافران و مشرکان و منافقان به امانت خیانت کردند خداوند آنها را عذاب کرد اما چرا بهجای پاداش برای مؤمنان که امانتداری کردند لفظ توبه به کار رفته است، اظهار کرد: علت اینکه در این آیه خدای متعال از لفظ توبه بهجای پاداش استفاده کرده است برای آرامشبخشی به مؤمنان است و میخواهد به آنها اطمینان بدهد که پاداش شما سر جای خودش هست و خطاها و کوتاهیهای شما را هم میبخشم و چشمپوشی میکنم.
آیتالله میرعمادی گفت: خداوند متعال بندگانش را دوست دارد و راضی نیست آنها گرفتار عذاب شوند و آمدن دو کلمه «غفور» و «رحیم» برای خدای متعال در مقابل «ظلوم» و «جهول» برای انسان، بیانگر این است که خدا هم میآمرزد و هم مهربان است.
انتهای پیام