تغییر شکل علائم کرونا / افزایش حوادث رانندگی تهران در پی لغو طرح ترافیک
کد خبر: 3893458
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
رئیس اورژانس تهران خبر داد؛

تغییر شکل علائم کرونا / افزایش حوادث رانندگی تهران در پی لغو طرح ترافیک

رئیس اورژانس تهران از افزایش حوادث ترافیکی در پی‌ لغو طرح ترافیک و بازگشایی‌های اخیر در تهران خبر داد و گفت: علائم کرونا جدیداً به شکل مشکلات گوارشی و بدن درد خود را نشان می‎‌دهد.

افزایش حوادث ترافیکی در تهران در پی بازگشایی‌های اخیر/ تغییر شکل علائم کرونابه گزارش ایکنا، پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی که امروز سوم اردیبهشت‌ماه، برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر نحوه مأموریت‌های اورژانس در پی لغو طرح ترافیک، اظهار کرد: با توجه به این موضوع و افزایش بار ترافیکی، تعداد مأموریت‌های اورژانس که مربوط به حوادث ترافیکی می‌شود، افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قبل از کرونا هم در تهران ترافیک شدیدی وجود داشت، گفت: اورژانس تهران ۲۳۰ موتورلانس دارد، این موتورلانس‌ها مأموریت‌ها را به خوبی انجام می‌دهند و زمان حضور بر بالین بیمار نیز مانند روز‌های قبل از کرونا، همان ۱۴ تا ۱۶ دقیقه است.

رئیس اورژانس تهران همچنین از تغییر شکل علائم کرونا خبر داد و گفت: این علائم جدیداً به شکل مشکلات گوارشی و بدن درد خود را نشان می‎‌دهند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا در رابطه با درخواست وجه از برخی بیماران به نام اورژانس، گفت: برای اورژانس تفاوتی بین بیماران وجود ندارد، هر فردی که با اورژانس تماس گیرد، تریاژ می‌شود و هیچ هزینه‎ای برای او منظور نمی‌شود، اگر بیمار نیاز به آمبولانس داشته باشد، برای او فرستاده می‌شود. تمام آمبولانس‌ها را تا حدی که توانستیم تجهیز کردیم، شکل ظاهری و داخلی آن‌ها نیز مناسب است؛ ضمن اینکه بالای ۵۰ درصد آمبولانس‌ها شرایط خوبی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه دپوی تجهیزاتی خوبی پیش از ورود به کرونا انجام شده است، گفت: با توجه به کمبود نیرو، این موضوع حائز اهمیت بود که کیفیت تجهیزات بالاتر باشد؛ بر همین اساس تجهیزات با کیفیت‌تری گردآوری شد.

صابریان با اشاره به افزایش تماس‌های اورژانس از اول اسفندماه، گفت: تماس‌ها از اوایل اسفند شکل صعودی به خود گرفت و چهار برابر شد. اما با توجه به دید خوب رئیس اورژانس کشور، تمهیداتی در نظر گرفته شد و مشاوره‌های کرونا به بخش دیگری منتقل و پزشکان آموزش دیده به سؤالات کرونایی مردم پاسخ دادند، به طوری که روزانه ۳۰ هزار تماس با دیسپچ کرونا صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به انجام مأموریت انتقال بیمارستانی توسط اورژانس، گفت: این برای اولین بار بود که اورژانس در کشور توانست مأموریت انتقال بیماران از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر را انجام دهد؛ در پی این مأموریت‌ها روزانه تا ۱۲۰ بیمار منتقل می‌شدند.
 
رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه آمبولانس حامل بیماران مشکوک به کرونا از دیگر بیماران جداسازی شدند، تصریح کرد: این کار با هدف قطع زنجیره انتقال بیماران از طریق اورژانس انجام شد. در این حین پس از هر مأموریت، آمبولانس‌ها شست‌وشو می‌شدند که این فرایند ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه نیرو‌های اورژانس تهران با شروع کرونا به منازل خود مراجعه نمی‌کردند، گفت: سیستم کاری ۲۴، ۴۸ برای نیرو‌ها تبدیل به ۲۴، ۱۲ شده است. نیرو‌ها برای استراحت هم به منزل نمی‌رفتند و مکان‌هایی را در نظر گرفته بودیم که به آنجا می‌رفتند تا خانواده‌هایشان آسیب نبینند. در بحث پرستاران دیسپچ نتوانستیم زمان استراحت زیادی به این افراد اختصاص دهیم و تقریبا ۵۰ درصد زمان استراحت آن‌ها را کاهش دادیم.

صابریان در ادامه با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا، تعداد مأموریت‌ها در اورژانس پیش‌بیمارستانی کاهش پیدا کرده است، گفت: اگرچه این امر رخ‌ داده، اما بیمارانی که منتقل می‌شوند، نسبت به قبل بدحال‌تر هستند و بلافاصله به تخت آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که در اورژانس پیش‌بیمارستانی، سازمان اورژانس مأموریت‌های ذاتی خود را دارد. کرونا بار اضافه‌ای را برای ما داشت و نیازمند این بودیم که از نیروها به صورت فشرده‌تر استفاده کنیم. هم کار بیشتری انجام دهیم و هم آموزش بیشتری داشته باشیم. انتقال بین بیمارستانی هم به اورژانس‌های پیش بیمارستانی محول شده که پیشتر بر عهده ما نبود و بار زیاد کاری به وجود آورد؛ با این حال در کلیت کار مشکل خاصی نداشتیم.

صابریان همچنین در رابطه با تعداد مبتلایان به کرونا در اورژانس نیز گفت: در اورژانس حدود ۷۲ نفر با سی‌تی مثبت وجود داشت که آن‌ها را قرنطینه کردیم. متأسفانه یک نفر از این افراد شهید راه سلامت شد که با ۴۸ سال سن و ۲۸ سال و ۷ ماه سابقه به مردم خدمات ارائه می‌داد. هیچ سازمان امدادی‌ای مثل اورژانس تهران دائما فعال نیست. ظرفیت خوبی داریم و اگر خدایی ناکرده موجی در راه باشد با تمام توان در خدمت مردم هستیم و هیچ کاستی‌ای نداریم. حتی اگر موج گسترده‌ای داشته باشیم آمادگی داریم بهترین خدمات را ارائه کنیم.

وی همچنین در رابطه با جذب نیروی انسانی در اورژانس، اظهار کرد: مدت‌هاست که نیروی انسانی در بخش فوریت‌های پزشکی به خصوص در اورژانس تهران جذب نشده است؛ تقریبا با ۵۰ درصد نیرویی که باید داشته باشیم خدمات خود را ارائه می‌دهیم، اما نیرو‌ها خیلی خوب کار کردند. در دوره شیوع کرونا، نیروهای اورژانس به منزل نرفتند و اگر رفتند دو هفته یک بار رفتند. با این شکل کار کردن توانستیم خدمات ارائه دهیم. کمبود نیرو در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان وجود دارد، اما در هیچ‌جایی کمبود نیرو مانند اورژانس تهران نیست.

صابریان ادامه داد: عمده بیماران منتقل شده افراد مسن و در رنج سنی بالای ۶۰ سال بودند. ضمن اینکه در میان کودکان نیز موارد محدودی از ابتلا وجود داشت.


انتهای پیام
captcha