نرمش قهرمانانه؛ تاکتیکی سازمان‌یافته برای توازن بین واقع‌گرایی و آرمان‌خواهی
کد خبر: 3923861
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴

نرمش قهرمانانه؛ تاکتیکی سازمان‌یافته برای توازن بین واقع‌گرایی و آرمان‌خواهی

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در نشست «جایگاه تاکتیک نرمش در راهبرد مقاومت اسلامی با تأکید بر اندیشه قرآن‌بنیان مقام معظم رهبری» اظهار کرد: مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را تاکتیکی برای رسیدن به هدف مقاومت برشمردند که مستند به قرآن است و موجب برقراری توازن بین واقع‌گرایی و آرمان‌خواهی می‌شود.

نرمش قهرمانانه مانع تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه است/ نرمش قهرمانانه وادادگی نیستبه گزارش ایکنا، فرج‌الله میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، امروز، 29 شهریورماه در نشست «جایگاه تاکتیک نرمش در راهبرد مقاومت اسلامی با تأکید بر اندیشه قرآن‌بنیان مقام معظم رهبری» از مجموعه نشست‌های همایش ملی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم در قم، گفت: مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را تاکتیکی برای رسیدن به هدف مقاومت برشمردند.

وی افزود: در نظر رهبری که مستند به قرآن است، این تاکتیک ضمن برقراری توازن بین واقع‌گرایی و آرمان‌خواهی ذیل سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، قدرت مانور در عرصه بین‌المللی را فراهم می‌کند؛ این نرمش مانع تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه می‌شود و تاکتیکی معقول، سازمان‌یافته و سنجیده است.

میرعرب تصریح کرد: مقاومت در انجام مأموریت براساس اندیشه الهی و وحیانی، اصلی اساسی و راهبردی است، اما در اندیشه قرآن‌بنیان امام خامنه‌ای، این حقیقت مستلزم سرسختی دائمی نیست، بلکه رسیدن به هدف مستلزم داشتن برنامه است که در آن تاکتیک‌ها و روش‌های مختلفی ممکن است لحاظ شود که از جمله این تاکتیک‌ها، نرمش قهرمانانه است که فهم درست و رعایت اصول و ضوابط آن می‌تواند منافع ملی و عزت و سربلندی جبهه مقاومت را تضمین کند.

دشمن‌شناسی و مقاومت در عین رعایت ادب و نزاکت

این پژوهشگر اضافه کرد: امام خامنه‌ای علاوه بر ترسیم راهبرد، ابعاد، زوایا و اصول و ضوابط لازم الاجرای تاکتیک را بیان کرده که در صورت عملیاتی شدن این دیپلماسی هنرمندانه، منافع مادی و معنوی نظام اسلامی در جهان تأمین خواهد شد. رهبری رعایت ادب و نزاکت را در گفته‌ها و نوشته‌ها لازم دانسته و در عین حال بر سخت بودن و دشمن‌شناسی دقیق تکیه کرده‌اند.

وی افزود: ایشان که نرمش را لازمه پیشبرد اهداف سیاسی می‌دانند، بر سخت و تیز بودن و پایبندی به مبانی اساسی تأکید خاص دارند. افزون بر این، به مدیران سیاسی میدان داده تا به سبک خود تاکتیک را عملیاتی نموده و از مردم به ویژه نیروهای تأثیرگذار خواسته‌اند که همکاری و همدلی لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: خداوند بارها به پیامبر هشدار داده است که هرگز کمترین انعطافی در برابر پیشنهادهای انحرافی مشرکان از خود نشان ندهد و با اهل باطل هرگز مداهنه نکند و حتی از یک کلمه وحی هم کوتاه نیاید؛ خداوند ابراهیم و پیروان مومن او را الگوی عدم انعطاف در اصول و مبانی معرفی کرده و از همه خواسته حتی در تعامل با قوم خود هم از اصول اغماض نکنند: «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ» (ابراهیم/4).

میرعرب تأکید کرد: درست است که ابراهیم(ع) با نمرود هم مذاکره کرده، اما هرگز بر سر اساس، انفعالی از خود نشان نداده و نفرموده حال که نمی‌خواهید عقیده خود را تغییر دهید، به صورت مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنیم و دشمنی را کنار بگذاریم.

میرعرب با بیان اینکه معنای مقاومت آن است که انسان راهی را انتخاب کند که آن را راه حق می‌داند و در این راه شروع به حرکت بکند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف و متوقف کند؛ البته از دید ایشان که اندیشه خود را قرآن‌بنیان کرده‌اند، مقاومت و سرسختی در راه حق با پرخاشگری تفاوت دارد؛ قرآن کریم  در آیه 108 انعام فرموده است که «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»؛ و آنهايى را كه جز خدا مى‏‌خوانند، دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد، اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم، آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‏‌دادند، آگاه خواهد ساخت.

انتهای پیام
captcha