زندگی هیچ‌گاه به بن بست نمی‌رسد / تمرین حال خوب
کد خبر: 3928986
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
به مناسبت هفته بهداشت روان؛

زندگی هیچ‌گاه به بن بست نمی‌رسد / تمرین حال خوب

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: افراد هیچ‌گاه نباید در زندگی خود بن بست را بپذیرند چراکه قطعا همواره راهی وجود دارد که یا خود فرد و یا به کمک مشاور آن را پیدا می‌کند.

زندگی هیچ‌گاه به بن بست نمی‌رسد / تمرین حال خوبعلی عرب نژاد، روانشناس و مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بهداشت روان جسم و روح دو بال در کنار همدیگرند که باهم معنا پیدا می‌کنند و هرکدام که دچار مشکل شود، دیگری دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم به جسم خود اهمیت زیادی می‌دهند اما برای سلامت روح خود اهمیت چندانی قائل نیستند، افزود: بخشی از این امر، فرهنگی است چراکه از مردم برچسب زدن می‌ترسند.

مدیرکل‌ بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مردم جامعه به نوعی دچار یک اختلال روانی هستند، تصریح کرد: آنچه که براساس مراجعه به مراکز وجود دارد، ۲۳ درصد جامعه است.

عرب نژاد با بیان اینکه موضوع عدم مراجعه مردم با توجه به اختلالات، نقصی است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، ادامه داد: معمولا در صف اول این اختلالات، اختلالات اضطرابی وجود دارد که این افراد باید به مراکز مشاوره و کلینیک‌ها مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند اگر زندگی خود را با این نوع اختلالات پیش ببرند زندگی با لذتی نخواهند داشت، افزود: این اختلالات بر روی کارآمدی نیز به شدت تأثیر می‌گذارد.

مدیرکل‌ بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این افراد احساس لذت از زندگی را ندارند، تصریح کرد: امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا که حضور در اجتماع را کم‌رنگ تر کرده، جامعه بیشتر به سمت افسردگی پیش می‌رود.

عرب نژاد با بیان اینکه ماندن در خانه به همراه عدم تمایل به کار و اختلالات خواب و از هم گسیختگی بین جسم و روان، موضوع را حادتر کرده است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی و جلب نگاه مردم به سمت روان خود بسیار به درمان این امر کمک می‌کند.

وی بیان کرد: مردم باید وضعیت روحی خود را روزانه رصد کنند و همانگونه که با کوچک‌ترین درد جسمی به پزشک مراجعه می‌کنند برای درمان اختلالات روحی نیز به روانپزشک و مراکز اجتماعی مراجعه کنند.

مدیرکل‌ بهزیستی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: راهکار این است که مردم به مراکز درمانی و روانشناس و مشاور مراجعه کنند تا حال خوب را به زندگی خود هدیه دهند.

عرب نژاد با تأکید بر توجه به سیستم‌های روانی کار و روانشناسی کار و اجتماعی، افزود: وقتی انسان زندگی اجتماعی دارد، قطعا باید روانشناسی در محیط خانواده، کار و اجتماع را بداند و اگر سر کار می‌رود باید با روانشناسی کار آشنا شود.

وی با بیان اینکه افراد می‌توانند با کمک گرفتن از مشاور، حال خوب خود را در محیط کار حفظ کنند تا فشار کاری موجب اضطراب آنان نشود، اظهار کرد: خنده درمانی نیز یک راهکار دیگر است که دین اسلام نیز بر آن تأکید بسیار دارد، افراد لازم است به هر بهانه‌ای در طول روز خنده را تجربه کنند تا بدن بتواند دوباره قدرت بازپرداخت و تازه‌سازی داشته باشد.

این روانشناس با بیان اینکه حتما نباید موضوع خنده‌داری باشد، افراد می‌توانند حتی به هر بهانه‌ای به غم و غصه خود نیز بخندند، تصریح کرد: انسان می‌تواند بر طبق دستورات اسلام، در طول روز بنشیند و کارهای خود را ارزیابی کند و حتی به کارهای خود بخندد که این امر موجبات تغییرات فیزیولوژیکی و جسمی و شادی‌سازی بدن را به دنبال خواهد داشت.

عرب نژاد یادآور شد: لازم است به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کرد که افراد با هر نوع مشکل روانی و با هر نوع چالش در زندگی به متخصصان امر مراجعه کنند، افراد هیچ‌گاه نباید در زندگی خود بن بست را بپذیرند چراکه قطعا همواره راهی وجود دارد که یا خود فرد و یا به کمک مشاور آن را پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha