کار فرهنگی‌ اساس کار ائمه جمعه است
کد خبر: 3936128
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

کار فرهنگی‌ اساس کار ائمه جمعه است

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: نقش محوری ائمه جمعه در جایگاه امامت و رهبری جامعه و به عنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها با جدیت دنبال شود، زیرا کار فرهنگی‌ اساس کار ائمه جمعه است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی شب گذشته در گردهمایی ائمه جمعه استان به شرح فرمایشات امیرالمومنین(ع) در خطبه ۱۱ نهج‌البلاغه و پیام‌های آن پرداخت و گفت: این خطبه که در شرایط درگیری و جنگ نظامی صادر شده، در جبهه فرهنگی نیز حاوی پیام‌هایی از جمله ثبات، پایداری، صبر و مقاومت است.

نماینده ولی فقیه در استان عزم جزم، نفرت و عصبانیت از دشمن، از خودگذشتگی و توکل به خداوند را از دیگر پیام های این خطبه عنوان‌ کرد و ادامه داد: ملاحظه‌کاری در کار فرهنگی و ترس از حضور در موقعیت‌های حساس، توفیقی را حاصل نمی‌کند و باید در مسیر حق همه هستی خود را در کف دست گرفته و به پیشگاه خداوند متعال تقدیم‌ کنیم.

وی بیان کرد: محکم کردن جای پا و آمادگی برای اقدام از دیگر پیام‌های این خطبه است و همان‌گونه که انسان در شرایط نظامی آماده برای اقدام است، در عرصه‌های فرهنگی هم باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و برای اقدام آمادگی کافی را داشته باشیم.

این استاد درس خارج حوزه علمیه، دوراندیشی و نگاه به افق‌های دور را یکی دیگر از پیام‌های خطبه ۱۱ نهج البلاغه دانست و گفت: نباید به گونه‌ای باشد که فقط امروز خود را ببینیم، بلکه باید نگاه‌مان به افق‌های دور باشد و انتهای لشکر دشمن را ببینیم و به عمق استراتژیک دشمن و عمق تهاجمات پی ببریم و پس از این‌کار چشم خود را بر روی امکانات و تجهیزات دشمن ببندیم تا ترسی در دل ما ایجاد نشود و هدف بزرگ را مد نظر داشته باشیم.

وی بیان کرد: امکانات و سلاح‌های دشمن‌ عامل پیروزی نیست و باید به یاری خداوند ایمان داشته باشیم و بدانیم که اگر خداوند بخواهد همه این تجهیزات و امکاناتی که برای مقابله با اسلام ردیف شده‌اند، در هم می‌شکند و یک جمعیت کوچک هم می‌تواند در برابر یک لشکر بزرگ پیروز شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل قرارگاه فرهنگی در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: در حال حاضر سه جلسه از قرارگاه فرهنگی در مرکز استان تشکیل شده و مجموعه‌ها و نهادهای مختلف پای کار آمده‌اند و نیاز است تا مشابه این‌کار توسط ائمه جمعه در قالب شورای فرهنگ عمومی در سطح شهرستان‌ها انجام شود.

وی افزود: در کار فرهنگی باید ظرفیت همه دستگاه‌ها را به کار بگیریم و از آن‌ها استفاده کنیم، خصوصا ظرفیت‌هایی از قبیل سازمان‌ها ومجموعه‌های تبلیغات دینی از قبیل سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد، حوزه‌های علمیه، سپاه پاسداران، خیران و گروه‌های جهادی که نقشی مهم و تاثیرگذار را بر عهده دارند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: نیاز است تا نقش محوری ائمه جمعه در جایگاه امامت و رهبری جامعه و به عنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها نیز با جدیت دنبال شود و باید توجه داشت که کار فرهنگی‌ اساس کار ائمه جمعه است و باید فرماندهی جبهه فرهنگی را از جایگاه شورای فرهنگ عمومی در دست بگیرند.

وی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی باید فعال و اثربخش شود و گاهی برگزاری جلسات، تاثیرگذاری لازم را ندارد که باید به دنبال اثرگذاری بیشتر در سطح جامعه باشیم.

محامی افزود: تشتت و تفرق در آیین‌نامه‌ها و وجود چندین و چند گروه و ساختار در حوزه‌های یکسان، صحیح نیست و باید تمامی این‌ تشکیلات در یک جهت تجمیع شوند‌ که در ساختار قرارگاه فرهنگی به دنبال آن هستیم.

وی گفت: نیاز است تا در سطح استان آسیب‌ها و نیازهای فرهنگی شناسایی و سپس اولویت‌بندی شوند تا نسبت به اولویت‌ها راهکار مناسب پیشنهاد داده و اجرا شود و در پایان هم گزارشی از اقدامات و نتایج بدست آمده ارائه گردد.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه برای انجام این‌کار نیاز است تا برنامه جامع فرهنگی استان تدوین شود، گفت: محورهای مهم در تدوین این برنامه شامل توجه به شیعه و اهل سنت، اهتمام به فرهنگیان و دانشگاهیان، توجه ویژه به حوزه‌های علمیه، همکاری و هم افزایی و تقسیم کار با روحانیون مستقر در شهرستان‌ها و لزوم تلاش برای مشارکت مردم و گروه‌های جهادی هستند.

محامی اظهار کرد: دفتر شورای سیاستگذاری استان باید نقش حلقه وصل بین ائمه جمعه و قرارگاه فرهنگی استان را ایفا کند و به دنبال این باشد تا از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها استفاده مطلوب شود.

انتهای پیام
captcha