جزئیات طرح‌های «کاسب امین» و «همیاران بازرسی»
کد خبر: 3962146
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
حسن‌پور تشریح کرد:

جزئیات طرح‌های «کاسب امین» و «همیاران بازرسی»

مسئول بسیج اصناف کشور ضمن تشریح جزئیات طرح‌های «کاسب امین» و «همیاران بازرسی»، با بیان اینکه مسئولان در سطوح مختلف نتوانستند معضل تأمین، تولید و توزیع مرغ را حل کنند، گفت: قطعا ما با افزایش قیمت مرغ مخالفیم، زیرا مردم تحت فشار‌هایی اقتصادی هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از روبط عمومی سازمان بسیج مستضعفین، غلامرضا حسن‌پور، عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی اعلام کرد: به فرموده پیامبر اعظم(ص) «هر کس یک شب در آرزوی گرانی بر امت من باشد، خداوند اعمال او را تباه می‌کند».

وی افزود: با کمال تأسف و تعجب هر روز شاهد گرانی‌های بی‌دلیل و سازماندهی شده هستیم که مورد اخیر آن گرانی مرغ از سوی قرارگاه به اصطلاح ساماندهی به مسئولیت وزیر کشاورزی و عضویت برخی وزارتخانه‌ها و نمایندگانی از سایر قوا است؛‌ وقتی مسئولان در سطوح مختلف نتوانستند معضل تأمین، تولید و توزیع مرغ راحل کنند، به یک باره تسلیم برخی زیادی‌خواهی‌ها شده و به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کردند و ناگهان قیمت مرغ در اولین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ بیش از بیست درصد افزایش یافت!

به گفته وی، ادعای اولیه آقایان مسئول به ویژه در وزارت کشاورزی، در تمام جلسات اعم از جلسات وزارتخانه و مجلس شورای اسلامی که بنده نیز حضور داشتم و رسانه‌ها به آن پرداختند، این بود که در تأمین و تولید مرغ هیچ‌گونه مشکلی نیست و تمام مشکلات به توزیع و نظارت بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: برای رفع این مشکل ادعایی و به درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت، بسیج اصناف کشور با ارائه طرح «کاسب امین» و طرح «همیاران بازرسی» وارد میدان شد و بدون هیچ چشمداشتی و با ساماندهی نیرو‌های داوطلب در مرحله اول حدود ۱۰ هزار واحد صنفی امین را برای توزیع اقلام ضروری به ویژه مرغ به سازمان‌های صمت سراسر کشور معرفی کرد و چهار هزار بازرس افتخاری نیز در اختیار اتاق اصناف و سازمان‌های صمت قرار داد، ولی با کمال تأسف مرغ مورد نیاز مردم هیچ‌گاه تأمین نشد و مقدار مرغ توزیع شده با میزان مصرف تفاوت فاحشی داشت.

مسئول بسیج اصناف کشور گفت: به طور مثال در روز‌های دهم، یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه کل مرغ توزیع شده برای مصرف استان تهران (تهران بزرگ و شهرستان‌های تهران) به طور میانگین ۲۵۰ تن بود؛ در حالیکه مصرف خانوار در استان تهران در شرایط عادی حدود هزار تن است. به عبارتی در دو ماه گذشته هیچ‌گاه نیاز هزار تنی استان تهران علیرغم همه ادعاها مبنی بر جوجه‌ریزی گسترده و حتی ادعای توانمندی در صادادت مرغ، تآمین نشد. سؤال اساسی اینجاست که علت کمبود مرغ و چند نرخی شدن آن و ایجاد بازار سیاه چیست؟

حسن‌پور اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ چه رابطه‌ای با اشباع بازار دارد؟ این سؤال می‌تواند یک پاسخ داشته باشد و آن اینکه دست‌هایی برای ایجاد کمبود کاذب مرغ در کار بوده تا همه را مجبور به تمکین در مورد افزایش قیمت کنند و این عوامل آشکار و پنهان موفق شدند که هم مردم را در شرایط شیوع ویروس کرونا در صف‌های طولانی مرغ قرار داده و هم مرغ را با قیمت آزاد حتی دو برابر قیمت مصوب بفروشند و هم در نهایت قیمت مرغ را رسما افزایش دهند.

عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی گفت: این درحالی است که به گفته مسئولان تمام نهاده‌های با ارز ۴۲۰۰ به مرغداری‌ها تحویل داده شده و یک بار از جیب مردم این یارانه پرداخت شده است و هیچ اتفاق دیگری که بتواند در افزایش قیمت مرغ مؤثر باشد، نیفتاده است.

وی تأکید کرد: قطعا ما با افزایش قیمت مرغ مخالفیم، زیرا مردم تحت فشار‌هایی اقتصادی هستند و سزاوار نیست که بیش از این تحت فشار قرار گیرند به‌ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان بلکه راهکار آن را اعمال مدیریت صحیح و یکپارچه و صدور مجوز‌های جدید برای راه‌اندازی مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های جدید به بخش خصوصی می‌دانیم.

حسن‌پور اعلام کرد: بسیج اصناف آمادگی خود را برای رفع این معضل با به کارگیری تمام ظرفیت‌ها به شرط واگذاری اختیارات کامل توسط دولت، اعلام می‌دارد. همان‌گونه که در مدیریت ماسک در کشور کارنامه خوبی را ارائه داد.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان و عدم دسترسی به آن‌ها در این ایام خاص گفت: برخی مسئولان چند روز مانده به پایان سال کشور را برای گذراندن تعطیلات نوروزی ترک کرده و امکان برقراری هیچ ارتباطی با آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که در این شرایط سخت مسئولیت خطیری به عهده آن‌هاست.

انتهای پیام
captcha