ارائه خدمات به افراد نابینا در پنج کتابخانه عمومی خراسان رضوی
کد خبر: 4005447
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

ارائه خدمات به افراد نابینا در پنج کتابخانه عمومی خراسان رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص را یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی برشمرد و افزود: در این راستا پنج کتابخانه در سطح استان برای افراد نابینا تجهیز شده است.

ارائه خدمات به افراد نابینا در پنج کتابخانه عمومی خراسان رضویبه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت روز عصای سفید، اظهار کرد: این روز بهانه‌ای است تا افرادی را به یاد آوریم که محروم از دیدن جهان با چشم ظاهری هستند و با چشم درون قادر به حس و لمس نعمت‌های خداوند هستند.

وی ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص را یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی برشمرد و افزود: امروز رسالت کتابخانه‌ها به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی ارائه خدمات کتابخانه‌ای و رفع نیازهای اطلاعاتی مردم در همه مناطق و برای همه اقشار جامعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: در راستای تحقق و دستیابی به این هدف مهم پنج باب کتابخانه در سطح استان شامل کتابخانه عمومی امام علی(ع) کاشمر، کتابخانه عمومی حاج ملاهادی سبزواری شهرستان سبزوار، کتابخانه دکتر شریعتی نیشابور، کتابخانه عمومی دکتر شریعتی و کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد دارای بخش نابینایان هستند.

وی با بیان اینکه در استان سه کتابدار نابینا در این بخش‌ها در حال فعالیت هستند، بیان کرد: این کتابخانه‌ها در مجموع با 3135 نسخه کتاب بریل، 35352 نسخه کتاب گویا، چهار نسخه نشریه و بالغ بر 800 عضو فعال مشغول فعالیت هستند. تجهیزات بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی شامل ابزار درشت نمای الکترونیکی، لوح و قلم بریل، هارد اکسترنال، ماشین تحریر و چاپگر بریل، تجهیزات رایانه‌ای و دستگاه ضبط صدا است.

سبزیان بیان کرد: مجهزترین بخش نابینان در کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) است که علاوه بر تجهیزات و منابع مرسوم با در اختیار داشتن چاپگر مخصوص کتاب‌های بریل از زمان افتتاح در سال بهمن‌ماه 1397 تاکنون بالغ بر 70 نسخه جزوه چاپ و در اختیار مراجعین قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی ویژه افراد نابینا، خاطرنشان کرد: نشست‌های کتابخوانی و جمع‌خوانی و ویژه برنامه‌ها به مناسبت‌های ملی و مذهبی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز برگزار شده است.

گفتنی است، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد در بخش دیداری و شنیداری و با امکاناتی از قبیل لوح‌های فشرده آموزشی، فیلم، انیمیشن، تجهیزات کامپیوتری، کتاب‌ها و نشریاتی با زبان اشاره و... در حال ارائه خدمات به مراجعین است.

انتهای پیام
captcha