هشدارهای قرآنی را فراموش نکنیم
کد خبر: 4080166
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱

هشدارهای قرآنی را فراموش نکنیم

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه رحیم بودن خداوند مانع مجازات قیامت نیست به جاودانگی عذاب ظالمان در جهنم اشاره کرد و گفت: هشدارهای قرآنی مایه عبرت انسان است و نباید از آن غافل شد.

حجت‌الاسلام احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تفسیر آیه ۱۲ سوره سجده با این مضمون «وَلَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ»، گفت: خدای متعال در این آیه می‎فرماید: «و كاش هنگامى را كه مجرمان پيش پروردگارشان سرهاشان را به زير افكنده‏اند مى‏ديدى [كه مى‏گويند] پروردگارا ديديم و شنيديم ما را بازگردان تا كار شايسته كنيم چرا كه ما يقين داريم».

وی با بیان اینکه آیات قبلی سوره سجده هم درباره معاد، ملک‌الموت و فرشته مرگ است که مأمور شده روح انسان را بگیرد و سپس به سوی پروردگار برگرداند، تصریح کرد: مجرمان در آن روز صحنه‌های مختلف قیامت و روز معاد را مشاهده می‌کنند و پشیمان می‌شوند؛ از کارنامه خود در دنیا پشیمان می‌شوند و در پیشگاه پروردگار سر به زیر می‌افکنند و می‌گویند پشیمانیم و ما را برگردان تا عمل صالح به جا آوریم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: مهم این است امکان بازگشتی وجود ندارد و میوه‌ای که از درخت جدا شد به درخت برنمی‌گردد، بازگشت به دنیا امکان ندارد؛ لذا آنچه در این آیه مایه عبرت برای همه ما است این است که مجرمان گنهکار و کافران در آن موقعیت فقط یک درخواست دارند و آن هم بازگشت به دنیا برای اقدام و انجام عمل صالح است.

شاهرخی با اشاره به اینکه از این آیه به خوبی فهمیده می‌شود که تنها راه نجات انسان عمل صالح است؛ عملی که از درونی پاک و آکنده از ایمان و با اخلاص انجام بگیرد؛ اضافه کرد: البته خداوند متعال می‌تواند انسان‌ها را به اجبار هدایت کند اما سنت الهی بر این نیست؛ آنچه که مزیت است و موجب سرافرازی و بهره‌مندی انسان از نعمت‌های الهی می‌شود این است که انسان با اختیار به سمت اعمال نیکو و پسندیده گام بردارد.

وی با بیان اینکه رحمانیت و رحیم بودن خداوند مانع مجازات مجرمان ستمگر نیست، گفت: ادامه آیات سوره سجده آمده است که «اگر خدا می‌خواست همه را به اجبار هدایت می‌کرد اما این حکم قاطع الهی است که مجرمان را در جهنم از جن و انس جمع خواهد کرد؛ شما چون فراموش کردید روز معاد را امروز باید این عذاب را بچشید، شما ما را فراموش کردید و ما هم شما را فراموش می‌کنیم تا در عذاب جهنم گرفتار بشوید؛ این عذاب همیشگی به واسطه آن اعمالی است که در دنیا انجام دادید».

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) به ابوذر می‌فرماید: «اگر عمل هفتاد پیامبر را داشته باشی وقتی ابهت و عظمت روز قیامت را مشاهده می‌کنی احساس می‌کنی این عمل 70 پیامبر هم برای شما کم است» که این تعبیر هشدار دهنده‌ای است و برای همه ما عبرت‌آموز است.

امام‌‌جمعه خرم‌آباد با یادآوری اینکه انسان با عمل صالح می‌تواند بهشت و نعمت‌های بهشتی و رستگاری دنیا و آخرت را برای خود فراهم کند و تقوا راه رستگاری و نجات است، اظهار کرد: خداوند متعال کریم است و کَرم را دوست می‌دارد؛ کریم آن کسی است که از قبل از اینکه از او درخواستی داشته باشی حاجت را برآورده می‌کند، کریم آن کسی است که قبل از درخواست می‌بخشد و از حرام دوری می‌کند و از هر عیب و نقص به دور است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به قله کرامت و دوری از گناه و هوس باید به سلاح تقوا مجهز شد؛ تصریح کرد: رسیدن به قله کرامت بدون تقوا امکان ندارد کمااینکه خدای متعال در آیه 13 سوره الحجرات می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (این‌ها ملاک امتیاز نیست) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است».

انتهای پیام
captcha