به گزارش ایکنا از اصفهان، سیدروحالله موسویزاده، عضو هیئت علمی گروه معارف و گروه طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست «سلامت معنوى و فرصتهاى پژوهشى و اشتغال در رشته علوم قرآن و حديث» که روز گذشته، 25 بهمنماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه امروز بسیاری از دانشمندان معتقدند نباید علوم را قطعه قطعه و جدا از یکدیگر مطالعه کرد، گفت: علوم به هم وابستهاند، بخش عمدهای از موضوعات قرآنی نیز میانرشتهای هستند و یکی از دقیقترین اتصالات مبانی میان علوم انسانی و علوم پزشکی بهشمار میروند.
وی افزود: برای تأمین سلامت انسان، همه رشتهها و تخصصها باید در کنار هم قرار گیرد؛ پزشکی، مددکاری اجتماعی و سلامت معنوی برای افزایش کیفیت زندگی در کنار هم مطالعه و استفاده میشود.
مسئول کمیته سلامت و مراقبت معنوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: تصریح سازمان بهداشت جهانی این است که مسائل معنوی حتما باید در درمان بیمار در نظر گرفته شود، حتی در بررسیهای جدید اعلام شده که مسائل معنوی و روحی از درمان جسمی مهمتر بوده و اصطلاح علوم پزشکی انسانی و کلنگر شامل در نظر گرفتن همه ابعاد و رویکردها ذیل موضوع درمان است. برسون در سال ۱۹۹۶ نشان داد که ۸۵ درصد از ناخوشیها و بیماریهای سالمندان ناشی از محرومیتهای هیجانی، معنوی و اعتقادی است و هارولد جی نیز در سال ۱۹۹۷ در کتابی با عنوان «آیا دین بر سلامت جسم اثر میگذارد؟»، ثابت کرد که دین اثر مستقیم بر بیماری دارد.
وی ادامه داد: کتابی با عنوان «چرا من» در کمیته سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی به چاپ رسیده و همه سؤالات بیماران سختدرمان در آن ذکر شده است. این سؤالات و دغدغهها در بیماران و شرایط مختلف، متفاوت است. برای مثال، در بیمار سرطانی که موضوع مرگ در میان است، دغدغهها، سؤالات و چالشهای بیمار با بیمار قلبی تفاوت دارد، زیرا در بیماری سرطان دلیل نامشخص بیماری فرد را به حدس و گمان و تصوراتی مثل عقوبت شدن توسط خدا سوق میدهد که باعث مشکلات و چالشهای متعددی برای او میشود.
موسویزاده تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق بیماران سختدرمان درگیر مواردی نظیر تفکر عقوبت شدن با بیماری بهدلیل رفتارهای گذشته، احساس گناه از گذشته، چالش عدالت و قضا و قدر، ناامیدی از دعا و اجابت آن، یأس از خدا، مشکلات مربوط به عزت نفس، مسائل ارتباطی و روابط بین فردی، سؤالاتی مثل «چرا من؟» و «چرا اکنون؟» و پرسشهایی درباره بیماری کودک هستند که وجود این مشکلات و چالشها، پرداختن به مسائل معنوی و روحی در کنار فرایند درمان را واجب میکند.
وی افزود: ارائه در بالین، بخشی از کار است و مهمتر از آن، محتواست که باید در علوم انسانی انجام شود. مشکل امروز ما این است که محتواهای تولید شده ارتباطی با میدان عمل ندارد. بنابراین، باید مطالعات نظری و کتابخانهای در خصوص بالین و بخش عملی درمان انجام شود، همچنین روشهای تحقیق کاربردی در علوم انسانی باید ترکیبی از روشهای قیاسی و استقرایی باشد، یعنی برای ساخت محتوا دائم باید به بالین نگاه کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: اینکه معنویت چه معنا و مفهومی دارد، یکی از موضوعات علوم انسانی است، اما درباره آن هنوز هیچ تعریفی تأیید نشده است و طیفی از تعاریف مطرح میشود، از یک تعریف عام بهعنوان یک حس خوب گرفته تا تعاریف خاص با عنوان یک دین خاص؛ اما بهطور کلی، معنویت نظام باور و معناست که در درون بیمار شکل میگیرد.
وی اظهار کرد: جایگاه علوم انسانی در رفع نیازهای بیماران بسیار مهم است و در حال حاضر، گروههایی در دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه فعال شدهاند. در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز چند کارگروه فعال هستند و به این موضوع میپردازند.
موسویزاده با بیان اینکه برای کار میانرشتهای در حوزه سلامت معنوی، ۹ گام ضروری وجود دارد، گفت: مشخص کردن موضوع و گروه هدف، نیازسنجی (با توجه به اینکه نیازها و سؤالات یک بیمار مبتلا به سرطان با یک بیمار قلبی کاملا متفاوت است)، مشخص کردن محتوای لازم آیات و روایات، جمعبندی اولیه، تهیه بستههای ارائه محتوا به مخاطب، ارائه مدل به مخاطب و دریافت بازخورد، تبدیل مدل اولیه به طرح تحقیقاتی و جمعبندی نهایی مدل، گامهای انجام کار عملی میانرشتهای در حوزه سلامت معنوی هستند.
پریسا عابدی
انتهای پیام