هدف از قیام حسینی دعوت به برابری و انسانیت بود
کد خبر: 4126640
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
اندیشمند سیک در سمینار هند:

هدف از قیام حسینی دعوت به برابری و انسانیت بود

گایانی شوخوبر سینگ، از اندیشمندان سیک در سمینار «امام حسین(ع) و انسانیت» در هند تأکید کرد: قیام و نهضت امام حسین(ع) دعوت به انسانیت و قیام آن امام بزرگوار، قیام برای برابری و انسانیت برای همه بشر بود.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «امام حسین(ع) و انسانیت» با حضور امان اله صیادی، مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی، حجت‌الاسلام والمسلمین اسلم رضوی، رئیس هیئت علمای شیعیان ایالت مهاراشترا، حجت‌الاسلام والمسلمین کمیل اصغر زیدی، امام جمعه شیعیان شهر پونا، مولانا محمد معین‌الدین، رئیس تراست رفاهی و آموزشی امام علی(ع)، مولانا احسان گوهر، رئیس مدرسه علمیه نظامیه، بابا جان مبلغ مکتب اهل بیت(ع)، مولانا شبیر علی وارثی از شهر کلکته، گیانی شوخر سینگ، اندیشمند آیین سیک، اکرم الجبار خان، رئیس اسبق اداره مالیات شهر پونا هند و دیگر اساتید و اندیشمندان در سالن ابوحنیفه شهر پونا برگزار شد.

مظفر، نویسنده و استاد زبان انگلیسی با اشاره به اهمیت برگزاری این سمینار، گفت: در تمامی آیین‌ها و مذاهب توجه به انسانیت و مسائل اخلاقی بسیار مهم به شمار می‌رود و همگان باید به آن توجه و اهتمام خاص کنند. امروزه در جامعه شاهد خانوارهای تهیدست هستیم که توانایی هزینه تحصیل فرزندانشان را ندارند و وظیفه افراد در جامعه آن است که به آنها کمک کنند تا بتوانند بچه‌ها و نسل آینده را آموزش دهند.

وی افزود: این وظیفه بسیار مهم است چراکه انواع مشکلات اجتماعی از فقر و نادانی افراد حاصل می‌شود و می‌تواند دامن‌سوز دیگر افراد جامعه نیز شود.

در ادامه، اکرم الجبار خان، رئیس اسبق اداره مالیات شهر پونا اشعاری در وصف سید الشهداء(ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) خواند و درباره همزیستی مسالمت‌آمیز میان گروه‌ها و جوامع سخنرانی کرد.

گایانی شوخوبر سینگ، اندیشمند آیین سیک

گایانی شوخوبر سینگ، اندیشمند آیین سیک سخنان خود را با اشعاری در وصف امام حسین(ع) به زبان پنجابی آغاز کرد و گفت: قیام و نهضت امام حسین(ع) دعوت به انسانیت بود. دفاع از انسان‌‌های ضعیف در برابر ظالمان و قیام آن امام بزرگوار، قیام برای برابری و انسانیت برای همه بشر بود. همه آیین‌ها و ادیان یک خداوند دارند و از ایزد یکتا پیروی می‌کنند.

تبلور انسانیت و آزادی در مکتب حسینی

همچنین صیادی، نماینده فرهنگی کشورمان در بمبئی اظهار کرد: شما بزرگان دین و ادیان مختلف در این نشست بزرگی که به نام روز حسین(ع) و انسانیت است، جمع شده‌اید که بگویید که مکتب حسین (ع) شجره طوبای انسانیت و آزادی انسان‌هاست.

وی افزود: انسانیت باید ریشه و مکتبی داشته باشد و تبلور مکتب انسانیت در قیام حسینی است. محبت اهل بیت(ع) و تبلیغ حسینی همه جا رونق دارد ولو افرادی که مسلمان هم نیستند به حسین(ع) عشق می‌ورزند، چراکه امام حسین(ع) مکتب انسانیت را بنیان نهاد که اگر مسلمان نیستند، آزاده باشید.

صیادی، نماینده فرهنگی کشورمان در بمبئی

صیادی با اشاره به قیام کربلا ابراز کرد: رمز بقای قیام عاشورا و انقلاب امام حسین(ع) خدایی‌بودن آن است. این انقلاب به دلیل اینکه با فطرت و عقل سازگاری داشت و نیز خدامحوری در آن موج می‌زد، هرگز منحصر به زمان و مکان نشد.

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: امام حسین(ع) پرچم‌دار انسانیت، پاکی، زیبایی و آزادی است.

مولانا احسان گوهر، رئیس مدرسه علمیه نظامیه از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به حادثه عاشورا گفت: امام حسین(ع) و یاران با وفایشان دارای درجه والا هستند و شهادت تنها ویژه افراد والا مقام است. قیام عاشورا سراسر درس زندگی و آزادگی و انسانیت است. اگر افراد جامعه بخواهند زندگی خوب و مسالمت‌آمیز داشته باشند، باید ارزش‌های اخلاقی، انسانی و حقوق همدیگر را رعایت کنند.

تمسک به سیره حسینی نیاز امروز جوامع است

باباخان، اندیشمند دینی و مبلغ فرهنگ اهل بیت(ع) گفت: همگان ‌می‌دانند که سید الشهداء(ع) نمونه اعلای انسانیت برای بشریت است. پس از ایشان نیز خاندان عصمت و طهارت(ص) با تمسک به اخلاق والای آن امام همام نقشی مهمی در بیدارکردن وجدان خفته داشته‌اند و توانستند پیام نهضت والای امام حسین(ع) را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

هدف از قیام حسینی دعوت به برابری و انسانیت بود

شبیر علی وارثی نیز در سخنانی، مطرح کرد: سیره انبیا و اولیا از هر نظر برای جامعه بشری آموزندگی دارد. مطالعه سیره آنان از ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی برای جامعه اسلامی بسیار سودمند است.

وی ادامه داد: سیره اخلاقی امام حسین(ع) باید در میان جوامع شناخته شود و این مهم وظیفه همه افراد به ویژه علما و اندیشمندان است.

در ادامه این مراسم، یکی از هنرمندان و شاعران اشعاری در مدح و منزلت امام حسین(ع) قرائت کرد که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha