آنچه مشورت نصیب زندگی‌مان می‌کند
کد خبر: 4137088
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸

آنچه مشورت نصیب زندگی‌مان می‌کند

یک مشاور خانواده با بیان اینکه درست است که مشورت کردن و نظرخواهی امر پسندیده است، اما اجابت آن تحت هر شرایطی و از هر فردی مطلوب نیست، گفت: تصمیم‌گیری برای ازدواج از انتخاب‌ها و تصمیماتی است که در زندگی گرفته می‌شود و نیازمند مهارت و آمادگی بیشتر است.

مشورتروز ملی شوراها بیانگر اهمیت این امر در امور مختلف است؛ امری که در اسلام نیز به آن تأکید شده است. این مشورت باید نه تنها در امور شهری بلکه در زندگی شخصی به خصوص در انتخاب همسر و ازدواج نیز دیده شود؛ امری که در بیشتر مواقع از نظرگاه ما دور می‌ماند و نتیجه‌اش سردی دل در زندگی‌هاست.

بهناز زال، مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اقدام به ازدواج بدون شناخت، آگاهی و عدم مهارت و آمادگی، نداشتن استقلال و نادیده گرفتن مسائل کوچک و بزرگ می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات باشد.

ازدواج نیازمند مهارت‌آموزی به‌وسیله مشورت است 

وی با بیان اینکه عدم شناخت کافی از خانواده‌ها و عدم شناخت از خود پیش از ازدواج مشکل‌آفرین خواهد بود، افزود: ابتدا فرد باید از خود و دلیل ازدواج خود به یک قطعیت برسد و وقتی پاسخ سؤالاتش را گرفت به ازدواج فکر کند؛ در غیر این صورت به بن‌بست خواهد رسید.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گاهی اوقات در ازدواج، زوجین نه تنها وابستگی مالی به خانواده خود دارند؛ بلکه در تصمیمات روزمره هم باید از خانواده خود نظر بگیرند، تصریح کرد: ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد بوده و تمام عمر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه درست است که مشورت کردن و نظرخواهی امری پسندیده است، اما اجابت آن تحت هر شرایطی و از هر فردی مطلوب نیست، اظهار کرد: تصمیم‌گیری برای ازدواج از انتخاب‌ها و تصمیماتی است که در زندگی گرفته می‌شود و نیازمند مهارت و آمادگی بیشتر است.

زال با بیان اینکه قبل از ورود یا تصمیم‌گیری برای ازدواج، ابتدا باید مهارت و آگاهی کسب کرد، تصریح کرد: این آگاهی را می‌توان با بهره‌گیری از مشاوران تخصصی در این حوزه به‌دست آورد؛ آموزش در این حوزه که نیاز به مشاور پیش از انتخاب داریم خواهد توانست به ازدواج موفق کمک کند.

این مشاور خانواده بیان کرد: گاهی اوقات در ازدواج، زوجین نه تنها وابستگی مالی به خانواده خود دارند؛ در تصمیمات روزمره خود نیز باید از خانواده خود نظر بگیرند و یا این نظرات را بپذیرند که باید به این افراد یاد داد مشورت کردن و نظرخواهی در هر شرایطی و تحت هر رویکردی مناسب نیست.

زال اظهار کرد: یاد دادن این اصول نیازمند ایجاد فرهنگ بهره‌گیری از نظرات مشاوران تخصصی در این امر است که گاهی همین عدم فرهنگ باعث می‌شود در دغدغه‌های زندگی به فکر مشورت گرفتن و راه‌حل سنجی نباشیم.

مشورت

مشاور درست برگزینیم 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه امروزه به‌دلیل دوری از سبک زندگی اسلامی و غرب‌گرا شدن برخی افراد جامعه نسبت به شناخت جایگاه همسر، شاهد بروز پدیده شوم طلاق هستیم.

وی با بیان اینکه مشاوره در همه‌ امور باید مدنظر باشد و این امر در اسلام نیز بسیار مورد توجه است، افزود: الگوگیری و یا استفاده از مشاوران و سخنان پوچی که در شبکه‌های خارجی روی آن تأکید می‌شود، باعث جدایی‌ها و مشکلات در زندگی امروز است.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای انتخاب همسر مناسب باید قبل از ازدواج یا حتی بعد از انتخاب مشاوره را مدنظر قرار داد، اظهار کرد: گسترش فضاهای مجازی امروزه و اعتیاد پیدا کردن افراد به این فضاها باعث دوری زن و مرد از یکدیگر شده که برای التیام آن نیاز به مشاور است.

رحیمی با بیان اینکه فاصله گرفتن از مشاوره و عدم توجه به این امر و تصمیمات یک‌جانبه گرفتن در زندگی ما را به سمت زندگی بهتر رهنمون نخواهد کرد، تصریح کرد: بى‌شک طرف مشورت انسان، مخصوصاً در امور مهم و مسائل حساس اجتماعى، هر شخصى نمی‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه مشاور بايد داراى صفات ويژه‏‌اى باشد كه شایستگی لازم را ایجاد کند، افزود: در آيه 159 سوره آل عمران خداوند می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به بركت رحمت الهى با آنان نرم‌خو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى‌‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏‌كنندگان را دوست مى‌دارد.»

وی افزود: همچنین خداوند در آيه 38 سوره شورى می‌فرماید: «وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ كسانى كه نداى پروردگارشان را پاسخ مثبت داده و نماز برپا كرده‏‌اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده‏‌ايم انفاق مى‌كنند.» که مسئله شورا در رديف ايمان به خدا و نماز قرار گرفته است و نشانگر اهمیت این امر است.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: مشورت در تمام امور زندگی به‌ویژه در ازدواج می‌تواند راهگشای مسیر درست باشد؛ بنابراین نباید این امر را از یاد برد؛ اگر از یاد ببریم در واقع مهارت‌ها را از یاد برده‌ایم.

انتهای پیام
captcha