مسجد تستور تونس؛ جاذبه گردشگری و نماد همزیستی دینی + فیلم
کد خبر: 4137999
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹

مسجد تستور تونس؛ جاذبه گردشگری و نماد همزیستی دینی + فیلم

مسجد جامع تاریخی تستور در نزدیکی پایتخت تونس به دلیل ساعت شگفت‌انگیز و مناره زیبایی که دارد به یک جاذبه گردشگری در سطح داخلی و بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از  اسکای نیوز، مسجد جامع تستور مسجدی واقع در شهر تستور در استان باجه تونس است که در ۷۶ کیلومتری پایتخت این کشور قرار دارد.

این مسجد مظهر هنر معماری اندلسی است، به‌ویژه به دلیل مناره مسجد که بر فراز آن کتیبه‌ها خودنمایی می‌کند.

نمای مسجد با پنجره‌های دوتایی کوچک و سرشار از تزئینات زیبا شده است؛ همچنین یک ساعت مکانیکی در بالای مناره قرار دارد که در گذشته با ساعت آفتابی واقع در حیاط مسجد تنظیم می‌شد.

سازه مناره مشابه برج‌های ناقوس آرگون واقع در جنوب اسپانیاست. نمازخانه مسجد جامع تستور به علاوه حیاط آن گنجایش حدود یک هزار نمازگزار را دارد.

در ساخت مسجد علاوه بر سرامیک و کاشی رنگی از سنگ آهک، لعاب و سنگ مرمر اسپانیایی و در ساخت محراب نیز از آجرکاری برجسته استفاده شده است.

مناره؛ نماد تسامح دینی

رشید سوسی رئیس انجمن حفاظت از تستور در گفت‌وگو با رویترز می‌گوید: مناره‌ مسجد جامع تستور به گونه‌ای طراحی شده که نماد سه دین است، طبعا نخست دین اسلام و دوم ستاره داوود که ما می‌شناسیم(یهودیت)، و همچنین تثلیث مقدس مسیحی. نمادهای  این سه دین بی‌تردید نشان‌دهنده تسامح و مدارا در میان ساکنان مختلف این شهر بوده است.

ارتفاع مناره 23 متر و به شکل هشت ضلعی است و وقتی وارد شهر تستور می‌شوید مناره مسجد سر به فلک کشیده و نمایانگر صحنه‌ای از معماری اندلس است. تاریخ ساخت این مسجد به سال 1630 میلادی برمی‌گردد و بنیانگذار آن محمد تغرینو، مهندس اسپانیایی بوده است. وی که به همراه خانواده خود از جنوب اسپانیا به این شهر آمده بود از سال 1610 و طی 20 سال به ساخت آن مبادرت کرد.

در آغاز قرن هفدهم، فیلیپ سوم، پادشاه اسپانیا، پس از اینکه اسپانیایی‌ها دوباره قدرت را به دست گرفتند، دستور داد تمام افرادی که از پذیرش مسیحیت خودداری کردند، از جمله مهندس محمد تغرینو، آواره شوند. آنها در شمال آفریقا سکنی گزیدند و بسیاری از آنها به شهر تستور در شمال غربی تونس مهاجرت کردند.

در آن زمان تعداد مهاجران از اسپانیا به تونس به بیش از 80 هزار نفر می‌رسید. آنها کلید خانه‌های خود در اندلس را به امید بازگشت نگه داشته‌اند.

مسجد بزرگ تستور در سطح داخلی و بین‌المللی مشهور شده است و گردشگران از تمام شهرها و سراسر جهان برای بازدید از شهر تاریخی اندلسی تستور و بازدید از مسجد به این شهر می‌آیند.

عقربه معکوس ساعت بالای مناره مسجد

امروزه در بالای مناره یک ساعت مکانیکی الکترونیکی وجود دارد که به صورت خودکار توسط ماهواره‌ها تنظیم می‌شود و در نوامبر 2014 تعمیر شده و دوباره کار می‌کند.

این ساعت برای بازدیدکنندگان مسجد در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد ساعتی که سه قرن کار نمی‌کرده است و نخستین ساعت مکانیکی محسوب می‌شود که در بالای مناره یک مسجد در جهان اسلام قرار گرفته است.

صفحه ساعت از سنگ مرمر ساخته شده و اعداد سفالی در آن قرار داده شده است.  جهت عقربه‌های آن از راست به چپ یعنی خلاف حرکت عقربه‌های معمولی ساعت است و از همین رو این ساعت اندلسی مسجد جامع تستور بسیاری از علما را شگفت زده کرده است که چرا عقربه‌های آن برعکس می‌چرخد.

رشید سوسی تأکید کرد تعابیر متعددی برای برعکس کار کردن این ساعت وجود دارد که یکی از آنها می‌گوید که نماد زیارت و طواف اطراف کعبه از راست به چپ یا نوشتن عربی از راست به چپ و دویدن در استادیوم‌های المپیک از راست به چپ است.

مجموعه مسجد جامع تستور علاوه بر ساعت منحصربه‌فرد، شامل نمازخانه، دو حیاط سنگ‌فرش شده با آثار رومی و بیزانسی، صومعه، آب‌گیر و ساعت آفتابی است.

اما در روایت دیگری از این ساعت شگفت‌انگیز آمده است که مهندس اسپانیایی ترجیح داد ساعت را به سمت اندلس بچرخاند و همچنین جهت راست به چپ جهت مسیر گردش خون در بدن انسان است تا نماد ابراز عشق و دلتنگی بنیانگذار این مسجد نسبت به کشورش باشد که به اجبار آن را رها کرده بود.

اهالی تستور، ساعت را به عنوان نماد شهر و مایه مباهات ساکنان آن توصیف می‌کنند. بسیاری بر این باورند که نمادی از همزیستی و تسامح دینی است.

انتهای پیام
captcha