نقشه توسعه یزد، نخبگان را فراری داده است
کد خبر: 4139326
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱

نقشه توسعه یزد، نخبگان را فراری داده است

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با اشاره به اینکه نقشه توسعه استان، نخبگان را فراری داده است گفت: نقشه توسعه بیش از چهار دهه گذشته در این استان به گونه‌ای بوده که زمینه حضور برای نخبگان فراهم نشده است.

جلسه بررسی مشکلات نخبگان استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، 17 اردیبهشت‌ماه در جلسه بررسی مشکلات نخبگان استان یزد با حضور مهدی فتاحی، رئیس بنیاد نخبگان استان با تأکید بر اینکه نباید تنها به تفاهم نامه‌ها و مذاکرات اکتفا کنیم بلکه عملیاتی کردن آنها باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: نخبگان از اقشاری به شمار می‌روند که می‌توانند در جامعه اثربخشی بالایی داشته باشند، به شرط اینکه مسئولان کشور زمینه‌های فعالیت‌های آنان را آماده سازند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تنها شعار دادن کافی نیست و باید عمل کرد افزود: مهاجرت یک پدیده بسیار پیچیده و چند بعدی در دنیا محسوب می‌شود، برخی از کشورها و دولت‌ها با مقاصد سیاسی، برخی هم در راستای ارتقای سطح علم و فناوری و برخی  برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری توسط مهاجران، مهاجرپذیر هستند.

وی اضافه کرد: امروز دولت‌ها به دنبال این هستند که به جای جذب نیروی انسانی ساده از جمعیت نخبگان مهاجر استفاده کنند و متأسفانه نخبگان زیادی از کشور ما به این دلیل به کشورهای مختلف مهاجرت کردند.

جوکار با اشاره به اینکه نقشه توسعه بیش از چهار دهه گذشته در استان یزد به گونه‌ای بوده که زمینه حضور نخبگان را فراهم نکردیم اظهار کرد: نخبگان استان یزد طی سالیان اخیر به استان‌های دیگر مهاجرت کردند و به جای آن نیروهای ساده را جذب کردیم که هیچگونه اثربخشی برای استان نخواهند داشت و نمی‌توانند جایگاه استان را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه کشور ما تمرکزگرا بوده و تصمیمات را برای همه استان‌ها به صورت متمرکز می‌گیریم عنوان کرد: این تصمیمات برای همه استان‌ها یکسان در نظر گرفته شده در حالی که شرایط هر استان با دیگری تفاوت دارد و باید به گونه‌ای تنظیم شود که پاسخگو باشد.

جوکار افزود: استان یزد نظام مسائل دارد که در هر بخشی کاملاً روشن و شفاف است اما سؤال اینجاست که نظام مسائل ما در حوزه فرهنگ، اقتصاد و صنعت چیست. بنابراین این مسائل را باید واقعی در نظر گرفت تا برای تحقق آینده مطلوب در استان بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم، اگر از همان ابتدا داده‌ها اشتباه باشد، قطعاً مسیر را اشتباه خواهیم رفت و به آن هدفی که مدنظر است، نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: زمانی اعلام شد که سند چشم انداز 20 ساله تدوین شود، همه دستگاه‌ها بودجه‌های بسیار صرف کردند تا این سندهای چشم انداز  تدوین شد ولی به علت اینکه منطبق با واقعیت‌های موجود انجام نگرفت لذا به نتیجه نرسید.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در استان یزد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نخبگان داریم، افزود: ارتباط نخبگان با صنعت یک کار بسیار ارزشمند و خوب و با این طرح می‌توانیم امیدوار به اتفاقات مثبت در سطح استان باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: حمایت و ایجاد پشتوانه برای نخبگان در استان یزد و جلوگیری از مهاجرت در دستور کار بنیاد نخبگان قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha