عارفی با پیشه خیاطی + فیلم
کد خبر: 4148091
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱

عارفی با پیشه خیاطی + فیلم

رجبعلی نکوگویان، مشهور به شیخ رجبعلی خیاط از عارفان مشهور است. وی در سال 1262 در تهران به دنیا آمد. پدرش، مشهدی باقر، پیشه‌ور بود. رجبعلی در جوانی ماجرایی همچون ماجرای حضرت یوسف(ع) برایش پیش می‌آید و پس از آن، در صف بندگان شایسته‌ قرار می‌گیرد.

رجبعلی نکوگویانرجبعلی نکوگویان، مشهور به شیخ رجبعلی خیاط از عارفان مشهور است. وی در سال 1262 در تهران به دنیا آمد. پدرش، مشهدی باقر، پیشه‌ور بود. رجبعلی در جوانی ماجرایی همچون ماجرای حضرت یوسف(ع) برایش پیش می‌آید و پس از آن، در صف بندگان شایسته‌ قرار می‌گیرد. او را از عارفان و اهل باطن دانسته‌اند که توانایی شناسایی باطن افراد را داشته است. وی در سن دوازده سالگی پدرش را از دست داد. شيخ برای اداره زندگی خود، شغل خیاطی را انتخاب كرد و از اين رو به «شيخ رجبعلی خياط» معروف شد.

خانه خشتی و ساده شيخ كه از پدرش به ارث برده بود تا پايان عمر در همين خانه محقر زيست. لباس شيخ بسيار ساده و تميز بود، نوع لباسی كه او می‌پوشيد نيمه روحانی بود، چيزی شبيه لباده روحانيون بر تن می‌كرد و عرقچين بر سر می‌گذاشت و عبا بردوش می‌گرفت.

شيخ دنبال غذاهای لذيذ نبود، بيشتر وقت‌ها از غذاهای ساده، مثل سيب زمينی و فرنی استفاده می‌كرد. سر سفره، رو به قبله و دو زانو می‌نشست و به طور خميده غذا می‌خورد و گاهی هم بشقاب را به دست می‌گرفت و گاهی مقداری از غذای خود را در بشقاب يكی از دوستان كه دستش می‌رسيد می­‌گذاشت. هنگام خوردن غذا حرف نمی‌زد و ديگران هم به احترام ايشان سكوت می‌كردند. اگر كسی او را به مهمانی دعوت می‌كرد با توجه، قبول يا رد می‌كرد، با اين حال بيشتر وقت‌ها دعوت دوستان را رد نمی‌كرد. از غذای بازار پرهيز نداشت، با اين حال از تأثير خوراک در روح انسان غافل نبود و برخی دگرگونی‌های روحی را ناشی از غذا می‌دانست. سرانجام در روز بیست و دوم شهریورماه سال 1340 هجری شمسی سیمرغ وجود پربرکت شیخ پس از عمری خودسازی و سازندگی از این جهان پر کشید.

انتهای پیام
captcha