تفکیکی شدن تفکر زندگی معضلی در بحث فرزندآوری است
کد خبر: 4149269
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
مدیر مؤسسه جهاد تبیین لرستان:

تفکیکی شدن تفکر زندگی معضلی در بحث فرزندآوری است

امیرعلی‌حیدر امیری تفکیکی شدن تفکر زندگی را معضلی در بحث ازدواج و فرزندآوری دانست و با تأکید بر اینکه نباید مسیر زندگی به خاطر پرداختن به برخی کارها تعطیل شود، گفت: زندگی ایده‌آل این است که هر کاری در وقت مقرر خودش و با برنامه انجام شود.

امیرعلی‌حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، امیرعلی‎حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان در کارگاه آموزشی با موضوع «کاهش جمعیت و تبعات آن» ویژه فعالان سواد رسانه‌ای و فرهنگی که امروز، 31 خردادماه در این مؤسسه برگزار شد، در رابطه با موانع فرزندآوری، راهکارها و تبعات کاهش آن گفت: داشتن فرزند در جامعه ما یک امر ارزشمند محسوب می‌شود، اما پاره‌ای از مشکلات در کشور باعث شده که تعدادی از زوج‌های جوان تمایل چندانی به فرزندآوری نداشته باشند یا آن را به تأخیر بیندازند.

وی یکی از دلایل کاهش نرخ باروری و فرزندآوری را مربوط به مشکلات اقتصادی و فرهنگی دانست و افزود: متأسفانه در بین جوانان تفکری رواج پیدا کرده که تا وقتی در حال تحصیل و یا شاغل هستند نباید ازدواج کنند و یا فرزندآوری داشته باشند.

امیری تفکیکی شدن تفکر زندگی را معضلی در بحث ازدواج و فرزندآوری دانست و اضافه کرد: در بین بانوان که نقش‌های متفاوتی همچون خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری را دارند این تفکر نمود بیشتری دارد و ما شاهدیم تعدادی از دختران جوان در زمان تحصیل و یا شاغل شدن رغبت چندانی به ازدواج و یا فرزنددار شدن ندارند. باید توجه داشت که نباید مسیر زندگی به خاطر پرداختن به برخی کارهای دیگر تعطیل شود؛ زندگی ایده‌ال این است که هر کاری در وقت مقرر خودش انجام شود و در عین حال دقت داشته باشیم که کارهایمان با برنامه باشد.

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان با بیان اینکه نباید شاغل بودن یا تحصیل در دانشگاه منجر به تعطیل شدن بحث فرزندآوری و ازدواج در جوانان شود، گفت: البته بخشی از مشکلات مربوط به ازدواج و فرزندآوری به مشکلات معیشتی و اقتصادی برمی‌گردد که دولت‌ها در این زمینه باید برنامه و راهکارهای لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: یک موضوع مهم که زوجین جوان باید به آن توجه داشته باشند این است که برای داشتن یک زندگی ایده‌آل باید سختی‎هایی را نیز تحمل کرد و نباید اجازه دهیم سختی‎ها و مشکلات مانع فرزندآوری و ازدواج شود.

امیری در ادامه به بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد و افزود: همین تفکیکی شدن تفکر زندگی و اینکه برخی از جوانان معتقد هستند تا زمانی که به تحصیل و یا شغل اشتغال دارند نباید ازدواج کنند و یا فرزندآوری داشته باشند باعث شده سن ازدواج بالا برود و بسیاری از جوانان ما نتوانند حلاوت و شیرینی فرزندآوری را در زمان خود بچشند.

وی پایین آوردن سطح انتظارات را یک راهکار مناسب دانست و اضافه کرد: جوانان نباید انتظار داشته باشند اول زندگی خانه مستقل، ماشین و سایر امکانات را یکجا و با هم داشته باشند، چراکه رسیدن به این خواسته‌ها ممکن است سال‌های سال طول بکشد و همین باعث می‎شود سن ازدواج بالا برود و با بالا رفتن سن ازدواج میل جوانان به ازدواج و فرزندآوری نیز کاهش پیدا می‎کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در بخشی از سخنانش به آیات و روایاتی در رابطه با تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد و گفت: زوجین جوان نباید به خاطر مشکلات اقتصادی از بچه‌دار شدن هراس داشته باشند، چراکه خداوند متعال وعده داده است از فضل خود به بندگانش به‌ویژه افرادی که ازدواج می‎کنند و صاحب فرزند می‎شوند، کمک کند.

وی بی‌اعتمادی به رحمت خداوند را ناشی از ضعف ایمان دانست و اضافه کرد: البته ضرورت دارد دولت و مجلس نیز با وضع قوانینی در راستای تسهیل امر ازدواج جوانان و فرزندآوری اقدامات لازم را انجام دهند که بالا بردن مرخصی زایمان، دورکاری مادران شاغل دارای فرزند خردسال، افزایش ساعات شیردهی مادران شاغل، حمایت از زوجین نابارور و پرداخت وام‌های قرض‍‌الحسنه و کم‌بهره به زوج‌های جوان از راهکارهایی است که به فرزندآوری کمک می‎کند.

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به معضل پیری جمعیت کشور ایران گفت: اگر رشد جمعیت در کشور به همین منوال پیش برود تا چند دهه بعد ایران به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهد شد که می‎طلبد تدابیر لازم برای جوانی جمعیت و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری از سوی دولت و مجلس و دستگاه‌های فرهنگی انجام شود، چراکه پیری جمعیت کشور را با مشکلات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha