تقویت تفکر انسانی و قرب خداوندی محور طرح ضیافت اندیشه باشد
کد خبر: 4150077
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

تقویت تفکر انسانی و قرب خداوندی محور طرح ضیافت اندیشه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی گفت: محور طرح ضیافت اندیشه باید همان شناسایی انسان و جداسازی بعد انسانی از بعد حیوانی انسان یا همان اندیشه باشد که نتیجه آن قرب به خدا و حاصل آن کرامت است نه معصیت.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، سوم تیرماه در مراسم افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با تأکید بر اینکه طرح ضیافت اندیشه طرح بسیار مهمی است، گفت: بر روی ضیافت اندیشه باید بسیار کار شود و محور آن همان شناسایی انسان و جداسازی بعد انسانی از بعد حیوانی انسان یا همان اندیشه باشد که نتیجه آن قرب به خدا و حاصل آن کرامت است نه معصیت.

وی با بیان اینکه مقام عصمت، مقام جبر نیست، افزود: در مقام عصمت یعنی معصوم می‌تواند گناه کند اما به‌دلیل حقیقت علم، آن را انجام نمی‌دهد و گناه نمی‌کند. انسان اگر در فراگیری حقیقت علم توفیق پیدا کند، عمل او عین عصمت است. هر زمان عصیان، گناه، قانون‌شکنی، خیانت و انحراف وجود دارد، آنجا نقطه کور جهل است، بنابراین حقیقت علم اگر در آن شائبه جهل نباشد مساوی با عصمت است.

امام جمعه بیرجند با اشاره به تفاوت‌های میان انسان و حیوان بیان کرد: یکی از شاخص‌ترین این تفاوت‌ها همین اندیشه انسان است و خدای بزرگ و حکیم چیزی را بیهوده نیافریده است و تمام نظام خلقت براساس حکمت است که یکی همین اندیشه است.

وی با بیان اینکه ذهن مسائل بسته را باز می‌کند و از یک مبدأ به مقصدی حرکت می‌کند، ادامه داد: همه تلاش‌هایی که می‌شود غالبا در مقدمه خلاصه می‌شود و به ذالمقدمه نمی‌رسد و عمر در همین خورد و خوراک تمام می‌شود، اما حقیقت انسان که این نیست بلکه باید حیات و سلامتش را به خوبی حفظ کند، ولی همه اینها مقدمه است برای اینکه «وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلۡأَسۡمَآءَ…» یا همان علم مساوی با عصمت را تحقق بخشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه کار اندیشه این است که بر روی مسائل اصلی و جایگاه خودش بپردازد، گفت: در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «یک ساعت تفكر، از هفتاد سال عبادت بدون تفكر ارزشمندتر است.»؛ امروز دنیا گرفتار فارغ‌التحصیلانی است که کلی ادعا دارند و فساد آنان از فساد چنگیزخان مغول خیلی بیشتر است و مشکل ما اینجاست.

وی با بیان اینکه انبیاء الهی آمدند برای اینکه انسان را آنچنان که هست در تفاوت‌هایی که مربوط به انسانیم هدف باشد و آنچه که مربوط به استفاده از جسم و بدن و امکانات است برای مقدمه ابزار باشد، گفت: حجت بر ما این است که در مسائل دینی، سیاسی، فرهنگی دنبال کارشناس امین برویم که مسائل را خوب تشخیص می‌دهد.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: علم انسانی، انسان را به خدا وصل می‌کند و باید نتیجه طرح ضیافت اندیشه دانشگاه این باشد با اولین تغییری که در راه تفکر ایجاد می‌کند، انسان بداند در چه مسیری گام برمی‌دارد. وای بر آن جامعه‌ای که دانشمندش سرگردان باشد. شما اساتید، فرزندانتان را به‌گونه‌ای پرورش دهید که مجدد انواع کارهای شرم‌آور به اسم دانش یا در میان دانشمندان حاصل نشود که جهل بسیار از آن بهتر است.

انتهای پیام
captcha