اعلام برنامه‌های کنگره 8 هزار شهید همدان
کد خبر: 4154187
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲

اعلام برنامه‌های کنگره 8 هزار شهید همدان

دبیر کنگره هشت هزار شهید استان همدان با اشاره به اینکه رویکرد این کنگره خدمات‌رسانی به مردم است، گفت: در راستای اجرای این کنگره ضمن آزادسازی 800 زندانی در استان به نیت شهدا، هشت هزار جهیزیه برای نوعروسان نیازمند تهیه و اهدا می‌شود.

مهدی فرجی دبیر کنگره هشت هزار شهید استان همدانمهدی فرجی، دبیر کنگره هشت هزار شهید استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: اولین کنگره شهدای همدان در سال 1389 برگزار شد و برای آن حدود 11 سال کار با محوریت سردار شهید همدانی انجام گرفت. خروجی کنگره اول ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان بود، محلی که علاوه بر اینکه فرهنگ دفاع مقدس را منتقل می‌کند پاتوقی برای رزمندگان و برگزاری مراسم است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد کنگره دوم خدمت‌رسانی است، گفت: دومین دوره کنگره با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کنگره‌های شهدا باید خدمات‌رسان باشد و در زندگی مردم نمود داشته باشد، برگزار می‌شود، به‌طور مثال این کنگره برای افراد ثروتمند و نیازمند باید مؤثر باشد به‌طوری که ثروتمند وارد کار خیر شده و نیازمند نیز از این سفره به نام شهدا بهره‌مند شود. از این‌رو، خدماتی در استان در حال اجراست از جمله آزادسازی 800 زندانی با محوریت بانوان، بازدید 30 هزار دانش‌آموز از ابتدای آغاز به کار کنگره از موزه دفاع مقدس و ساماندهی هشت هزار زن بدسرپرست خانوار استان، همچنین تهیه هشت هزار جهیزیه با رعایت شأن و منزلت زوجین که تاکنون نزدیک به 50 درصد آن توزیع شده و چهار هزار سری دیگر تا پایان کنگره توزیع می‌شود.

وی افزود: در زمینه اشتغال، به کمک بسیج سازندگی کارهای خوبی در حال انجام است که رویکرد آن آموزش و توانمندسازی افراد و ارائه سرمایه به افراد است. در مجموع در برگزاری این امور اصل را بر این می‌گذاریم که اگر خود شهدا بودند چه کار می‌کردند، شهدایی که بعد از برگشت از جبهه تمام فکر و ذکرشان نیازمندان و محرومان بود. بسیج سازندگی با دو مأموریت محرومیت‌زدایی و آب‌رسانی به کمک آبفای همدان وارد کار شده است، در مناطق روستایی همچون روستاهای کبودراهنگ، فامنین و نهاوند که آب‌رسانی یکی از معضلات بوده است، اقداماتی در حال انجام است.

دبیر کنگره هشت هزار شهید استان گفت: از آنجا که دشمن بر نقاط قوت ما از جمله نوجوانان و جوانان دست گذاشته است، این کنگره با محور این قشر برگزار می‌شود، برگزاری یادواره‌های دانشجویی، حضور در برخی محافل دانشجویی، ارتباط و گفت‌وگوی چهره به چهره با دانشجویان و همچنین بسیج اساتید برای رقم زدن رویداد بزرگ فرهنگی نیز پای کار آمده است. همایش علمی کنگره نیز با محوریت دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، بخش اعظم امور کنگره را دانشجویان انجام می‌دهند که در محل ستاد که کمیته امداد بهترین مکان را برای آن در اختیار قرار داده حضور دارند و در جمع‌آوری آثار شهدا، تدوین کلیپ‌های یک دقیقه‌ای برای شهدا و... فعال هستند.

فرجی بیان کرد: دانشجویان با هر دیدگاه، گرایش و فکری در این ستاد حضور پیدا کرده‌اند. سعی بر این بوده که همه علاقه‌مندان به شهدا از جمله کودک، جوان و بزرگسال وارد شوند، چراکه شهدا به ما نیاز ندارند بلکه ما هستیم که به آنها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید استان به نحو احسن پای کار است، اظهار کرد: یکی از کارهای اصلی کنگره دیدار و سرکشی از خانواده هشت هزار شهید استان است تا ضمن اهدای مدال و نشان «سرو» مشکلاتشان بررسی شود. سرکشی اهدای این مدال‌ها از خانواده‌های دارای چهار شهید از جمله شهیدان حق‌گویان، بهادربیگی، تیموری و چنگیزی آغاز شده است.

جانشین فرمانده سپاه همدان در مورد نشان سرو گفت: پس از بررسی در بازه زمانی یک ساله و طراحی 120 مورد در نهایت به این نشان رسیدیم، از برخی از شهدا تنها یک عکس آن هم بی‌کیفیت به‌جا مانده است، گروهی از هنرمندان و دانشجویان پای کار آمده و با استفاده از هوش مصنوعی کیفیت این عکس‌ها را ارتقا دادند. در این سرکشی‌ها اقشار مختلف از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، بانک‌ها، طلاب، اصناف و... هستند که هر کدام از شهدای قشر خود دیدار می‌کنند و طی جدول زمانی قبل از 16 مهر که اجلاسیه کنگره است این دیدارها به اتمام می‌رسد.

سردار فرجی با اشاره‌ به نمایش «فصل شیدایی» در ایام تابستان یادآور شد: این نمایش، کاری تقریبا شبیه «شب‌های آفتابی» است که در دوره قبلی کنگره برگزار شد، مؤسسه هنری اوج برگزارکننده این نمایش است که در حال حاضر فضاسازی مناسب برای اجرای این نمایش در محل محوطه نمایشگاه بین‌المللی همدان انجام می‌شود، مهندسی این پروژه با حضور مدیران و به ویژه مدیر نمایشگاه انجام می‌شود، مجموع هنروران این نمایش و دست‌اندرکاران آن 250 نفر و با سایر افراد استانی دخیل در برگزاری نمایش نزدیک به 500 نفر می‌شوند که در حال تلاش هستند. این نمایش از 12 مردادماه به‌مدت 15 یا 20 شب پس از نماز مغرب و عشاء در محل مذکور برگزار می‌شود.

دبیر کنگره هشت هزار شهید همدان با اشاره به وضعیت بودجه این کنگره اظهار کرد: کنگره در تأمین بودجه و مسائل مالی با مشکلاتی روبروست. از جای دیگر اعتباری به این کنگره اختصاص پیدا نکرده بلکه بخشی از امور به دستگاه‌ها و بخشی دیگر به خود مردم سپرده شده است. طی جلسه هفته پیش دو نماینده همدان قول مساعدت پنج میلیارد تومانی را به کنگره داده‌اند.

فرجی حسن ختام کنگره را اجلاسیه بیان کرد و گفت: اجلاسیه به مدت چهار شب در تاریخ‌های 16، 17، 18 و 19 مهرماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود؛ سخنران این اجلاسیه هر شب یکی از شخصیت‌های مطرح کشوری هستند که با حضور فرمانده ارتش، فرمانده فراجا، فرمانده سپاه و یک شب نیز یکی از سران قوا که به دنبال هماهنگی آن هستیم حضور پیدا می‌کنند.

وی به دیدار اعضای هیئت امنا و ستاد یادواره‌ها با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: این دیدار در شهریورماه سال جاری انجام می‌شود، امیدواریم بتوانیم گزارش خوبی از فعالیت‌ها و اقدامات مردم همدان در این کنگره و معرفی سوژه‌های دفاع مقدس را به محضر ایشان داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب جملاتی در مورد شهیدان همدان دارند از جمله در مورد شهید علی چیت‌ساز، حاج میرزاسلگی، مصیب مجیدی و... که می‌فرمایند «شهدای همدان جزء برجسته‌ترین‌ها هستند.»

فرجی در ادامه گفت: با توجه به دارالمؤمنین و دارالمجاهدین خواندن همدان از سوی رهبر معظم انقلاب، این استان سوژه‌های بسیار مهم و خوبی دارد، به‌طور مثال هیچ نماز جمعه‌ای در طول دفاع مقدس بمباران نشده به جزء استادیوم قدس همدان که با وجود تهدید صدام به‌خاطر عملیات موفقیت‌آمیز رمضان که همدانی‌ها در آن نقش بسزایی داشتند، افراد زیادی در این مراسم حضور پیدا کرده و به شهادت رسیدند و یا جانباز شدند.

دبیر کنگره هشت هزار شهید همدان به اقدامات کنگره در سطح ملی اشاره کرد و افزود: چند برنامه در سطح ملی در دست انجام است، فیلم سینمایی به همت کارگردانان کشوری در مورد سردار شهید همدانی، شهید قهاری سعید و خواهر دباغ قرار است ساخته شود؛ با محمدرضا شفیعی کارگردان کشوری، وزیر ارشاد و مؤسسه اوج و خانواده شهید هماهنگی‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همدان نیز قبل از کنگره در استان برگزار می‌شود. ارکستر سمفونیک با اجرای مجید انتظامی با محوریت شهدای همدان به‌دلیل اینکه متأسفانه همدان سالن مناسب این برنامه را ندارد در تهران برگزار می‌شود. همچنین با نظارت شورای تألیف و با حضور نویسندگان برجسته استان همچون حمید حسام، بهناز ضرابی‌زاده، محسن صیفی‌کار و... کتاب‌هایی در دست چاپ و تألیف است.

فرجی اضافه کرد: در این زمینه به دنبال معرفی شهدایی هستیم که کمتر مطرح هستند، چراکه در مورد شهدای شاخص استان تا به حال کارهای خوبی صورت گرفته است، به‌طور مثال یک رزمنده در همدان داریم که هم جانباز است و هم آزاده که امسال صدمین سال تولد وی را می‌خواهیم جشن بگیریم. این جانبار که کشاورز است در یکی از روستاهای همدان زندگی می‌کند و شاید تا به حال کسی نام او را نشنیده باشد.

وی گفت: در تدوین کتب دفاع مقدس برای کودکان و نوجوان خانم بگ‌زاده از اسدآباد 15 جلد کتاب تألیف کرده و در حال حاضر در مورد شهید شمسی‌پور 10 جلد کتاب در دست چاپ دارد. حمید حسام در مورد شهید همدانی کتابی در دست تألیف دارد.

انتهای پیام
captcha