عدم ذکر نام رقیه در منابع تاریخی نمی‌تواند دلیلی بر رد وجود ایشان باشد
کد خبر: 4164160
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
مدرس حوزه علمیه لرستان:

عدم ذکر نام رقیه در منابع تاریخی نمی‌تواند دلیلی بر رد وجود ایشان باشد

حجت‌الاسلام سیدهادی موسوی با اشاره به شبهات وارده در مورد وجود حضرت رقیه(س) گفت: عدم ذکر نام رقیه در منابع تاریخی نمی‌تواند دلیلی بر رد وجود ایشان باشد، چراکه وجود القاب در کنار نام اصلی افراد جزء رسوم اعراب است و عده‌ای نیز معتقد هستند که رقیه همان فاطمه صغری است که نامش در بسیاری از کتب تاریخی ذکر شده است.

حضرت رقیه(س)حجت‌الاسلام سیدهادی موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌گو با ایکنا از لرستان با تسلیت سالروز شهادت حضرت رقیه(س)  اظهار کرد: رقیه یکی از القاب دختر کوچک امام حسین(ع) است که در واقعه عاشورا سه سال داشت و تنها چیزی که در آن دوران می‌توان در نظر گرفت این است که رقیه لقب ایشان بوده و نام اصلی او فاطمه است.

وی ادامه داد: برخی از فرزندان امام حسین(ع) دو اسم داشتند که به دلیل امکان تشابه اسمی برای آنها القابی در نظر گرفته شده است. نام اصلی حضرت رقیه(س) فاطمه صغری است و برای اینکه تشابه اسمی نباشد لقب رقیه را برای ایشان برگزیدند که به معنای ترقی و بالا رفتن است.

موسوی اضافه کرد: علاوه بر این در تاریخ نیز دلایلی برای اثبات وجود حضرت رقیه(س) وجود دارد، در برخی کتاب‌های تاریخ می‌خوانیم در میان کودکان امام حسین(ع) دختر کوچک به نام فاطمه بوده است و چون امام حسین(ع) مادرشان فاطمه‌زهرا(س) را بسیار دوست داشتند هر دختری که خداوند متعال به ایشان می‌داد نامش را فاطمه می‌گذاشتند، همان‌گونه که هرچه پسر داشتند به احترام پدر بزرگوارش امام علی(ع) نام آنها را علی و یا مشتقاتی از علی انتخاب می‎کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اکثر مخالفان وجود حضرت رقیه(س) را از روی دشمنی یا مشکل عقیدتی که دارند، انکار می‌کنند که باید در این زمینه به‌دنبال دلایل و نشانه‌های مهمی باشیم. از جمله دلایلی که می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت می‌توان به کمبود امکانات نگارشی، کم‌توجهی به ثبت و ضبط جزئیات در رویدادها، فشار حکومت بر سیره‌نویسان، فقر منابع تاریخی و همنامی فرزندان امام حسین(ع) اشاره کرد.

وی افزود: گاهی در مورد وجود حضرت رقیه(س) شبهات و تردیدهایی مطرح می‌شود که نامشان در اکثر کتاب‌ها نیامده و یا نام‌های مشترک و مشابهی در آنها به چشم می‌خورد، عدم ذکر نام رقیه در برخی کتب و منابع تاریخی نمی‌تواند دلیلی بر رد وجود ایشان باشد، چراکه وجود القاب در کنار نام اصلی افراد جزء رسوم اعراب است و عده‌ای نیز معتقد هستند که رقیه همان فاطمه صغری است که نامش در بسیاری از کتب تاریخی ذکر شده است.

موسوی اضافه کرد: مرقد ائمه اطهار(ع) به‌عنوان پایگاه‌های اجتماعی و عامل وحدت ما عمل کرده و مرکز ثقلی برای تجمع‌های عظیم هستند که در آینده نزدیک شاهد یکی از این تجمعات به نام اربعین حسینی خواهیم بود که کانون توجهات دوستان و دشمنان اسلام و امام حسین(ع) قرار گرفته است.

وی گفت: در گذشته گاهی دشمنان به خیال خود درصدد بودند با تخریب فیزیکی مرقد ائمه اطهار(ع) نام و یاد آنها را کمرنگ کنند اما این نکته را باید دانست که در مقابل خواست و اراده خداوند نمی‌توان مقاومت و ایستادگی کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز دیگر تخریب فیزیکی قبور مطهر ائمه اطهار(ع) معنایی ندارد و دشمنان سعی دارند با ایجاد شک و شبهه در بین مردم در رابطه با اصل وجودی ائمه اطهار(ع) آنها را کمرنگ جلوه داده و در نهایت مورد اهانت قرار دهند، افزود: یکی از شهیدان قیام امام حسین(ع) که نقش بسیار تأثیرگذاری در تثبیت نهضت حسینی و تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت حضرت رقیه(س) بود که برخی از تاریخ‌نویسان سعی در شبهه‌پراکنی در رابطه با وجود تاریخی ایشان دارند، اما با توجه به مستندات تاریخی که در کتاب منتخب‌التواریخ به آن اشاره شده می‌توان به تمام این شک و دودلی‌ها پایان داد.

موسوی تأکید کرد: از کرامات دختر سه ساله امام حسین(ع) همین بس که خرابه محل دفنش به یک مکان و ملجأ و پایگاه تجمعی برای مسلمانان و همچنین محور مقاومت تبدیل شده است.

انتهای پیام
captcha