تمدن اصیل اسلامی با هجرت امام رضا(ع) به ایران شکل گرفت
کد خبر: 4169291
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
استوار میمندی:

تمدن اصیل اسلامی با هجرت امام رضا(ع) به ایران شکل گرفت

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به برکات حضور امام رضا(ع) در ایران، گفت: یکی از آثار و ثمرات تبعید امام رضا(ع) این بود که با هجرت امام از مدینه به مرو، زمینه تمدن اصیل اسلامی با محوریت ایران شکل گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، گفت: یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) بود و تجلی علم و دانش امام به گونه‌ای پرفروغ و گسترده بود که از ایشان به عالم خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) تعبیر کردند.

وی افزود: مباحث عقدیتی و معرفتی عمیقی از امام رضا(ع) در ضمن روایات به ما رسیده که نمونه آن مناظرات امام هشتم شیعیان با بزرگان ادیان مختلف در دربار مامون عباسی است که به خیال خود فکر می‌کردند که می‌توانند امام را به چالش بکشنند، اما در مناظره شکست خوردند.

استوار میمندی با بیان اینکه یکی دیگر از القاب علی بن موسی الرضا(ع) «رئوف» به معنی مهربان است، تصریح کرد: ایشان در زمان حیات خود در برابر شیعیان، جلوه مهربانی بودند و در سیره زندگی این حضرت، مصادیق کثیری از مهربانی و عطوفت را مشاهده می‌کنیم.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه ادامه داد: یکی از آثار و ثمرات تبعید امام رضا(ع) این بود که با هجرت امام از مدینه به مرو، بستر تمدن اصیل اسلامی با محوریت ایران شکل گرفت و نقشه مامون عباسی برای استفاده از امام برای خلافت اسلامی با قرار دادن امام رضا(ع) به عنوان ولیعهد ناکام ماند.

مدرس حوزه علمیه قم، ثمرات حضور امام رضا(ع) در ایران را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: پشت پرده نقشه مامون عباسی، دور کردن امام رضا(ع) از کانون تمرکز مسلمانان و کنترل بیشتر شیعیان بود، اما پس از عزیمت امام و حرکت کاروان احمدبن موسی(ع) و حضرت معصومه(س) و شهادت برادر و خواهر ایشان در شهر‌های مختلف ازجمله شیراز و قم باعث شد که پایگاه‌های محبان اهل بیت(ع) در اقصی نقاط ایران شکل گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بعد از گذشت حدود ۱ هزار و ۳۰۰ سال از شهادت ثامن الائمه(ع)، شهر مشهد قلب تپنده معنویت در ایران اسلامی است، اظهار کرد: از مضجع شریف امام رضا(ع) شعاع نورانی توحید و معنویت به سراسر ایران اسلامی در حال تابش بوده و علاوه بر آموزه‌های نورانی امام، حضور پرفروغ این خورشید تابنده برای تمدنی شدن ایران اسلامی مؤثر است.

انتهای پیام
captcha