«کاش یک پرنده بودم»؛ روایتی از ۵۰ شهید شهرستان رزن
کد خبر: 4171252
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
معرفی کتاب / 2

«کاش یک پرنده بودم»؛ روایتی از ۵۰ شهید شهرستان رزن

یک‌ نویسنده همدانی گفت: کتاب «کاش یک پرنده بودم»، روایتی از ۵۰ شهید شهرستان رزن، به معرفی شهدای این شهرستان و بیان خاطراتی از این شهدا می‌پردازد.

کتاب کاش یک پرنده بودمزهرا حسینی، نویسنده کتاب «کاش یک پرنده بودم» در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: این کتاب مجموعه داستانی و خاطراتی از ۵۰ شهید شهرستان رزن است، تاکنون یک کار اساسی درباره مجموعه شهدای شهرستان رزن انجام نگرفته بود و یک خلأ در این زمینه احساس می‌شد، گرچه کتاب «دختر شینا» به همسر یکی از شهدای این شهرستان مربوط می‌شود، اما با این حال نیاز بود کتابی تقریر شود تا به معرفی شهدای این شهرستان بپردازد.

وی درباره انتخاب عنوان برای کتاب من یک پرنده بودم، گفت: شهید حقیقی سپهر یکی از شهدای شهرستان رزن است که یکی از دوستانش در بیان خاطرات او می‌گوید: «شبی که قرار بود برای عملیات برود، به دوستش می‌گوید ای کاش پرنده بودم و بال می‌زدم و یک بار دیگر مادرم را می‌دیدم، او آن شب به عملیات می‌رود و شهید می‌شود.» از این خاطره به شدت تحت‌تأثیر قرار گرفتم و تصمیمم بر آن شد تا عنوان این کتاب را با این مضمون انتخاب کنم.

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون چهار کتاب از من به چاپ رسیده است، افزود: در حال حاضر سه کتاب نیز در دست چاپ دارم، از همان کودکی به نوشتن علاقه‌مند بودم تا اینکه در رشته ادبیات فارسی موفق به کسب مدرک دکترا شدم و در سال ۹۵ نیز به‌صورت جدی کار خودم را در زمینه نویسندگی آغاز کردم.

وی تصریح کرد: مجموعه شعرهای «در من جهانی هست»، «این شعر النگوی من است» و «جاذبه ضریح» مجموعه اشعاری هستند که توانسته‌ام به رشته تحریر درآورم. مجموعه شعر جاذبه ضریح برگزیده جشنواره شعر رضوی در حوزه کودک و نوجوان شد. نویسندگی و قلم‌زنی علاقه خاصی می‌خواهد و باید در ذات انسان باشد، برای شروع نگارش کتاب هیچ آموزش خاصی ندیده بودم و فقط از کلاس‌هایی که بنیاد حفظ آثار برگزار می‌کرد، استفاده کردم.

ایجاد نگاه متفاوت به ادبیات دفاع مقدس با تقریظ رهبری

حسینی با بیان اینکه تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌هایی همچون «دختر شینا»، تحول اساسی در نگاه به ادبیات دفاع مقدس استان ایجاد کرد، افزود: در حقیقت وقتی در جنگ یک نفر شهید می‌شد تعداد زیادی از انسان‌های اطراف او نیز به شهادت می‌رسیدند که این موضوع در استان همدان به‌خوبی به آن پرداخته شده و در حقیقت نقطه قوتی برای ادبیات استان محسوب می‌شود. علاوه بر این نگاه داستانی نویسندگان خوب استان به وقایع جنگ، یکی دیگر از نقاط قوت کتاب‌های مربوط به استان همدان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز گنجینه دفاع مقدس پر از سوژه‌های مختلف است که نیاز به کار کردن و پرداختن دارد، اما نکته مهم این است که پدران، مادران و همسران شهدا سوژه‌های بسیار نابی هستند که تا وقتی هستند باید از آنها استفاده کنیم و دین خود را به شهدا ادا کنیم‌. گرچه در شهرستان‌ها نویسندگان خوبی حضور دارند، اما کلاس‌های مختلف نویسندگی و نقد کتب مختلف در مرکز استان برگزار می‌شود و از این جهت دسترسی به این کلاس‌ها به سختی انجام می‌شود که لازم است بخشی از این کلاس‌ها تحت عنوان اردوهای جهادی در شهرستان‌ها برگزار شود که در این صورت استعدادهای ناب استان شناسایی و کار تیمی تقویت می‌شود.

این نویسنده همدانی به نویسندگان نوقلم توصیه کرد: هیچ‌گاه از نوشتن نباید ترسید، تا زمانی که جسارت نوشتن نداشته باشیم نویسنده خوب و قَدَری نخواهیم بود، نوشتن موجب بروز ضعف‌ها و نقاط قوت شده و انسان را در نویسندگی به مرحله پویایی می‌رساند. بنابراین، تمرین مهم‌ترین رکن را در یک نویسنده ایفا می‌کند.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha