افزایش 40درصدی آمار ثبتی موقوفات خراسان رضوی
کد خبر: 4173904
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴

افزایش 40درصدی آمار ثبتی موقوفات خراسان رضوی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۴۰درصدی آمار تثبیت و ارتقای موقوفات استان، گفت: تهیه ۶۹۵برگ سند مالکیت برای ۱۵۷۹رقبه وقفی و تبدیل ۴۴۷سند مالکیت قدیمی به سند تک‌برگی در سال جاری باعث شده تا بسیاری از موقوفات به‌طور کامل و قانونی تعیین‌تکلیف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز 16مهرماه، در همایش تجلیل از «یاوران وقف» در تالار همایش‌های نور مشهد، ضمن عرض خیر مقدم به اصحاب وقف، خیرین و مدعوین با اشاره به برکات سنت حسنه وقف، بیان کرد: طی یک سال گذشته ۱۷۵میلیارد تومان در راستای اجرای امینانه نیات واقفان توسط هیات امنای مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، درمانگاه‌ها و سایر مراکز وقفی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هزینه شده است.

احمدزاده با اشاره به افزایش ۴۰درصدی آمار تثبیت و ارتقای موقوفات استان، اظهار کرد: تهیه ۶۹۵ برگ سند مالکیت برای ۱۵۷۹رقبه وقفی و تبدیل ۴۴۷ سند مالکیت قدیمی به سند تک‌برگی در سال جاری باعث شده تا بسیاری از موقوفات به‌طور کامل و قانونی تعیین‌تکلیف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: اجرای نیات واقفان شامل  تهیه ۳۲۴ کمک جهیزیه، ۶۰هزار بسته معیشتی، 4000 لوازم‌التحریر و آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد بوده که از محل موقوفات مرتبط هزینه شده است.

وی تصریح کرد: اعزام مبلغ به بقاع متبرکه و مناطق محروم، برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی، اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی و قدم‌های آسمانی تا حرم حسینی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در بقاع متبرکه، کمک به 203 مسجد و... از جمله اقدامات صورت گرفته طی یک سال بوده است.

احمدزاده افزود: 130 وقف جدید با نیات مختلف فرهنگی، درمانی، مذهبی، امور خیریه و... توسط واقفان خیراندیش استان طی یکسال به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی درخصوص فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری موقوفات، بیان کرد: برای ۳۵هزار متر مربع پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری 6000 مترمربع پروژه از محل موقوفات، به ارزش ۱۲۹میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: ۵۲ نیروگاه خورشیدی وقفی  با ظرفیت 2006 کیلووات ساعت برق در بقاع متبرکه مستقر هستند و تولید انرژی آن معادل تامین برق 185 واحد مسکونی در سال است.

احمدزاده بیان کرد: در مجموع پروژه‌های عمرانی، کشاورزی و دامپروری بیش از 774 هزار نفر روز مشغول به کار هستند که نشان از ایجاد اشتغال این فعالیت‌ها است، ضمن اینکه افتتاح چندین پروژه در هفته وقف امسال در دستور کار است، همچنین کلنگ‌زنی چندین پروژه در دست اقدام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی تاکنون  ۱۷۱ نفر یه عنوان امین موقوفات شناسایی و جذب شدند که این امر باعث رشد 40 درصدی عواید موقوفات شده است.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: همچنین بیش از ۹۰درصد اسناد اجاره‌ای وقفی استان تثبیت مالکیت شدند  علاوه بر این نیز ۳۲ هزار و 128  رقبه اسناد اجاره در استان به‌روز رسانی شده است.

احمدزاده اضافه کرد:  با اجرای گشت حفاطت از اراضی و برخورد با پدیده موقوفه‌خواری تاکنون ۱۸۵ مورد وقف تصرف شده به مساحت ۱۱۰هکتار رفع تصرف شدند.

انتهای پیام
captcha