ایکنا مرجعی معتبر و پشتیبان دیگر رسانه‌ها در حوزه قرآنی
کد خبر: 4180438
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
یادداشت

ایکنا مرجعی معتبر و پشتیبان دیگر رسانه‌ها در حوزه قرآنی

معاون امور مجلس رئیس جمهور در یادداشتی بیست‌ویکمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن را تبربک گفت و نوشت: ایکنا که امروز به یک منبع و مرجع معتبر در حوزه قرآنی تبدیل شده، باید در شرایط کنونی در این عرصه پشتیبان دیگر رسانه‌ها باشد و از اندیشمندان، نویسندگان، اساتید و صاحب‌نظران برای بسط و گسترش نگاه قرآن به همه موضوعات بهره بگیرد.

سید محمد حسینی

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور به مناسبت فراررسیدن 20 آبان؛ بیست‌ویکمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وابسته به جهاددانشگاهی، یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده که متن آن به شرح ذیل است:

«ما پیرو قرآنیم، ما شاه نمی‌خواهیم» از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بود؛ آن روزها همه سخنرانی‌ها مستند به آیات قرآن بود و حرکت امام خمینی(ره) نیز بر مبنای قرآن بود؛ «اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى»

سندی از امام راحل قبل از آغاز نهضت؛ نه فقط در سال ۵۶ یا حتی در قیام ۱۵ خرداد بلکه در سال 1323 به یادگار مانده و هم‌اکنون در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می شود که این سند تفکر و دیدگاه ایشان را نشان می‌دهد؛ متنی که مرتبط با آیه کریمه «قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ» و ایشان(ره) در این دست‌نوشته پیام «قیام لله» را توضیح می‌دهند، لذا قرآن مبنا و اساس وقوع انقلاب اسلامی بود و وقتی قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تدوین شد، در مواد مختلف آن استنادات قرآنی مشاهده می‌شود. از سویی رهبر معظم انقلاب نیز همواره پیش‌شرط قرآنی‌شدن رفتار مسئولان و مدیران را در گروی آشنایی با مفاهیم والای قرآنی می‌دانند، لذا بر همین اساس جامعه باید با فرهنگ قرآن آشنا شود؛ در این پرتو فعالیت‌های قرآنی انجام می‌پذیرد و انس و الفت با قرآن صورت می‌گیرد.

به لطف الهی در کشور فعالیت‌های متنوع قرآنی از آموزش روخوانی، تلاوت، تجوید و حفظ قرآن گرفته تا مسابقات و برنامه‌های مختلف در جریان است که ضروری است این اقدامات ارزشمند به شکل صحیح به اطلاع مردم رسانده شود تا شوق فراگیری را افزون کند.

از سوی دیگر ضرورت دارد برای گسترش فرهنگ قرآنی از قدرت رسانه و جاذبه هنر استفاده شود؛ برای تحقق این مهم در دولت دهم معاونت قرآن و عترت را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی و جشنواره‌هایی را بدین منظور طراحی کردیم تا هنرمندان بر مبنای مضامین و قصه‌های قرآنی به خلق آثار هنری بپردازند و تولیدات موفق و اثرگذاری مانند سریال‌های یوسف پیامبر، مردان آنجلس و حضرت مریم را داشتیم که می‌بایست این حرکت شتاب می‌گرفت ولی متأسفانه در دولت یازدهم اهتمام لازم نسبت به صورت نگرفت و امیدواریم در این دوره، عمده‌ آن اهداف تحقق پیدا کند.

کشور دارای ظرفیت بسیار بالایی برای انجام کارهای قرآنی است که که باید در راستای ترویج معارف بلند الهی مردم را با ابزارهای مختلف ارتباطی آشنا ساخت و از سویی دیگر لازم است دیدگاه‌ها و نظرات جامعه قرآنی در فضای عمومی منعکس شود که براساس همین نیاز و ضرروت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ به عنوان اولین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآنی در جهان تأسیس شد.

ایکنا که امروز به یک منبع و مرجع معتبر در حوزه قرآنی تبدیل شده، باید در شرایط کنونی در این عرصه پشتیبان دیگر رسانه‌ها باشد و از اندیشمندان، نویسندگان، اساتید و صاحب‌نظران برای بسط و گسترش نگاه قرآن به همه موضوعات بهره بگیرد. متأسفانه در گذشته عمدتاً نظریات غربی که با فرهنگ ما سازگاری ندارند، در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شد لذا نتیجه لازم را به دست نمی‌آوردیم، درصورتی‌که اگر به دیدگاه اسلام و قرآن به توزیع عادلانه ثروت، بانکداری، مقوله پیشرفت و تعامل با کشورهای دیگر، سبک زندگی، خانواده و اخلاق توجه می‌شد، قطعاً شرایط بهتری برایمان رقم می‌خورد.

تولید و انتشار اخبار به 22 زبان نقطه قوت ایکنا محسوب می‌شود که کمتر رسانه‌ای از آن برخوردار است و این مزیت سبب شده تا فعالیت‌های قرآنی در سطح جهان به خوبی پوشش داده شود.

ایکنا امروز در فضای رسانه‌ای کشور به خوبی ایفای نقش می‌کند و علاقه‌مندان به قرآن را در جریان اخبار قرآنی قرار می‌دهد و مرجع اصلی برای اطلاع از برنامه‌ها، محافل و مسابقات قرآنی است. این خبرگزاری باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند به‌روز بودن و ماهیت اصلی خود را حفظ کند.

در پایان فرارسیدن بیست و یکمین سالروز فعالیت ایکنا را به مدیران و خبرنگاران این مجموعه فاخر تبریک می‌گویم و توفیق روزافزون آنها و حرکت پرشتاب‌تر به سمت اهداف مدنظر را از درگاه الهی خواستارم.

انتهای پیام
captcha