افتتاح اولین خانه فناور محیط زیست استان یزد + عکس
کد خبر: 4195835
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶

افتتاح اولین خانه فناور محیط زیست استان یزد + عکس

اولین خانه فناور محیط زیست استان یزد در مراسمی با حضور برخی مسئولان دستگاه‌های استان در سازمان جهاددانشگاهی یزد افتتاح شد.

افتتاح اولین خانه فناور محیط زیست استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد در مراسمی با حضور برخی مسئولان دستگاه‌های استان در سازمان جهاددانشگاهی یزد افتتاح شد.

محمدرضا دهقانی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، چهارم بهمن ماه با اشاره به اینکه نگاه به موضوع محیط زیست باید بلندمدت باشد، گفت: همان گونه که زمانی پیشرفت علم و فناوری منجر به آسیب زدن به محیط زیست شده، درمان و کاهش تبعات خسارت وارده به این حوزه نیز می‌تواند از طریق علم و فناوری صورت گیرد و دستاوردهای فناورانه در این حوزه نقش درمانگری ایفا کند.

دهقانی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی برای حضور فعالانه در حفظ محیط زیست اهتمام دارد، بیان کرد: چاره‌اندیشی در این حوزه از طریق ایجاد هم‌افزایی بین متولیان، فعالان و محققان این حوزه اعم از دانشگاهیان و صاحب‌نظران ممکن می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد خانه فناور محیط‌زیست استان در این سازمان گفت: خانه فناور نباید تنها به یک اسم و استقرار آن در مکانی کوچک از این سازمان محدود شود، در حقیقت ساختار ایجاد شده از اعضا و فناوران همکار در حوزه محیط زیست می‌توانند به شکل‌گیری این خانه کمک کرده و در این حوزه نقش آفرینی کند.

دهقانی ادامه داد: خانه فناور محیط زیست کانون فعالیت دغدغه‌مندان این حوزه است و امیدواریم با ایجاد این خانه، بستری برای شکل‌دهی هم‌افزایی بین دغدغه‌مندان ایجاد و آغازی برای حرکت جدی در حوزه محیط‌زیست فراهم شود.

سیدرضا نورانیان، مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز در این مراسم با بیان این که خانه‌های فناور، یکی از سیاست‌ها و رویکردهای جدید سازمان محیط زیست با توجه به فراگیری این موضوع در جامعه است، گفت: مسئله حفظ محیط زیست یک وظیفه‌ عمومی است لذا در این رابطه موضوع مردمی سازی و جلب مشارکت‌های مردمی بسیار حائز اهمیت است.

وی یکی از اقدامات در همین راستا را ایجاد خانه‌های فناور محیط زیست خواند و افزود: در همین رابطه فراخوانی به تمام دستگاه‌ها و دانشگاها و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی استان داده شد که اولین پاسخ مثبت در این باره از سوی جهاددانشگاهی یزد ارائه شد.

نورانیان قبول این مسئولیت از سوی جهاددانشگاهی را مایه‌ خوشحالی و خرسندی دانست و اظهار کرد: جهاددانشگاهی علاوه بر اینکه مجموعه‌ای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است، از تجربیات خوب عملی و اقدامات جهادی در حوزه‌های مختلف برخوردار است و بسیار امیدواریم که این مرکز همانگونه که اشاره شده، تنها در حد یک اسم و نشان باقی نماند و به شکل مطلوبی تداوم یابد و به نتایج هدف گذاری شده، بینجامد.

سیدحسین میرحسینی، رئیس پژوهشکده مواد نوین سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این مراسم گفت: لزوم ارتقای پژوهش‌های علمی و دانش بنیان و توانمندی‌های فردی و سازمانی و مدیریتی و همچنین بهره‌مندی از فناوری نوآورانه‌ محیط‌زیستی در زمینه حفظ تعادل زیست‌بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست و هم‌راستا با سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری ایجاب می‌کند تا با ایجاد فضایی تخصصی امکان تحلیل و بررسی چالش‌های محیط‌زیست با نظر متخصصین امر فراهم شود.

وی افزود: خانه فناور ضمن تحکیم پیوند دانشگاه‌ها و مراجع علمی و تخصصی به محیط‌زیست بستری برای ارائه ایده‌ها و مشارکت علاقه‌مندان به محیط‌زیست، توسعه کسب ‌وکارهای دانش‌بنیان و کارآفرینی، به استقرار پایدار مشاغل سبز و شناسایی فرصت‌ها و راهکارهای طبیعت محور برای بهبود معیشت جوامع محلی می‌تواند منجر شود.

میرحسینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در استان یزد قریب 20 سال است که در زمینه تخصصی محیط‌زیست فعالیت دارد، گفت:  با توجه به تجارب و رسالت‌های این نهاد که شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی است، سازمان محیط‌زیست مأموریت ایجاد خانه فناور محیط‌زیست استان را به این نهاد واگذار کرد که جای تشکر دارد.

مائده دهقانی، مسئول مرکز محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاددانشگاهی یزد نیز در این مراسم به اهمیت شکل‌‎گیری خانه‌های فناور با هدف رفع چالش‌ها و نیازهای جامعه در حوزه محیط زیست از طریق هم‌افزایی فناوران، متخصصان و دانشگاهیان و سایر بخشهای مرتبط تأکید کرد.

وی اهداف کلان تعریف شده برای خانه‌های فناور محیط‌زیست را شامل ارتقای مطالعات و پژوهش‌ها، ارتقای توانمندی‌های فردی و سازمانی و صاحبان ایده، توسعه استفاده از محصولات و خدمات صاحبان کسب و کارهای فناورانه در حوزه محیط زیست، بسترسازی برای کسب و کارهای نوپای محیط زیستی، کارآفرینی و ایجاد و توسعه مشاغل سبز، توسعه همکاری‌های فرابخشی جهت استفاده موثر از ظرفیت‌های علمی و سایر امور مرتبط با ارتقای سطح کمی و کیفی محیط زیست خواند.

دهقانی در ادامه ضمن تشریح ساختار این مرکز، گفت: نظرات و پیشنهادت و ایده‌های ارائه شده، پس از تصویب نهایی توسط اعضای اصلی مرکز، جهت اجرا به بخش‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

وی از شناسایی چالش‌های زیست محیطی استان و پیگیری رفع آنها براساس اولویت در هر سال خبر داد و ابراز امیدواری کرد طبق برنامه ریزی انجام شده برای سال آینده شاهد برگزاری همایش کشوری در یزد جهت ارائه آخرین دستاوردهای مربوط به حوزه آلودگی هوا در کنار ارائه مقالات و معرفی فناوران برگزیده باشیم.

دهقانی همچنین اعلام کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی و نشستهای مشاوره‌ای تخصصی نیز در دستور کار این مرکز جهت ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در استان است.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و محیط زیست استان منعقد و بین طرفین رد و بدل شد.

انتهای پیام
captcha