مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح؛ دو اصل اساسی در انتخابات
کد خبر: 4197734
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
در نشست ایکنا مطرح شد

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح؛ دو اصل اساسی در انتخابات

مدیر حوزه‌‍‌های علمیه استان کردستان گفت: حضور مردم در صحنه انتخابات موجب می‌شود که مجلسی تشکیل شود که با تمام قوت پیگیر مطالبات مردمی است و در صدد احقاق حقوق عامه مردم است.

میزگرد انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن

با توجه به نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شعبه خبرگزاری ایکنا در استان کردستان به برگزاری سلسله نشست‌های انتخاباتی اقدام کرده است و نخستین نشست با عنوان «انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن» با حضور حجت‌الاسلام نادر رنجبر، مدیر حوزه‌‍‌های علمیه استان کردستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی کردستان برگزار شد که در ادامه متن این نشست تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

حجت‌الاسلام نادر رنجبر، مدیر حوزه‌‍‌های علمیه استان کردستان در این نشست با اشاره به نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: این انتخابات اهمیت بسیاری در تعیین سرنوشت ملت ایران دارد.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار است و مردم پایه و اساس این حکومت اسلامی هستند، افزود: در نگاه اسلامی برخلاف نگاه لیبرالیسمی که مردم را فقط محق می‌بینند، مردم هم محق و هم مکلف هستند یعنی هم حق تعیین سرنوشت خود را دارند و هم تکلیفی بر گردنشان وجود دارد که اهمال در مورد آن موجب بروز مشکلاتی در سرنوشت مملکت و جامعه خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان بیان کرد: خداوند متعال در آیه 11 سوره رعد می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند» لذا حضور مردم در صحنه انتخابات موجب می‌شود که مجلسی تشکیل شود که با تمام قوت مطالبات مردم را پیگیر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر مردم در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا نکنند، قطعاً مجلس ضعیفی تشکیل می‌شود که قدرت تصمیم‌گیری و کارکردن از این مجلس گرفته خواهد شد، لذا حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر حضور مردم در انتخابات دارند.

حضور پرشور پای صندوق‌های رأی

حجت‌الاسلام رنجبر اولویت اول را حضور حداکثری و پرشور مردم پای صندوق‌های رأی ذکر کرد و گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی و انتخابات موجب می‌شود که دشمن نسبت به انقلاب طمع و طمع‌ورزی نداشته باشند.

وی انتخاب فرد اصلح را اولویت دوم انتخابات پیشرو دانست و گفت: افرادی که پای صندوق‌های رأی حضور پیدا می‌کنند، باید فردی که با معیارها و مبانی دینی ما سازگار است، را انتخاب کنند. یکی از مسائل مهم در انتخاب فرد اصلح امانتداری و توانمندی فرد منتخب است و در قرآن نسبت به این مسائل توجه ویژه‌ای شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان به شاخص‌های اصلی نماینده اصلح از دیدگاه قرآن اشاره کرد و گفت: فرد منتخب باید انگیزه و تلاش برای احیای ارزش‌های دینی و الهی در جامعه داشته باشد و قرآن در سوره حج آیه 41 در این‌باره می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می پردازند، و مردم را به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای زشت باز می‌دارند و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.»

حجت الاسلام رنجبر

حجت‌الاسلام رنجبر افزود: با توجه به آیه مذکور باید گفت که وظیفه اصلی حاکمان و کسانی که در جایگاه حاکمیت قرار می‌گیرند، حفظ و احیای ارزش‌های الهی است چراکه در جامعه‌ای که ارزش‌های الهی در آن رشد پیدا نکند، به سمت انحطاط خواهد رفت که امروز در غرب علیرغم رشد بسیار علم و تکنولوژی این چالش‌ها را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: اندیشمندان غربی به‌ویژه شخصی مانند الکسی کارل که کتاب «انسان موجود ناشناخته» را تألیف کرده است، عنوان می‌کند این رشدی که غرب در حوزه مسائل اقتصادی و علم و صنعت به‌دست آورده و به سرعت در حال رشد است و به همین سرعت به سمت سراشیبی سقوط حرکت می‌کند چرا که در این جامعه ارزش‌های الهی مورد توجه قرار نگرفته است.

لیبرالیسم جامعه را به سمت انحطاط می‌برد

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان اظهار کرد: شهید آوینی لیبرالیسم را تئوری هوا و هوس انسان مطرح می‌کند یعنی برای هوا و هوس انسان یک‌سری مبانی علمی درست کرده‌اند و آن را به خورد جامعه می‌دهند و همین امر موجب شده که امروز مسئله‌ای مانند همجنس‌گرایی در این جامعه تئوریزه می‌شود و این نشان از انحطاط آن جامعه است.

وی ادامه داد: شخصیتی مانند هربرت مارکوزه که یکی از اصحاب مکتب انتقادی مشهور به مکتب فرانکفورت در کتاب «انسان تک ساحتی» مدرنیته و لیبرالیسم را به نقد می‌کشد و عنوان می‌کند که لیبرالیسم نسبت به نیاز روح انسان بی‌تفاوت بوده است لذا فردی که در جامعه اسلامی کاندیدا می‌شود باید مهم‌ترین دغدغه‌اش باید احیای ارزش‌های دینی باشد.

حجت‌الاسلام رنجبر در ادامه گفت: انقلاب اسلامی از همان ابتدای شکل‌گیری یک انقلابی در مقابل هژمونی جهان سلطه بود و به اذعان اندیشمندان غربی این انقلاب روح جدیدی بر این جهان دمید و میشل فوکو در کتاب «ایران روح یک جهان بی‌روح» عنوان می‌کند که انقلاب اسلامی یک انقلاب پست مدرن است که در مواجه و نقد مدرنیته و آنچه غرب از آن غافل مانده، شکل گرفت و از انقلاب ایران به عنوان روح یک جهان بی‌روح یاد می‌کند.

وی افزود: یکی از مباحث مورد توجه و دغدغه فرد کاندیدا و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرد اصلح، دغدغه مردم‌داری و مردم مستضعف را داشتن است و برهمین اساس بوده که امام راحل از انقلاب به عنوان انقلاب مستضعفان، انقلاب پابرهنگان تاریخ، انقلاب کوخ‌نشینان یاد می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان اظهار کرد: فرد کاندیدا در عرصه قانون‌گذاری باید دغدغه مردم را داشته باشد چراکه مردم در نظام اسلامی اصل و اساس هستند اما بعضی وقت‌ها احساس می‌شود که مردم فراموش شده‌اند و این یک عیب عمده برای مسئولان ماست.

وی افزود: اگر امروز نظام با قوت، قدرت و اقتدار می‌تواند در مقابل دشمن بایستد به‌خاطر پشتوانه مردمی و عقبه مردمی بوده است که اگر این عقبه مردمی مورد توجه قرار نگیرد ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم لذا حضور مردم در ادبیات حکومت اسلامی تعارف سیاسی نیست.

حجت‌الاسلام رنجبر بیان کرد: اگر کاندیداها در دوران تبلیغات انتخابی از مردم صحبت کنند اما با نشستن بر کرسی مجلس مردم را فراموش کنند، قابل قبول نیست چراکه مردم ستون فقرات جامعه و عمود دین در نظام اسلامی هستند.

وی افزود: مقبولیت اجتماعی ما وابسته به مردم است و حاکمیت زمانی فعلیت پیدا می‌کند که مقبولیت اجتماعی داشته باشد لذا نماینده مجلس و کاندیدای انتخاباتی نباید در فکر فریب مردم با وعده‌های دروغین باشد چراکه این سیاست‌ ماکیاولی است لذا این فرد نماینده اصلح برای انتخابات نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: همانگونه که از مال و ثروت فرد در آن دنیا سؤال می‌شود از پست و منصب نیز پرسیده می‌شود لذا با پذیرفتن مسئولیت باید به این امر توجه شود که در این منصب به داد مردم ستمدیده رسیدیم.

نماینده اصلح نگاهش معطوف به مردم باشد

وی بیان کرد: نماینده اصلح فردی است که نگاهش معطوف به مردم باشد و قرآن کریم در آیه 113 سوره هود در این‌باره می‌فرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ؛ و به کسانی که [به آیات خدا، پیامبر و مردم مؤمن] ستم کرده‌اند، تمایل و اطمینان نداشته باشید و تکیه مکنید که آتش [دوزخ] به شما خواهد رسید.»

حجت‌الاسلام رنجبر افزود: ما نمایندگانی داریم که به محض رسیدن به کرسی مجلس به‌دنبال حق و حقوق خود بودند و این در نگاه اسلام و قرآن پذیرفتنی نیست لذا  قرآن می‌فرماید فرد ظالم نمی‌تواند دنبال احقاق حق مردم باشد و نباید به آنان اعتماد کرد و پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) نیز در این باره می‌فرماید: «هرگز پاک و پاكيزه (سعادتمند) نگردد آن امتى، كه حق ناتوان بدون ترس و لرز از قدرتمند گرفته نشود.»

وی در ادامه پیگیری عدالت اجتماعی در جامعه را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برای انتخاب فرد اصلح دانست و گفت: یکی از مبانی مهم ساختار حکومت اسلامی و اصل و اساس آن عدالت اجتماعی است و مشروعیت سیاسی یک حکومت مبتنی بر عدالت محوری است لذا باید حکومت پیگیری عدالت اجتماعی را در اولویت امور خود قرار دهد و یک نماینده اصلح این امر را مورد توجه قرار دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان گفت: وقتی فردی برای رسیدن به کرسی مجلس اقدام به ریخت و پاش و افراط و تفریط در جامعه می‌کند، نمی‌تواند عدالت را در جامعه اجرا کند و فقط به‌دنبال یک طعمه بزرگ است.

حجت‌الاسلام رنجبر با بیان اینکه رقابت باید سالم باشد و نباید مردم را با دروغ فریب داد، افزود: پرهیز از اختلاف و تفرقه در رقابت سالم باید مورد توجه همگان قرار گیرد که متأسفانه در ایام تبلیغات انتخاباتی، رقبا به هم تهمت و انگ می‌زنند که این امر از دیدگاه اسلام قابل قبول نیست. خداوند متعال در آیه 46 سوره انفال می‌فرماید: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ؛ و با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می‌شوید و قدرت و شوکتتان از میان می‌رود.»

وی افزود: در نظام اسلامی اخلاق و سیاست در هم تنیده شده است لذا باید رعایت کنیم که به خاطر کسب صندلی چند روزه دنیوی اخلاق را فراموش نکنیم.

آموزه‌های قرآن بهترین مبنا برای معیار فرد اصلح است

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در ادامه این نشست تخصصی گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی بین انقلاب‌‌های معاصر است و ذهن بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران را به خود مشغول کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات

وی افزود: دشمن همواره به‌دنبال این امر است که نظام مقدس انقلاب اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد و با طراحی نقشه قهر مردم با نظام در صدد برگزاری یک انتخابات سرد، بی‌روح و تحریم انتخابات است تا اقتدار ملی ایران اسلامی کاهش پیدا کند لذا باید با ترویج مشارکت حداکثری، زمینه انتخاب فرد اصلح فراهم شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه آموزه‌های قرآن کریم بهترین مبنا برای معیار فرد اصلح است، بیان کرد: در آیات متعدد قرآن معیارهای فرد اصلح عنوان شده است که یکی از این معیارها در آیه 25 سوره حدید مطرح است که خداوند می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت بر خیزند.»

وی با اشاره به اینکه این آیه اصل اهمیت حضور مردم در انتخابات را بیان می‌کند، ادامه داد: همچنین آیه 58 سوره نساء می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ؛ خدا قاطعانه به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید.»

معیارهای انتخاب فرد اصلح

حجت‌الاسلام سادات در ادامه گفت: با توجه به قرائن موجود منظور از امانت در این آیه قدرت است یعنی باید قدرت سیاسی را به دست اهلش سپرد اما این اهل و اصلح که شایستگی واگذاری قدرت سیاسی را دارد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 159 سوره آل عمران خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى ‌شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏‌كنندگان را دوست مى‌دارد.»

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان تصریح کرد: با توجه به این آیه مهربانی و نرمخویی، آمرزش در برابر ضعف‌های مردم، عفو و گذشت و مشورت کردن از شاخص‌های اصلی یک فرد اصلح است اما متأسفانه امروزه یکی از آفات قدرت، تکبر است لذا برخی از افراد با نشستن بر اریکه قدرت تواضع و فروتنی خود نسبت به مردم را از دست می‌دهند.

وی اظهار کرد: فرد قانونگذاری باید در رأی خود قاطعیت داشته باشد و نباید تحت تأثیر کانون‌های قدرت و ثروت از تصمیم خود برگردد چراکه ممکن است پیشنهاداتی برای عدول از رأی به فرد نماینده داده شود اما فرد نماینده با توکل بر خدا در تصمیم خود قاطعیت داشته باشد.

دانایی و امانتداری؛ معیار انتخاب فرد اصلح

حجت‌الاسلام سادات با بیان اینکه نماینده اصلح باید امانتدار و دانا باشد، گفت: در عرصه‌های مختلف دانش و تجربه لازم را داشته باشد چراکه در مجلس به عضویت کمیسیون‌های مختلف درمی‌آید و باید با دانایی خود بتواند قدرت ارائه نظر در آن زمینه‌ها را داشته باشد.

وی ادامه داد: عدم تمایل به بیگانگان یکی دیگر از شاخصه‌های وجود فرد اصلح است و خداوند متعال در آیه 51 سوره مائده می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى‌‏نمايد.»

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با اتکا به قرآن کریم و آموزه‌های دین مبین اسلام حرکت می‌کند لذا اجرای دستورات نظام سلطه بیشتر ما را تحت سلطه آنان قرار می‌دهد و آنان هیچگاه خواهان ایران قوی و مقتدر که در عرصه بین‌المللی قدرت چانه زنی داشته باشد، نیستند بلکه یک ایران توسری خور را می‌طلبند.

وی در ادامه گفت: براساس آموزه‌های قرآن کریم معیارهای اخلاقی بسیاری برای انتخاب فرد اصلح بیان شده است و براین اساس یکی از معانی سوره عصر اشاره به فشارهای عصر و زمانه دارد و نماینده مجلس نیز با فشارهای زیادی از سوی افکار عمومی و حاکمیت مواجه است و در این موارد همگان دچار خسران و زیان می‌شوند مگر کسانی که اهل ایمان، امید، عمل صالح و اجرای فرامین حق و صبور باشند.

حجت‌الاسلام سادات به آیه 128 سوره توبه اشاره کرد که می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» و افزود: در این راستا یک نماینده هیچگاه نباید خود را یک تافته جدا بافته از مردم بداند و به قولی سرمای زمستان را از پشت شیشه‌ها لمس نکند یعنی درد مردم را به خوبی درک نکند و این معیارهای عمومی است که از قرآن قابل استناد است.

وی با اشاره به اینکه فرد کاندیدا دنبال نان و نام نباشد و بلکه با تواضع و فروتنی به دنبال احقاق حقوق مردم باشد، گفت: یک نماینده مجلس نباید اهل تجمل‌گرایی، اشرافی‌گری، اسراف و تبذیر، ساده‌انگاری و سطحی‌نگری، عوام‌زدگی و تحجر و اهل بده بستان نباشد و ولایتمدار، دشمن‌شناس و دارای بصیرت باشد. 

مردمی بودن؛ شاخصه اصلی نظام مقدس اسلامی 

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان در این نشست با گرامیداشت فرارسیدن چهل‌و‌پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم که خداوند متعال ما را در مسیر تحقق آرمان‌های شهدا و امام شهدا قرار دهد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پیش‌رو افزود: این نشست تخصصی با هدف تنویر افکار عمومی در راستای انتخاب صحیح و حضور حداکثری و گسترده مردم در انتخابات اسفندماه برگزار شده است.

اکبر اسدی
اسدی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار دینی است و از بدو تأسیس تاکنون یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های اصلی این نظام مردمی بودن آن است و همواره مردم پشتوانه محکمی برای نظام مقدس انقلاب اسلامی بوده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان انتخابات را تبلور عینی مردمی بودن نظام دانست و گفت: مردم همواره با حضور گسترده و چشمگیر خود در تمام امور، نقش اساسی را در تعیین سرنوشت خود و آینده کشور ایفا کرده‌اند. این حضور و همراهی همیشگی مردم با نظام موجب شده که تمام توطئه‌های دشمنان از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه دشمنان با شکست مواجه شود.

وی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برای حرکت رو به رشد خود نیازمند همراهی همیشگی مردم است لذا مردم باید در این دوره از انتخابات حضور گسترده و چشمگیری داشته باشند و هر چقدر حضور پرشورتر باشد مسئولان دلگرم‌تر، دشمنان ناامیدتر و حرکت نظام قدرتمندتر خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه حضور گسترده در انتخابات زمینه‌ مستحکم‌ترشدن انقلاب را فراهم خواهد کرد، یادآور شد: یکی از اهداف و آرمان‌های نظام مقدس انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی» و مشارکت مردمی درسرنوشت خود بوده و این امر موجب کینه‌توزی و توطئه‌های دشمنان شده است.

فرد اصلح باید حافظ و نگهبان آرای مردم باشد

عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی استان کردستان در این نشست گفت: انتخابات یکی از مقومات اندیشه سیاسی معاصر است و در گذشته نیز، بشر به شکل‌های مختلفی از امتیاز حق انتخاب استفاده کرده است.

عثمان یوسفی

وی افزود: انسان به سبب برخورداری از شعور و قوه تعقل اشرف مخلوقات است و برابر صراحت آیات متعدد قرآن حق انتخاب راه و مسیر دارد و آیه 256 سوره بقره در این‌باره می‌فرماید: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ؛ در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه به خوبى آشكار شده است» این آیه قرآن یک مصداق عینی بوده که حق انتخاب را برای بشر محفوظ می‌دارد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در استان کردستان بیان کرد: انسان مسیر زندگی در دنیا و آخرت را خودش برای خودش انتخاب می‌کند و براساس همین حق انتخاب و اختیار پاداش و عقوبت بر گفتار، پندار و رفتار انسان مترتب خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های نمود اختیار و انتخاب انسان، تعیین سرنوشت حیات اجتماعی و سیاسی اوست که در اندیشه‌های سیاسی انسان در تمام دوران تاریخ بشر با استفاده از شگردها، الگوها و ساختارهای مختلف از آن بهره جسته است.

یوسفی تصریح کرد: آخرین نمونه و نسخه این قدرت انتخاب و اختیار در دنیای مدرن مراجعه به آرای عمومی و احترام به حق آزادی مردم در تعیین سرنوشت خودشان یا همان دموکراسی و برخورداری از آزادی حق انتخاب است.

وی افزود: در این راستا بر همگان به‌ویژه صاحبان فکر، اندیشه، نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، دینی و مذهبی واجب است که با روشنگری، شفاف‌سازی و تبیین سره از ناسره، صواب از ناصواب و تعیین صحت و سقم ادعاها و مسائل مطرح شده خارج از عرف و عقل سیاسی و اجتماعی از سوی کاندیداها بر مدار عقل، شرع و عرف در پرتو علم و معرفت انتخاب اصلح را بر مردم و توده‌ها هموار کنند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی کردستان اظهار کرد: این نخبگان سیاسی و اجتماعی باید راه را بر ادعاهای کذب، یا کسانی که با فضاسازی‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه سعی دارند فضا را متشنج و حق انتخاب را از مردم سلب کنند و انتخابات را دچار انحراف کنند، ببندند تا با موج سواری و سلب اعتماد مردم با سرنوشت به ظاهر چهار ساله اما در بلندمدت چندین ساله بازی نکنند.

وی تأکید کرد: در اندیشه سیاسی مسلمانان سه رویکرد دینی، فلسفی و مرآتی(سلوکی) وجود دارد که در طول تاریخ اسلام متناسب با شرایط و نیازهای روز انسان مسلمان از یکی از این رویکردها یا ترکیبی از آنها برای مدیریت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه استفاده شده است. با توجه به اینکه قرآن در تمام ابعاد زندگی سرلوحه و سرمشق زندگی ما مسلمانان است لذا به مسئله انتخابات و انتخاب اصلح نیز باید از منظر اندیشه سیاسی دینی نگریسته شود و مبتنی بر قرآن ملاک‌های یک انتخاب درست را بیان ‌کنیم.

یوسفی بیان کرد: انتخابات یک جریان دو سویه که یک طرف انتخاب شونده و یک طرف انتخاب‌کننده قرار دارد که برای امری، کاری و پستی برگزیده خواهند شد هر انسانی عاقل و بالغی می‌توند انتخاب‌کننده باشد و برای امور دنیوی خود تصمیم بگیرد.

رئیس دانشگاه بین‌‍‌المللی مذاهب اسلامی کردستان گفت: از دیدگاه قرآن فردی که می‌خواهد مردم به وی اعتماد کنند و سرنوشت خود را به دست او بسپارند، باید دارای ویژگی‌هایی از جمله حافظ و نگهبان آرای مردم به‌عنوان ناموس مردم باشد.

وی دانایی و آگاهی داشتن به امور منصب خود را یکی دیگر از شاخص‌های فرد منتخب از دیدگاه قرآن دانست و گفت: فردی که با اخلاقیات خوب و تعهدپذیر است اگر تخصص لازم در آن پست خود را نداشته باشد هم به خود، هم به مردم و آرای آنان خیانت کرده است و این مصداق  همان روایت امام علی(ع) بوده که می‌فرماید: «مواظب باشید پُست‌تان پست‌تان نکند» این هم به معنای فریب نخوردن به طمع مقام و پست است و هم پستی که انتخاب می‌کنید باید نسبت به آن آگاهی کامل را داشته باشید چراکه این عدم آگاهی باعث ایجاد بدبینی بین افراد جامعه نسبت به آن جایگاه خواهد شد.

یوسفی افزود: همانگونه که قرآن در مورد دانایی و آگاهی حضرت یوسف در آیه 55 سوره یوسف می‌فرماید: «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ یوسف گفت: مرا سرپرست خزانه‌های این سرزمین قرار ده؛ زیرا من نگهبان دانایی هستم» در این آیه حضرت یوسف(ع) به علم و دانایی برای خزانه‌داری آگاه است لذا یک شاخص اصلی از دیدگاه قرآن دانایی عنوان شده است.

وی با اشاره به یکی از شاخص‌های دیگر برای انتخاب فرد اصلح در اندیشه‌های سیاسی تشیع و اهل‌سنت، برخورداری از توانایی و سلامت جسمی است، گفت: در کنار سلامت عقل فرد منتخب باید از سلامت جسم نیز برخوردار باشد و برخورداری بسیاری از توانمندی‌های جسمی برای فرد نماینده ضرورت دارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان پاکدستی را یکی دیگر از دیدگاه‌های قرآنی برای انتخاب فرد اصلح مطرح کرد و افزود: پاکدستی که لازمه شرایط معیشتی و اقتصادی کنونی جامعه ماست چراکه مردم امروز به نوعی نسبت به شرکت در انتخابات به دلیل موارد متعدد تخلف و خیانت به بیت‌المال نسبت به حکمرانی و کارگزاران آن بدبین شده‌اند و این امر به واسطه عملکرد ناصواب ما مسئولان شکل گرفته است.

وی افزود: دو ویژگی دیگر انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن همان خصوصیاتی است که از زبان دختران حضرت شعیب(ع) در مورد حضرت موسی(ع) مطرح شد آیه 26 سوره قصص که می‌فرماید: «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ؛ یکی از آن دو زن گفت: ای پدر! او را استخدام کن؛ زیرا بهترین کسی که استخدام می‌کنی آن کسی است که نیرومند و امین باشد [و او دارای این صفات است.» براساس این آیه نیرومندی و امین بودن دو شاخصه اصلی برای انتخاب یک فرد اصلح عنوان شده است لذا چشم پاکی، دست پاکی و قلب پاکی از شاخصه‌های یک فرد منتخب قرآنی است.

یوسفی در ادامه تصریح کرد: وقتی عنوان می‌‍‌کنیم که یک نماینده خوب باید امین، توانا، آگاه، دارای شعور سیاسی بالا و توانمند باشد، تمام این ویژگی‌ها جزو اصول اخلاقی هستند که فرد در فضای انتخاباتی باید آن‌ها را رعایت کرده باشد تا بتواند به آن جایگاه برسد.

رئیس دانشگاه بین‌‍‌المللی مذاهب اسلامی کردستان گفت: نماینده‌ای که تصمیم دارد  به مجلس برود و بر کرسی نمایندگی ملت بنشیند، باید پایبند به این اصول اخلاقی باشد لذا مقدمه ورود به فضای انتخاباتی پایبندی به اصولی اخلاقی و برخورداری از این ویژگی‌های اخلاقی است.

وی افزود: سیاست اخلاقی و اخلاق سیاسی یک اصل مورد توجه بوده است لذا یک نماینده مجلس باید هم یک سیاستمدار با اخلاق باشد و هم  از اخلاقی سیاسی برخوردار باشد یعنی به هر قیمتی حاضر به رسیدن به این منصب نباشد.

یوسفی اظهار کرد: فرد نماینده باید زبان گویا و برنده‌ای داشته باشد چراکه باید از حق مردمی که وی را منتخب خود می‌دانند، دفاع کند اگر کاندیدایی در فضای انتخاباتی با زبان الکن و ناتوانی زبانی مسائل و برنامه‌هایش را اعلام کند، شایسته انتخاب‌شدن نیست چراکه فرصت را به دیگران می‌دهد و حقوق مردم حوزه انتخابیه‌اش ضایع خواهد شد و در آیه 27 و 28 سوره طه، حضرت موسی(ع) از خداوند متعال می‌خواهد که «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي؛ و از زبانم گره بگشاى، [تا] سخنم را بفهمند» لذا زبان گویا یکی از شاخصه‌های اصلی یک نماینده خوب است.

وی افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های اخلاقی اطاعت و تسلیم محض در برابر خداوند متعال و ولی فقیه است کسی که ولایت خداوند، دین و ولی فقیه را قبول ندارد به لحاظ اخلاقی اصول اخلاقی را زیر پاگذاشته است که خود را در مظنه سنجش مردم قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه بین‌‍‌المللی مذاهب اسلامی کردستان در پایان اظهار کرد: سوءاستفاده از القاب، خانواده، منصب و غیره برای رسیدن به جایگاه نمایندگی مردم موجب می‌شود تا در آینده به مردم نیز خیانت شود. مردم پایه و اساس حکومت اسلامی هستند.

انتهای پیام
captcha