انتشار قرآن با رسم‌الخط تاریخی در موریتانی
کد خبر: 4205468
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱

انتشار قرآن با رسم‌الخط تاریخی در موریتانی

وزارت امور اسلامی موریتانی از انتشار مصحفی ویژه با رسم‌الخط و تزئینات تاریخی در این کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الوئام، وزارت امور اسلامی موریتانی از انتشار مصحفی ویژه با رسم شنقیطی و تزئینات تاریخی در این کشور خبر داد.

گفته می‌شود که این مصحف بر مبنای مصاحف تاریخی در قرن دوم هجری قمری در شهرهای مدینه، کوفه و اندلس تنظیم شده و مبنای کار آن روایت ورش از طریق ازرق بوده است.

رسم‌الخط این مصحف مشابه نسخ مغربی است و برای تزئین آن از رنگ‌ها و نقوشی استفاده شده که در مصحف‌های تاریخی در موریتانی و اندلس به‌کار رفته است.

این مصحف به کوشش با تلاش محقق قطری، فقیه جمعه عبدالله الکعبی منتشر شده است.

متولیان انتشار این مصحف تاریخی از محمد ولد شیخ الغزوانی، رئیس جمهور موریتانی؛ الداه ولد سيدي ولد أعمر طالب، وزیر امور اسلامی و سيدي عبد القادر ولد اطفيل، رئیس دارالقرآن الکریم موریتانی و شماری از شیوخ ارشد دست‌اندرکار و دیگر مشارکت‌کنندگان در این طرح بزرگ تشکر و قدردانی کرده‌اند.

رسم شنقیطی منصوب به شهر مشهور شنقیط در موریتانی است. این شهر در قرن دوم هجری قمری بنا شد و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن  محل عبور قافله‌های حج بود که از راه مصر و سودان به مکه می‌رفتند و از این‌رو به کانونی درخشان در تاریخ تمدن اسلامی در غرب آفریقا تبدیل شد. این شهر در قرون بعدی ویران، اما بعدها در قرن سیزدهم میلادی احیا شد و تاکنون یکی از کانون‌های مهم علوم اسلامی و قرآن در غرب آفریقا به شمار می‌رود.  

انتهای پیام
captcha