اهمیت آزادی عمل دینی در نامه امام خمینی(ره) به گورباچف
کد خبر: 4208414
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
رئیس شورای مفتیان روسیه تأکید کرد

اهمیت آزادی عمل دینی در نامه امام خمینی(ره) به گورباچف

شیخ راویل عین‌الدین در سفارت ایران در مسکو طی سخنانی از نامه امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف، آخرین زمامدار دوران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان پیامی پیامبرگونه یاد کرد که اهمیت آزادی عمل دینی را در جامعه بشری یادآور شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شیخ راویل عین‌الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه شامگاه دوشنبه 13 فروردین‌ماه در نشستی با عنوان «مردم غزه را دریابید» در سفارت ایران در مسکو گفت: از همان سال‌های نخست نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس توسط امام خمینی(ره)، ما در مسکو این آیین را برپا داشتیم و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردیم.

در این مراسم که با حضور مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان، مسئولان برخی از نهادهای ایرانی و معاونان مفتی شیخ راویل عین‌الدین برگزار شد، وی با ابراز تأسف از رخدادها و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: مسلمانان روسیه همواره برادر روحانی و معنوی ملت فلسطین بوده‌اند و در آینده نیز خواهند بود.

رئیس شورای مفتیان روسیه از نامه امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف آخرین زمامدار دوران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان پیامی پیامبرگونه یاد کرد که اهمیت آزادی عمل دینی را در جامعه بشری یادآور شد.

وی گفت: این پیام امام خمینی(ره) در شرایطی به صورت رسمی به گورباچف ارائه شد که 70 سال مبارزه با موجودیت خدا در دوران اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت و پس از آن در اواخر، دهه 1980 و اوایل دهه 1990 بود که به لطف پروردگار، اتفاقی رخ داد، پیام امام راحل تأثیر خود را گذاشت و دست‌های ما نیز برای توسعه اسلام در روسیه باز شد.

رئیس شورای مفتیان روسیه گفت: در آن زمان،‌ پیام امام خمینی(ره) بر تفکر رهبران دوران شوروی در آخرین روزهای زمامداری‌شان اثر گذاشت و دولت وقت به این نتیجه رسید که بدون دین و معنویت نمی‌تواند در ارتباط و تعامل با مردم و پیشبرد امور به نتیجه برسد.

وی یادآور شد: در پیام امام خمینی(ره) به چند موضوع اشاره شده بود،‌ از جمله اینکه دولت بدون دین، نمی‌تواند دولت کاملی باشد و بدون آزادی مذهبی، امکان ادامه مسیر برای دولت‌ها وجود ندارد. پیام امام خمینی(ره)،‌ پیش‌بینی پیامبرگونه‌ای از ایشان بود.

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه با قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت ایران با روسیه در پی حمله تروریستی به تالار کروکوس افزود:‌ در روح و ذهن این افراد هیچ اثری از انسانیت،‌ اسلام و توجه به ارزش‌های خانواده وجود نداشت. اگر این افراد با آموزه‌های درست اسلامی تربیت شده بودند در ماه رمضان برای کشتن مردم نمی‌رفتند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این رخداد، تروریست‌ها بدون توجه به اینکه قربانیان کودک، زن یا مرد، مسلمان، مسیحی یا یهودی هستند، همه را به رگبار بستند و آنها را کشتند. هدف آنها ایجاد ترس و حمله به روح و روان جامعه بود.

درک مشترک و دوستی عمیقی بین ایران و روسیه وجود دارد

شیخ عین‌الدین در ادامه با ابراز همدردی به رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران بابت جان‌باختن شهروندان بیگناه در واقعه تروریستی مشابه در سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: عاملان آن حمله تروریستی نیز مسلمان نبودند و به دستور سرویس‌های امنیتی غربی، افراد بیگناه را کشتند.

وی با اشاره به همکاری‌های نزدیک ایران و روسیه در بخش‌های مختلف از جمله تروریسم، از سطح بالای این مناسبات ابراز خرسندی کرد.

رئیس شورای مفتیان روسیه گفت: امروز درک مشترک و دوستی عمیقی بین ایران و روسیه وجود دارد و همکاری کاملاً سودمندی برقرار است و در این راستا،‌ ما نیز سهمی برای خود در زمینه تلاش برای توسعه روزافزون این روابط قائل هستیم و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

همچنین در این نشست، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران از مواضع دولت و مسلمانان روسیه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد و گفت: امید است آیین گرامیداشت روز جهانی قدس در مسکو همچون سال‌های گذشته به شکل باشکوهی با مدیریت اداره دینی مسلمانان روسیه در مسجد جامع مسکو برگزار شود.

وی در ادامه وقوع حادثه تروریستی مسکو را بار دیگر به دولت و مردم روسیه تسلیت گفت و اظهار کرد: با وجود تلاش‌های دشمنان جهان اسلام برای انتساب بانیان اصلی این حمله به جهان اسلام، با هوشیاری مسئولان روسیه و مسلمانان این کشور، به هدف نرسیدند.

جلالی با اشاره به همزمانی این رخداد و کشتار مردم مظلوم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی گفت: این رفتارها از سوی کشورها و نگرش‌هایی حمایت می‌شود که مردم فلسطین را در  غزه به شهادت می‌رسانند.

انتهای پیام
captcha