کتاب «بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» منتشر شد
کد خبر: 4211069
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
به همت انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل

کتاب «بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» منتشر شد

کتاب «بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» با گردآوری و تألیف سدابه جهانبخش گده کهریز و سیده‌یلدا رئیسی ساداتی به همت انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل منتشر شد.

کتاب «بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» منتشر شدبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، کتاب «بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» به همت سدابه جهانبخش گده کهریز، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و سیده‌یلدا رئیسی ساداتی، گردآوری و تألیف شده است.

به‌طور کلی گیاهان به هنگام مواجهه با تنش‌های غیرزیستی بیان ژن‌های پاسخ‌دهنده به تنش‌ها را فعال می‌کنند. پاسخ گیاهان به تنش‌ها می‌تواند در سطح مولکولی سلولی و اندام‌های گیاه باشد، بنابراین این پاسخ‌ها ممکن است سبب افزایش تحمل تنش در گیاه گردند.

در گیاهان، پاسخ به تنش‌های محیطی در تمام سطوح اتفاق می‌افتد که شامل پاسخ‌های سلولی، تغییر متابولیسم و تغییر در سطح مولکولی است و گیاه هنگام مواجهه با تنش‌های محیطی ابتدا باید از طریق سیگنال‌های ویژه‌ای که ممکن است برای تنش ویژه، اختصاصی باشد یا نباشد به وجود تنش‌های محیطی آگاه باشد.

تنش‌های محیطی بر ترارسانی سیگنال‌های درون گیاه اثر گذاشته و منجر به تغییرات وسیعی در متابولیسم سلولی، که مستلزم تغییر در بیان هزاران ژن است، می‌شوند. مکانیسم گریز یا تحمل تنش‌ها تنها در ژنوتیپ‌های خاصی دیده می‌شوند و جزء پاسخ‌های عمومی تمام گیاهان نیستند. این ژنوتیپ‌ها با اندازه‌گیری میزان پاسخ مقاومتی گیاهان تحت شرایط تنش شناسایی می‌شوند.

انتظار می‌رود این کتاب بتواند به دانشمندان رشته‌‌های فیزیولوژی گیاهی، زیست‌شناسی مولکولی، تولید و ژنتیک گیاهی و به نژادی در دستیابی به هدف اصلی تولید گیاهان مقاوم به تنش‌های محیطی به شیوه‌ای پایدار و کارآمد، به منظور به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و تأمین مقادیر غذایی با کیفیت مورد نیاز جمعیت در حال رشد، کمک کند.

کتاب «بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها»، 416 صفحه‌ای، در 11 فصل گردآوری شده و به قیمت 150 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha