مفهوم «مشارکت مردم» به درستی تبیین شود
کد خبر: 4211078
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام علی بنایی:

مفهوم «مشارکت مردم» به درستی تبیین شود

دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: مفهوم «مشارکت مردم» باید به درستی تبیین شود تا زمینه اجرای آن کاملاً فراهم گردد، مردم باید در همه ابعاد زندگی خودشان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی احساس مشارکت کنند. وقتی مردم خودشان را صاحب کار دانستند و احساس مشارکت کردند، آن وقت حس همدلی و سرمایه اجتماعی شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی، دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی، دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در ابتدای اولین جلسه از دورۀ دوازدهم کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «نظریه مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی» که شب گذشته 29 فروردین‌ماه در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: عملیات ظفرآفرین و موفقیت‌آمیز حملۀ موشکی، پهبادی و ترکیبی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم غاصب و صهیونیستی را به محضر فرماندهی معظم کل قوا و همه دوستان وملت عظیم‌الشان ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنیم. 
 
وی ادامه داد: انتقامی که در عملیات تنبیهی «وعده صادق» از رژیم کودک‌کش اسرائیل گرفته شد باعث سربلندی ملی و وفاق کم سابقه اجتماعی گردید. این عملیات خون تازه‌ای در کالبد کشور تزریق کرد و همانند راهپیمایی تاریخی روز قدس موجب عزت ملی ایرانیان و اقتدار آرمانی همه علاقمندان به آرمان فلسطین و غزۀ مظلوم گردید.
 
بنایی افزود: این عملیات فوق‌العاده ارزشمند از ابعاد گوناگون قابل بررسی و درس‌آموزی است. این عملیات ترکیبی و منحصربفرد قدرت اقدام و ابتکار و نوع هماهنگی و مدیریت و ساماندهی آن مورد تحسین و اعجاب دوست و دشمن قرار گرفت.

وعده صادق؛ نقطه عطفی در معادلات سیاسی و نظامی

وی اضافه کرد: ایران اسلامی با سرافرازی و صبوری و متانت و اعلان هشدار‌های مکرر به رژیم صهیونیستی و حامیان بین‌المللی‌اش و کشور‌های منطقه، شجاعانه در بهترین شرایط وعده صادقانه خویش را محقق ساخت و نقطه عطفی در معادلات سیاسی و امنیتی و نظامی ایجاد کرد که همگان از این پس ناچارند در این قاعده و چارچوب رفتار خود را تنظیم نمایند.
 
موسس اندیشکدۀ مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر افزود: در آغاز سال جدید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» را مطرح کردند. همه می‌دانیم سال‌ها است که رهبری هر سال جدید را به یک عنوان خاصی اختصاص می‌دهند و چندین سال پیاپی هست که بحث تولید را تأکید می‌کنند ولی امسال یک پسوند دیگری به عنوان «مشارکت مردم» اضافه کردند که نکته بسیار مهمی هست.
 
بنایی ابراز کرد: از هر زاویه‌ای که نگاه می‌کنیم می‌بینیم واقعا باید نقش مردم در نظام پررنگ‌تر باشد و جدی‌تر گرفته شود. بحث مشارکت فقط در مسئله تولید نیست بلکه در همه حوزه‌ها قابل طرح و پیگیری است، هرچند که در حوزه سیاسی گاهی برای آن دست‌انداز‌هایی پیدا می‌شود ولی مهم این است که ما باید نقش مردم را به عنوان یک نقش محوری و کلیدی تعریف و تأکید کنیم و دیدگاه مقام معظم رهبری که همیشه دنبال جذب مشارکت حداکثری هستند را تبیین کنیم تا مردم بیشتر به صحنه بیایند و خودشان را صاحب کار بدانند.

 

مردم را با بهانه‌ها و تحلیل‌های مختلف کنار نگذاریم

 
وی با انتقاد از کسانی که دنبال عدم مشارکت مردم یا مشارکت حداقلی هستند، گفت: نباید مردم به انواع بهانه‌ها و تحلیل‌ها کنار گذاشته شوند، چون تا مردم در صحنه‌های مختلف حاضر نشوند و کار را از خودشان ندانند کار کشور پیش نخواهد رفت و تحولی در هیچ زمینه‌ای رخ نخواهد داد، به همین دلیل امسال که رهبری این تأکید ویژه را درباره مشارکت مردم داشتند و ما هم وظیفه داریم که کار ویژه‌ای را در این زمینه به سامان برسانیم.
 
دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: مفهوم «مشارکت مردم» یک عنوان عام و فراگیر است و از اضلاع و ابعاد مختلفی برخوردار است که باید به درستی تبیین شود تا زمینه اجرای آن کاملا فراهم گردد، مردم باید در همه ابعاد زندگی خودشان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی احساس مشارکت کنند. وقتی مردم خودشان را صاحب کار دانستند و احساس مشارکت کردند، آن وقت حس همدلی و سرمایه اجتماعی شکل می‌گیرد، در واقع با مشارکت مردم سرمایه اجتماعی تولید می‌شود.
 
وی افزود: با توجه به اهمیت مشارکت و تأکیدات رهبر معظم انقلاب ما در همین ابتدای سال این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و با مشورت صاحب‌نظران بنا شد که در یک دوره ۲۰ جلسه‌ای ابعاد مختلف مشارکت مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد و مسائل و زوایای آن تبیین شود و ما به نوبه خود این بحث را دنبال و مطالبه هم می‌کنیم، زیرا اگر حضور و مشارکت مردم کمرنگ شود، دشمن از آن سوءاستفاده می‌کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین بنایی بیان داشت: در بحث مشارکت باید به طور جدی ورود کنیم. هر کسی به سهم خودش کمک کند، زیرا زمان به سرعت می‌گذرد و سال آینده تقریباً در همین ایام موضوع انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا را داریم. ما در این انتخابات بنا به توصیه مقام معظم رهبری حتماً خواهان حضور حداکثری و قوی‌تر مردم خواهیم بود، زیرا حضور کمرنگ و مشارکت منفعلانه باعث تضعیف نظام می‌شود.
 
وی در پایان گفت: همه ما باید به مقوله مشارکت و حضور همه مردم در تمام عرصه‌ها اهتمام داشته باشیم و به عنوان علاقه‌مندان به نظام و رهبری برای تبیین و مطالبه فرمایش حضرت آقا تلاش وافر داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha