دو هزار وقف و یک‌ میلیون و 400 هزار رقبه وقفی در کشور ثبت شد
کد خبر: 1398216
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
در سال 92؛

دو هزار وقف و یک‌ میلیون و 400 هزار رقبه وقفی در کشور ثبت شد

گروه اجتماعی: معاون اوقافی، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار توجه بیش از پیش به ترویج فرهنگ وقف درجامعه شد و اظهار کرد: در سال 92 بیش ازدو هزار مورد وقف و یک‌‌ میلیون و 400 هزار رقبه وقفی در کشور به ثبت رسیده که افزایش این موارد مستلزم فرهنگ‌سازی بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز، اول اردیبهشت در جمع خبرنگاران از قانون مالیات برای موقوفه انتقاد کرد و گفت: در ماه‌های گذشته که قانون جامع مالیاتی بررسی می‌شد، برای تمامی مواردی که معافیت مالیاتی داشتند، یک نرخ مالیاتی تعیین شد.
وی ادامه داد: در برخی استان‌های کشور از جمله فارس، تهران و خراسان‌ جنوبی اقدام به دریافت مالیات از موقوفات کرده‌اند که اینگونه برخورد‌ها با وقف شایسته نیست.
حجت‌الاسلام حاتمی یادآور شد: در حال حاضر معافیت موقوفات نرخ صفر را دارد، اما ممکن است همین قانون در سال‌های بعد درصدی را برای موقوفات تعیین کند.
وی خواستار توجه بیش از پیش به ترویج فرهنگ وقف در جامعه شد و گفت: در سال 92 بیش از دو هزار مورد وقف و یک میلیون و 400 هزار رقبه وقفی در کشور به ثبت رسیده که که افزایش این موارد مستلزم فرهنگ‌سازی بیشتر است.
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: همچنین 8 هزار پرونده حقوقی در رابطه با وقف در جریان است که قسمت عمده آن مربوط به اصل وقفیت و موقوفات است.
وی درخصوص پرونده موقوفه قائم مقام فراهانی گفت: بر اثر کارشکنی برخی از افراد، حکمی در رابطه با ابطال موقوفه قائم مقام فراهانی صادر شده بود که با دستور مستقیم ریاست قوه قضائیه این پرونده توسط کمیسیون ماده 2 متشکل از معاون اول قوه قضائیه و برخی از علما مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و در پایان حکم خروج موقوفه قائم مقام فراهانی را غیر‌شرعی خواندند.
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: این موقوفه در دست بررسی است و مردم ساکن مناطق وقفی در رابطه با این تغییرات نگرانی نداشته باشند؛ چراکه با مردم به تفاهم خواهیم رسید و این موقوفه اگر به جای خود برسد کمک قابل توجهی به رشد مسائل اقتصادی و فرهنگی آن منطقه خواهد داشت.
همچنین دراین مراسم، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از تغییر کاربری پارک مفاخر و تبدیل آن به پردیس قرآنی خبر داد و گفت: این پارک دراختیار شهرداری است که به محل نامناسبی تبدیل شده و قرار براین است که به زودی به پردیس بزرگ قرآنی شهر تبریز تبدیل شود.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: پارک مفاخر، آنا، خاقانی و باغ فجر از تصرفات غیرقانونی شهرداری است و پارک مفاخر با حفظ پارک بودن تبدیل به مکانی می‌شود که افراد دینی از آن استفاده کنند.

captcha