مسائل و مشکلات اجتماعی جوامع با توسل به هنر قابل تخفیف است
کد خبر: 1461345
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
پیام معاون هنری ارشاد به جشنواره تئاتر خیابانی «مریوان»؛

مسائل و مشکلات اجتماعی جوامع با توسل به هنر قابل تخفیف است

گروه هنر: علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» پیام داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان»، متن پیام علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرح زیر است:
به نام خالق یکتا
زندگی مدرن با همه جذبه‌ها، جلوه‌ها و نیز ظرفیت‌ها و امکانات آن، بدون دمیدن روح فرهنگ و هنر در کالبد اجتماع، در نهایت مادیت و آسایشی بدون معنویت و آرامش برای بشریت فراهم می‌نماید که در بیان معنا و مفهوم و تبیین فلسفه هستی ناتوان خواهد ماند.
ناکامی‌ها، نامرادی‌ها و عدم درک و دریافت حکمت خلقت و آفرینش عموماً به تحیّر فکری وناهنجاری‌های رفتاری می‌انجامد و آمار رو به تزاید افسردگی‌ها وبیماری‌های روانی و نیز خودکشی‌ها به شیوه‌های نوین، می‌تواند ناشی از خلأ فکری و توانبخشی‌های فرهنگی و هنری تلقی گردد.
برون‌رفت از مسائل و مشکلات اجتماعی زندگی در جوامع توسعه یافته، علاوه بر راهکارهای اجرایی، قطعاً از طریق فعالیت‌های فرهنگی و هنری امکان‌پذیر است. هنرهای نمایشی، عرصه فراخ فرهنگ‌سازی و تئاتر خیابانی در دسترس‌ترین کلاس آموزش غیر مستقیم مفاهیم فرهنگی و اجتماعی است.
ارتباط هنرمند با مخاطب در تئاتر خیابانی، محدود به تعدادی صندلی و مقید به گریم و دکور و صحنه به نحو مرسوم در سالن‌های رسمی نیست و ارتباط آزاد و رودروی هنرمندان با مردم بدون هرگونه تعیّن و تشخّص، امتیاز این‌گونه‌ هنری متمایز است و همین ویژگی، نمایش خیابانی را به راهبرد «هنر برای همه» نزدیکتر می‌نماید.
استان کردستان با شرایط خاص اقلیمی و فرهنگ غنی منطقه‌ای و بومی و شهر مریوان با پیشینه قریب به یک دهه فعالیت مستمر، واجد مرجعیّت و مقام والایی برای مطالعه، پژوهش و انتقال تجارب هنری در زمینه تئاتر خیابانی است.
این ذخایر و ظرفیت‌های ارزشمند، مدیون بانیان، فعالان و به ویژه هنرمندان و مرهون خدمات مدیران هنری و همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» است که وظیفه خود می‌دانم از عموم آن عزیزان و به ویژه حمایت و مشارکت فعال استاندار فرهیخته و هنردوست کردستان صمیمانه تقدیر و تشکر و از خداوند متعال موفقیت همگان و توفیقات روزافزون جامعه هنری کردستان را مسئلت نمایم.
یادآور می‌شود، نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» به دبیری حجت‌الاسلام رحیم جعفری تا 30 مهرماه در حال برگزاری است.

captcha