بسیاری از آئین‌های اعتقادی و ملی ثبت معنوی نشده‌اند
کد خبر: 1461588
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
محسن اردشیر:

بسیاری از آئین‌های اعتقادی و ملی ثبت معنوی نشده‌اند

گروه هنر: آئین‌های اعتقادی و ملی بی‌شماری که اغلب شکل نمایشی دارند و در ایران از قدیم‌الایام مرسوم بوده است، هنوز به عنوان میراث ملی و معنوی ایرانیان ثبت نشده و به دلیل بی‌توجهی سر از جای دیگری در دنیا درآورده‌اند.

محسن اردشیر، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با کارگردانی نمایش «آئین نوا» در بخش آئینی نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» شرکت کرده‌ام؛ آئینی که پیش از ظهور اسلام در ایران دلیل برگزاری آن پیروزی کاوه بر ضحاک بود اما پس از ظهور اسلام، میلاد حضرت‌علی(ع) به مثابه غلبه نور بر ظلمت بهانه برگزاری آن در بخشی از شمال کشور بوده است.
وی گفت: براساس اعتقاد بومیان ییلاقات آمل در مسیر جاده هراز، 26 آبان که روز غلبه کاوه بر ضحاک بوده است، کاوه به نشانه پیروزی بر ضحاک آتشی در پای قله دماوند روشن می‌کند و از آن تاریخ به بعد مردمان آن دیار به نشانه دریافت پیام کاوه اقدام به برافروختن آتش می‌کنند که این مراسم را اصطلاحاً «نور گون شو» می‌نامند چرا که در آن، گیاه گون را آتش می‌زنند.
اردشیر تصریح کرد: به دنباله این مراسم کودکانی چوب به دست به در خانه‌های مردم می‌روند و از آنها طلب آذوقه و لباس و چیزهای دیگری می‌کنند، درست مانند شب یلدا که افرادی برای گرفتن حاجت در سیمایی ناشناس در خانه مردم قاشق‌زنی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه این آئین بیشتر در میان اهالی شمال کشور به «تیرما سیزه شو» معروف است، گفت: متأسفانه این آئین هنوز به عنوان میراث ملی و معنوی ایرانیان ثبت نشده است، آئینی که همانگونه که گفتم پس از ظهور اسلام در ایران حال و هوایی مذهبی پیدا کرد تا جایی‌که علاوه بر جشن و پایکوبی به مناسبت میلاد حضرت علی(ع)، مراجعت کودکان به در خانه مردم در اصل تداعی‌گر سرکشی ایشان به در خانه ایتام، تیمار و دلجویی و کمک و آذوقه‌رسانی به آنها بوده است.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: به دلیل بی‌توجهی به آئین‌های اعتقادی و ملی متأسفانه شاهد به یغما رفتن آنها هستیم تا جایی که آئین «تیرماسیزه شو» که تا 50 سال پیش در نواحی شمال کشور برگزار می‌شد به کل منسوخ شده است اما از آن سو شاهد برگزاری آئینی به نام هالوین در شب 31 اکتبر(9 آبان) در کشورهای امریکایی و اروپایی هستیم که آن را به نام خودشان مصادره کرده‌اند در حالیکه نسخه برگردان آئین نوا یا همان«تیرما سیزه شو» است.
وی در پایان گفت: آئین نوا را در سه نوبت در بخش آئینی نهمین جشنواره تئاتر خیابانی «مریوان» اجرا می کنیم تا شاید به این وسیله موجبات اقدامی در مورد ثبت این آئین و سایر آئین‌های اعتقادی و ملی ایرانیان فراهم آید.

captcha