فرهنگ سازی زمانی محقق می‏‌شود که معیارهای اسلامی در عمل نمود یابد
کد خبر: 2614969
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
حجت‎الاسلام نکونام:

فرهنگ سازی زمانی محقق می‏‌شود که معیارهای اسلامی در عمل نمود یابد

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: زمانی فرهنگ سازی در جامعه تاثیرگذار خواهد شد که مردم معیارهای حکومت اسلامی را نه در حرف، بلکه در عمل در دستگاه‎های حاکمیتی ما مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‎الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری 12 آذرماه در دیدار مشاور وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با وی، وضعیت کنونی فرهنگ، چالش‎ها، معظلات و فضای فرهنگی حاکم بر جامعه را از ریشه‎ای‎ترین دغدغه‎های دلسوزان نظام دانست.

وی غفلت از درون جامعه و سرگرم شدن به صحنه سازی‎ها، تبلیغات و برنامه‌ریزی‎های به ظاهر نفوذپذیر و مورد قبول در بدنه جامعه را موجب شکل‌گیری جریانات و اجتماعات غیرقابل انتظار دانست.

حجت‎الاسلام نکونام افزود: گاهی متولیان امور فرهنگی تصور می‏کنند صحنه سازی‏ها، جلسات، تبلیغات و برنامه سازی‌ آنان مورد قبول و پذیرش آحاد جامعه قرار گرفته است، در حالی که  به یک باره حرکت‎ها و جریاناتی خلاف آن در بدنه جامعه شکل می‎گیرد که پذیرش آن برای همگان غیر قابل قبول خواهد شد.

وی غفلت و بی‏توجهی در این عرصه را خطرآفرین دانست و بر لزوم کالبدشکافی دقیق و منطقی واقعیات موجود جامعه و برنامه‎ریزی و سیاست گذاری بر اساس واقعیت‎ها تاکید کرد.

حجت‎الاسلام نکونام همچنین حاکم‎کردن سلامت اداری به معنای واقعی کلمه در دستگاه‎های اجرایی و نقش‌آفرینی تمام دستگاه‌های اجرایی و اداری در امر فرهنگ‌سازی را ضروری دانست.

حجت‎الاسلام نکونام با اشاره به اهمیت بالای سلامت اداری در فرهنگ‌سازی صحیح جامعه، از عدم همخوانی حرف‌ها و عملکردها در فضای دستگاه اداری انتقاد کرد.

به گفته وی، متاسفانه آنچه که ما در درون جامعه به عنوان معیارهای اسلام و ارزش‎ها از آن سخن می‎گوییم با عملکرد ما و آنچه که مردم در فضای ادارای مشاهده می‌کنند هیچ گونه همخوانی ندارد و این یک واقعیت انکار ناپذیر در دستگاه‎های اجرایی ما محسوب می‎شود.

حجت‎الاسلام نکونام عدم هم‎خوانی حرف و عمل در فضای اداری را موجب عدم پذیرش گفته‌ها و شعارها در فضای عمومی جامعه دانست.

وی التزام عملی داشتن به دستورات و قوانین اسلام ناب و نظام جمهوری اسلامی را پایه اصلی در فرهنگ سازی صحیح در جامعه بیان کرد و گفت: زمانی فرهنگ سازی در جامعه تاثیرگذار خواهد شد که حرف و شعار در عرصه عمل مطابق با دستورات و قوانین اسلام و حکومت اسلامی باشد و مردم شاخص‌ها و معیارهای حکومت و نظام اسلامی را نه در حرف بلکه در عمل دستگاه‎های حاکمیتی ما مشاهده کنند.

حجت‎الاسلام نکونام با تاکید بر اینکه دستگاه حاکمیتی و دستگاه مردمی باید یکدیگر را هضم و جذب کنند، تصریح کرد: وجود شکاف میان دستگاه حاکمیتی و فعالیت فرهنگ ساز، مصداق بارز آب در هاون کوبیدن است که نه تنها هیچ تاثیری در فرهنگ سازی صحیح نخواهد داشت بلکه هر کدام راه و هدف خودشان را دنبال خواهند کرد.

وی با طرح این سوال که میزان رضایت‌مندی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور چقدر است؟ ضعف رضایت‌مندی از تمام دستگاه‌های اجرایی را مشهود دانست و تصریح کرد: نمی‌توان دستگاه‌های اجرایی کشورا را به معنای واقعی کلمه رضایت‌مند آفرین مردم دانست چرا که تناقض بین حرف و عمل در دستگاه حاکمیتی مانع تحقق رضایت مندی کامل از دستگاه های اجرایی شده است.

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به پایبندی و علاقه و دفاع همه جانبه آحاد مردم از اصل نظام و انقلاب، نهم‌دی ماه را مصادق بارز حمایت و دفاع مردم از اصل نظام دانست و تصریح‌کرد: مردم از انقلاب اسلامی به عنوان یک دستاورد و سرمایه عظیم حمایت و پشتیبانی می‌کنند اما این حضور مردمی در صحنه‌های مختلف به این معنا نیست که همه چیز در کشور به درستی اداره می‌شود و مردم از شرایط موجود رضایت کامل دارند.

وی سالم‌سازی و بهبود فضای اداری و ایجاد رضایت‌مندی از سیستم حکومتی را نیازمند یک انقلابی دیگر در درون انقلاب جمهوری اسلامی ایران دانست.
حجت‌الاسلام نکونام افزود: مردم باید در چهره، عملکرد، تعامل، خدمتگذاری و رسیدگی به مسائل و مشکلات یک مدیر اسلام و شعائر اسلامی را به معنای واقعی کلمه مشاهده کنند.

وی با یادآور نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، به نقش دستگاه‌ها اجرایی در فرهنگ سازی صحیح در جامعه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام نکونام با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید فرهنگ سازی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار بدهند، تصریح کرد: مسئولیت فرهنگ‌سازی در جامعه نه تنها بر دوش مساجد، حوزه‌های علمیه و مدارس بلکه همه دستگاه‌ها اجرایی و آحاد مختلف مردم نسبت به این امر مهم و حیاتی مسئول هستند.

وی با تاکید بر لزوم ارائه یک تعریف صحیح از مسئله فرهنگ‌سازی در جامعه، پارادوکس و تناقض‌ها در این عرصه را بسیار دانست و گفت: متاسفانه عدم تعریف صحیح فرهنگ سازی در جامعه موجب شد است که بسیاری از متولیان و مسئولان امر در اجرای امور فرهنگی بی‌تفاوت باشند و توپ را در زمین دیگر افراد و دستگاه‌ها بیندازند.

captcha