بیش از یک میلیون رقبه وقفی در کشور وجود دارد
کد خبر: 2677825
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم:

بیش از یک میلیون رقبه وقفی در کشور وجود دارد

گروه اجتماعی: مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه فارس از وجود یک میلیون و یکصد هزار رقبه وقفی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 16 دی در آئین تودیع خود و معارفه مدیرکل جدید این اداره که در شیراز برگزار شد، گفت: وجود 75 آیه از قرآن در مورد انفاق و 20 آیه در مورد احسان و 5 آیه در مورد صدقه و آیات ایثار و باقیات در قرآن کریم خود تأکیدی بر توجه به سنت حسنه وقف است.
وی، سنت حسنه وقف را از مهم‌ترین توجهات سیره نبوی دانست و افزود: با تأسیس نهاد وقف، نظام نوپای اسلامی به احداث مساجد، حفر چشمه، قنات‌ها و غیره و ارائه خدمات عام‌المنفعه برای رضای خدا پرداخت.
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم با اشاره به باید و نبایدهای وقف ابراز کرد: باید روحیه بذل و بخشش و حفظ اوقاف و هزینه در نیت واقف توجه کنیم و زمینه همکاری جامعه در اداره موقوفات را فراهم آورده و با بیان مناسب، پویایی این سنت را تقویت کنیم.
مدیرکل اسبق اوقاف فارس از وجود یک میلیون و یکصد هزار رقبه وقفی در کشور خبر داد و به تبیین گزارش عملکرد این سازمان طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: تنظیم بیش از 40 هزار سند اجاره و شناسایی بیش از 6 هزار رقبه اوقافی، صدور 4 هزار مجوز برای رقبات و اجرای 450 پروژه عمرانی با جذب کمک‌های حیران و انعقاد قرارداد با شهرداری و شورای شهر با هزینه 20 میلیارد تومان در راستای توسعه مساجد و تکمیل 200 باب مسجد با همکاری خیران از جمله اقدامات این اداره‌کل است.
وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار جلد سند مالکیت برای موقوفات فارس صادر شده است، گفت: در راستای اجرای تفاهم‌نامه با سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، بیش از 377 هزار هکتار از اراضی اختلافی دو دستگاه مورد بررسی قرار گرفت که سهم موقوفات بالغ بر 160 هزار هکتار بوده است، کسب رتبه نخست در اجرای برنامه‌های مناسبتی در کشور، اعزام بیش از 6 هزار مبلغ بومی، تربیت حافظان با جذب 41 هزار نفر در استان از جمله فعالیت‌های انجام شده اوقاف فارس در این مدت بوده  است.
به گفته وی، صدور 1200 مورد نظریه مصرف و تولید 3 هزار عنوان خبر و فعالیت‌های شاخص در عرصه‌های سالم‌سازی محیط  و حراست و تحقیق، آغاز طرح وقف جمعی به عنوان یکی از رخدادهای مبارک برای بیمارستان تخصصی، برگزای مسابقات سراسری قرآن در شیراز از دیگر فعالیت‌های این سازمان بوده است.

captcha