ضرورت فراگیری اصول زندگی از ادعیه/ عرفه؛ یکی از عرفانی‌ترین دعاهای اهل بیت(ع)
کد خبر: 3366214
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
فیض‌آبادی بیان کرد:

ضرورت فراگیری اصول زندگی از ادعیه/ عرفه؛ یکی از عرفانی‌ترین دعاهای اهل بیت(ع)

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز اگر با انحرافی در عرصه جوانان از جمله عرفان‌های کاذب و نوظهور روبه‌رو هستیم، قطعاً بهترین راه درمان آن عرفان‌های ناب اسلامی هستند، گفت: انسان‌ها باید اصول زندگی را از دعاها فرا گیرند.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های دعای عرفه، اظهار کرد: یکی از عرفانی‌ترین دعاهای اهل بیت(ع)، دعای عرفه است که از سوی امام حسین(ع) منتقل شده است.

فیض‌آبادی روز عرفه را یکی از مهم‌ترین ایام عنوان کرد و گفت: در این روز بزرگ و باشکوه، حاجیان در صحرای عرفات جمع می‌شوند، دعای امام حسین(ع) در روز عرفه را قرائت کرده و از خدای متعال طلب بخشش می‌کنند.

تفکرات و روحیات وابسته به معرفت و شناخت واقعی به خدا

وی اظهار کرد: خداشناسی و معرفت کلیدی‌ترین بحث‌های اخلاقی، اعتقادی، اندیشه‌ای و رفتاری ما را دربر می‌گیرد، یعنی اگر معرفت و شناخت واقعی به خدای متعال پیدا کنیم، قطعا این عمل اخلاقیات، ما را تحت شعاع قرار می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید به دعاها چند وجهی بنگریم، اظهار کرد: وقتی بحث دعا مطرح می‌شود، ذهن‌ها به سمت خواستن می‌رود، درواقع ادعیه مانند احادیث اهل بیت(ع) و سیره این بزرگواران برای ما حجت شرعی است که مسیر زندگی را برایمان مشخص می‌کند.

ضرورت فراگیری اصول زندگی از دعاها

وی با تأکید بر اینکه انسان‌ها باید اصول زندگی را از دعاها فرا گیرند، ادامه داد: پس از فراگیری باید آن را در زندگی خویش پیاده کنند، امروز اگر با انحرافی در عرصه جوانان از جمله عرفان‌های کاذب و نوظهور روبه رو هستیم، قطعا بهترین راه درمان آن عرفان‌های ناب اسلامی هستند.

فیض‌آبادی ادعیه وارده از ائمه(ع) و بزرگان دینی را عرفان‌های ناب اسلامی عنوان کرد و گفت: دعاهایی همچون عرفه با معنویتی که دارند، می‌توانند تغییرات بسیار زیادی بر روی انسان‌ها ایجاد کند.

تأثیرگذاری ویژه دعای عرفه

وی با تأکید بر اینکه بعضی از زمان‌‌ها و مکان‌ها دارای اثرات ویژه‌ای است، اظهار کرد: به طور مثال فضای معنوی که در حرم مطهر امام رضا(ع) یا مساجد حاکم است را در مکان‌های دیگر مشاهده نمی‌کنیم و معنویتی که در شب‌های قدر و جمعه وجود دارد در مابقی شب‌های سال مشاهده نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بنابراین باید از فضایی که در آن هستیم بهترین بهره را برده و از معنویت حاکم در آن جا استفاده کنیم که یکی از مکان‌ها و زمان‌های اثر گذار، روز عرفه است که امام زمان(عج) نیز به همراه حاجیان در صحرا عرفات حضور دارند و دارای اثر خارق‌العاده‌ای است.

حانیه لازم‌رودی

captcha