بازخوانی نقش دوره ابتدائی در تربیت با برپایی همایش ملی آموزش
کد خبر: 3461226
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵

بازخوانی نقش دوره ابتدائی در تربیت با برپایی همایش ملی آموزش

گروه جامعه: معاون دوره ابتدائی وزارت آموزش و پرورش از برپایی همایش ملی آموزش به منظور بازخوانی نقش دوره ابتدائی در تربیت و بررسی چالش‌ها و آسیب‌های حوزه تعلیم و تربیت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دیمه‌ور، معاون دوره ابتدائی وزارت آموزش و پرورش امروز 25 آذرماه با حضور در نشستی خبری از برگزاری همایش ملی آموزش طی روزهای 5 و 6 دی‌ماه در بیرجند با محوریت گرامیداشت خدمات شکوهی، اولین وزیر آموزش و پرورش و نظریه‌پرداز حوزه تربیت اسلامی خبر داد.
وی بازخوانی نقش و جایگاه دوره ابتدائی در تربیت، بررسی چالش‌ها، آسیب‌ها و معضلات حوزه تعلیم و تربیت را از جمله محورهای مورد توجه در این همایش برشمرد و اظهار کرد: در تلاش هستیم با برگزاری این همایش برای ایجاد آموزش و پرورش بروز و موثر گام برداریم. همچنین دستاوردهای این همایش را مورد بررسی قرار داده و موارد مناسب را جایگزین امور فعلی کنیم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم با برگزاری این همایش جایگاه و اهمیت دوره ابتدائی را به پژوهشگران، فرهنگیان و مسئولان جامعه معرفی کنیم عنوان کرد: 1735 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد صد عنوان در روز برگزاری همایش و الباقی در مقاطع مختلف زمانی ارائه می‌شود.

دیمه ور با تاکید بر اینکه همایش‌های آموزش ابتدائی به صورت دو سالانه برپا می‌شود گفت: دومین همایش نیز دو سال دیگر در شیراز اجرایی می‌شود.

وی از حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و برخی معاونان رئیس جمهور در این همایش خبر داد.

معاون ابتدائی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست خبری از رسمیت یافتن اساسنامه مدارس عشایری با امضا رئیس جمهور خبر داد و گفت: از این پس این مدارس در راستای تحقق عدالت آموزشی از امکانات و مزیت‌های بیشتری برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: شورای هماهنگی ارتقاء و بهبود شاخص آموزش و پروش مناطق کمتر توسعه‌یافته نیز بعد از بررسی شاخص‌های توسعه نیافتگی سه استان سیستان و بلوچستان آذربایجان غربی و هرمزگان را مورد توجه قرار داد.

وی اختصاص 7 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس شبانه روزی این سه استان احداث مدارس جدید به همت بنیاد برکت و خیرین مدرسه ساز در این سه استان را از جمله‌ فعالیت‌های برشمرد که در دستور کار قرار گرفته است.

وی از اختصاص 500 ردیف استخدامی خاص سیستان و بلوچستان برای تامین کمبود نیروی انسانی در تمام سطوح خبر داد و گفت: در جلسه شورای عالی رفاه مصوب شد  400 میلیارد ریال برای آموزش کودکانی که در مناطق دو زبانه زندگی می‌کنند اختصاص یابد.

دیمه ور از احتمال رایگان شدن دوره پیش دبستانی برای تمام کودکان ایرانی خبر داد و گفت: این مهم در برنامه ششم ارائه شده است و امیدواریم به عنوان یک تعهد بین المللی، شرعی و عقلانی محقق شود.

وی تعداد کودکان باز مانده از تحصیل مقطع ابتدائی را در سال گذشته 150 هزار نفر برشمرد و گفت: سال گذشته موفق شدیم 35 هزار نفر و امسال نیز 11 هزار نفر از کودکانی که ترک تحصیل کرده بودند را مجدداً جذب مدارس کنیم.

دیمه ور مطالبه وزارت آموزش و پرورش را استخدام معلمان با توجه به اهداف کیفیت بخشی و نظام صالحیت حرفه‌ای معلمان به عنوان یکی از حقوق کودکان دانست و گفت: متاسفانه با عدم توازون در توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه‌ایم به نوحی که دوره ابتدائی نیز با کمبود معلم روبرو شده است ولی این امر نباید باعث شود تا نیروهای بدونه داشتن صلاحیت حرفه‌ای مشغول آموزش کودکان شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تبیین نظارت وزارت آموزش و پرورش بر برنامه‌های تربیتی دوره پیش دبستانی گفت: پیش از این مدیریت مراکزی که اقدام به آموزش کودکان 4 تا 6 کرده بودند بر عهده نهادهای مختلفی بود اما پس از قانون مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی مقرر شده است تا تمام این مراکز از وزارت آموزش و پرورش مجوز دریافت و بر مبنای قوانین ما عمل کند.

وی مهدهای پیش دبستانی که اقدام به برپایی برنامه‌های همراه با رقص و آواز می‌کنند را غیر مجاز دانست و گفت: این مراکز زیر مجموعه آموزش و پرورش نیستند ولی تا مهرماه سال آینده باید تمام مراکز پیش دبستانی مجوز فعالیت خود را از این وزارتخانه دریافت کنند. در غیر این صورت فعالیت آنها غیر قانونی محسوب می‌شود.

captcha