برگزاری 150 محفل انس با قرآن کریم در اعتکاف سال 95
کد خبر: 3489170
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
حجت‌الاسلام مرویان خبر داد:

برگزاری 150 محفل انس با قرآن کریم در اعتکاف سال 95

گروه اجتماعی: مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری 150 محفل انس با قرآن در زمان برگزاری مراسم اعتکاف سال جاری در مساجد استان، ابراز کرد:‌ تشکیل حلقه‌های معرفت و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ از جمله برنامه‌های دینی ـ فرهنگی اعتکاف سال جاری به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن (ايكنا) از خراسان رضوي، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی، مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های اعتکاف که امروز، 28 فروردین‌ماه در این اداره کل برگزار شد، گفت: ‌یکی‌ از سنت‌های‌ حسنه ‌ما در طول تاریخ قرآن و مکتب اهل بیت(ع) اعتکاف بوده است.

وی‌ ادامه‌ داد: در طول‌ سال‌های‌ اخیر استقبال از مراسم اعتکاف‌ رو به‌ افزایش‌ بوده‌ است‌ به خصوص استقبال‌ قشر جوان و نوجوان ‌را  شاهد هستیم به گونه‌ای ‌که ‌در سال‌های‌ گذشته ‌برگزاری ‌مراسم ‌اعتکاف ‌بیش‌تر شرکت‌کنندگان را سالمندان تشکیل می‌دادند، اما امسال بیشتر شرکت‌کنندگان جوانان و نوجوانان هستند.

حجت‌الاسلام مرویان تصریح کرد: اعتکاف راهی است برای ارتباط انسان‌ با خداوند و فاصله‌ گرفتن ‌از غبارها و آلودگی‌های آن از دل و جان انسان‌های مومن که در کشور ما نیز در ایام ماه رجب برگزار می‌شود، لذا انجام این عمل عبادی که با همه مذاهب اسلامی مشترک است، فرصتی برای نورانی ساختن و چشیدن طمع ایمان و بالندگی انسان معاصر در طول تاریخ بوده است.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: اعتکاف حبس انسان توسط خود در مساجد است، انسانی که در اعتکاف شرکت می‌کند، جز برای انجام کارهای ضروری نمی‌تواند از مسجد خارج شود در واقع این‌ عهدی است که معتکف قبل از ورود به مساجد با خداوند می‌بندد، که در این سه روز به عبادت پروردگار بشتابد و در پایان با انجام اعمال و خواندن دعای ام داوود مسجد را ترک می‌کند.

اعتکاف بیش از 60 هزار معتکف در استان

وی یادآور شد: در طول سال‌های گذشته ستاد اعتکاف خراسان رضوی با حضور دستگاه‌های فعال تشکیل شده است زیرا نیاز به یاری‌ مساجد می‌رود به طوری که‌ در سال گذشته بیش از 60 هزار معتکف در خراسان رضوی در مراسم اعتکاف شرکت کردند و از این تعداد سه چهارم آن بانوان و یک چهارم را هم آقایان تشکیل می‌دادند.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد:‌ در مجموع از این تعداد هزار دانشجوی‌ آقا و کمتر از 800 نفر دانش‌آموز بودند که در مراسم اعتکاف 600 مسجد خراسان رضوی  سال 94 حضور یافتند و طبق بررسی‌های انجام شده توسط ستاد برگزار کننده اعتکاف، پیش‌بینی می‌شود تعداد ثبت‌نام کنندگان امسال 10 درصد افزایش یابد.

وی افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تمامی شهرستان‌ها ستاد اعتکاف تشکیل داده است که معتکلفان علاوه بر ثبت‌نام از ستادها می‌توانند با مراجعه به سامانه اداره کل تبلیغات اسلامی از شرایط و مقررات ثبت‌نام جویا شوند.

حجت‌الاسلام مرویان افزود: علاوه بر اداره‌کل تبلیغات اسلامی، نهادهایی چون آستان قدس رضوی، شهرداری، بسیج سازندگی‌، آموزش‌ و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی و صدا و سیمای استان مشارکت دارند.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: مسجد جامع گوهرشاد حرم رضوی به دلیل تعمیرات تنها پذیرای 1200 معتکف آقا خواهد بود و دیگر ثبت‌نام کنندگان بایستی در سایر مساجد استان‌ها و مساجد مشهد پذیرش شوند.

حجت‌الاسلام مرویان گفت: در زمان برگزاری مراسم اعتکاف اساتید، مبلغان دینی و ائمه‌ جماعت مساجد به سوالات و نیازهای معتکفان پاسخ می‌دهند؛ ضمن‌ اینکه مساجدی که تمایل دارند از اساتید و مبلغان اداره تبلیغات اسلامی بهره‌مند شوند، می‌توانند به دبیرخانه ستاد مراجعه کنند که در پایان مراسم اعتکاف از اساتید نمونه و خلاق تجلیل خواهد شد.

برنامه‌های حلقه‌های معرفت در مراسم اعتکاف

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، 150 محفل انس با قرآن در زمان برگزاری مراسم برپا شود، علاوه بر آن تشکیل حلقه‌های معرفت، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در طول برگزاری این مراسم از دیگر این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام مرویان از برگزار کنندگان مراسم خواست تا امکانات حداقلی برای حضور، 3 روز عبادت معتکفان را فراهم کنند و چنانچه مساجدی فاقد امکانات اولیه هستند از برگزاری‌ مراسم اعتکاف‌ در آن‌ جلوگیری بعمل خواهد آمد، ابراز کرد: همانند سال‌های گذشته بانوان و آقایان به‌ صورت جداگانه مراسم را سپری خواهند کرد مگر در مساجدی که بتوانند اقدامات ‌و امکانات لازم برای برگزاری مراسم و به صورت مختلط را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم اعتکاف جای دعواهای سیاسی و کشمکش‌های جناحی نیست، عنوان کرد: برگزارکنندگان باید از ورود به‌ مسائل غیر‌دینی پرهیز کنند، ضمن اینکه‌ مسئول برگزارکننده مراسم به هیچ عنوان حق ندارد در طول ساعت استراحت معتکفان، مزاحت ایجاد کند و اگر چنانچه قصد برگزاری سخنرانی‌ و مداحی را دارند باید مراسم‌ها کوتاه ‌و مختصر و در ساعت‌ غیر از استراحت انجام شود.

حجت‌الاسلام مرویان با اشاره به اینکه بودجه این مراسم مشخص‌نیست ‌و مساجدی که در اعتکاف ثبت‌نام نکنند از امکانات اداره کل تبلیغات بهره‌مند نخواهد شد، گفت: حداقل هزینه ثبت‌نام 15 هزار تومان و حداکثر 60 هزار تومان است و مساجد حق ندارند از این میزان بیش‌تر هزینه ثبت‌نام دریافت کنند.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورد میزان تحصیلات معتکفان سال جاری مساجد استان، عنوان کرد: از تعداد کل ثبت‌نام کنندگان 25 درصد داری تحصیلات فوق لیسانس، 22 درصد لیسانس و 18 درصد دیپلم هستند.

captcha