صدور 10 هزار ویزا برای حضور در مراسم اربعین سال گذشته
کد خبر: 3530357
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
در جلسه ستاد اربعین استان زنجان عنوان شد:

صدور 10 هزار ویزا برای حضور در مراسم اربعین سال گذشته

گروه اجتماعی: مدیر حج و زیارت استان زنجان با اشاره به اینکه در ایام اربعین سال گذشته 10 هزار ویزا برای زائران استان زنجان به کربلا صادر شد، گفت: علاقه‌مندان برای حضور در مراسم اربعین به سامانه سماح مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، شامگاه دیروز، چهارشنبه 24 شهریورماه، جلسه ستاد اربعین استان زنجان برای بررسی مشکلات و کاستی‌های این حوزه و پیش‌بینی اقدامات لازم برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن این مراسم در سال جاری برگزار شد که در  این جلسه آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، اظهار کرد: عرض ارادت و اخلاص به سیدالشهدا مهمترین اصل در برگزاری مراسم اربعین است و فرصت نمایش حضور میلیونی شیعه در اربعین سالی یکبار فراهم می‌شود.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: حج با حجم تبلیغات و درآمد خاص با احتساب حجاج عربستانی به 3 میلیون نفر می‌رسد در حالیکه اربعین یک تجمع 20 میلیون نفری بدون تبعات و تلفات است هرچند که بر خلاف حج، زیارت سیدالشهدا در صورت وجود خطر هم توصیه شده است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تاکید بر اینکه ما نمی‌رویم تا در اربعین نام ایران را مطرح کنیم، گفت: هدف ما برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین کمک به عراقی‌ها و خدمت به زائرین است و در این حضور قصد خودنمایی نداریم.

مردم برای حضور در مراسم اربعین از مسیر قانونی به عراق بروند

در این جلسه اسدالله درویش امیری، استاندار زنجان اظهار کرد: اجتماع شیعیان در مراسم اربعین سیدالشهدا موجب عظمت جهان تشیع است چراکه در شرایط کنونی منطقه این تجمع حاوی پیام‌های مختلفی خواهد بود که توسط شیعیان مخابره خواهد شد.

وی تصریح کرد: مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین لازم است از مسیر قانونی ورود به کشور عراق اقدام کنند چراکه هرگونه اقدام و عمل خارج از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند به اهداف امنیتی ما خدشه وارد کند.

درویش‌امیری تاکید کرد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نقش بسیار مهمی در فرآیند تشویق مردم به ثبت‌نام در سامانه سما و اخذ روادید از مسیرهای قانونی و تعریف شده دارند که اگر افرادی بخواهند خارج از این چارچوب عمل کنند خود و دیگران را دچار مشکل می‌کنند.

استاندار زنجان گفت: مراسم اربعین حرکتی معنوی و معرفتی است و شایسته نیست در این حرکت معنوی برای دیگران مشکل و گرفتاری ایجاد شود که در امر روادید ما با پیگیری در صدد هستیم تا اخذ روادید برای زائران اربعین در زنجان صورت گیرد که در خصوص تامین هزینه‌های مراسم اربعین نیز باید از ظرفیت‌های مردمی نیز به نحوی مطلوب استفاده شود.

متقاضیان حضور در اربعین به سامانه سماح مراجعه کنند

در ادامه این جلسه، فرامرز بابایی، مدیر حج و زیارت استان زنجان از تعریف سامانه سماح برای ثبت‌نام زائران اربعین خبر داد و گفت: این سامانه از دو سال پیش تعریف و فعالیت خود را آغاز کرده است و با توجه به اینکه ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح استان زنجان آغاز شده است، هم اکنون یک هزار و 522 نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان با اشاره به اینکه ثبت نام اصلی زائران اربعین به صورت معمول بعد از عرفه آغاز می‌شود، تصریح کرد: همه ثبت‌نام‌کنندگان برای اربعین باید بیمه شوند و کاروان‌های عتبات عالیات در قالب گروه‌های پنج تا 40 نفره اعزام می‌شوند.

بابایی بر ضرورت تعیین قیمت معقول برای اعزام‌های زائران در ایام اربعین به عتبات عالیات توسط اتوبوس‌ها تاکید کرد و گفت: برای این امور باید برنامه‌ریزی شود زیرا موضوع تامین اتوبوس برای اربعین از مسائل نگران‌کننده محسوب می‌شود که قیمت نجومی را هم باید به آن اضافه کرد.

این مسئول تعداد ویزاهای صادر شده در ایام اربعین سال گذشته را برای زائران استان زنجان 10 هزار ویزا اعلام و تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی لازم برای اجباری بودن، داشتن ویزا برای سفر به عتبات عالیات به مردم انجام شود و متقاضیان حضور در عتبات عالیات باید در نظر داشته باشند ویزای خود را از آژانس‌های معتبر تهیه کنند تا مشکلات ناشی از صدور ویزای جعلی دامنگیر آنها نشود.

استقرار موکب‌های ستاد اربعین استان زنجان در 5 نقطه شهر نجف

همچنین در این جلسه منصور عزتی، مدیر اجرایی ستاد اربعین استان زنجان اظهار کرد: ستاد اربعین بر مبنای تشکل‌های مردمی شکل گرفته است و این تشکل سازمانی که حسینیه و زینبیه زنجان در آن نقش مهمی داشتند باید ادامه یابد.

مدیر اجرایی ستاد اربعین استان زنجان با اشاره به اینکه موکب ستاد اربعین استان طی سال گذشته در سه نقطه از عراق مستقر شده بود، تصریح کرد: همانند سال گذشته موکب اصلی این ستاد در نجف اشرف استقرار پیدا می‌کند که در این رابطه هماهنگی‌های لازم هم انجام شده است و قرار است موکب‌های ستاد اربعین استان زنجان در اربعین سال جاری در پنج نقطه مستقر شوند که مکان‌یابی‌های موردنظر برای این استقرار با هماهنگی عراقی‌ها انجام شده است.

وی به تقسیم‌بندی انجام شده برای استقرار نیروهای مردمی در موکب‌های پنجگانه در عراق در اربعین با هدف ارائه خدمات بهتر به زائران اشاره و تاکید کرد: در این راستا از هیأت‌های بزرگ مذهبی و هیئات شهرستان‌های مختلف استفاده خواهد شد.

مدیر اجرایی ستاد اربعین استان زنجان با تاکید بر اینکه زائران در ایام اربعین به لحاظ تغذیه مشکلی ندارند، ادامه داد: عمده مشکل موجود در مراسم اربعین راهنما و موضوعاتی مانند بهداشت و درمان است که حل آنها نیازمند پیش‌بینی‌های موردنیاز است.

captcha