جشنواره تئاتر خیابانی «مریوان» گامی در جهت دیپلماسی فرهنگی است
کد خبر: 3637983
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
بادپروا:

جشنواره تئاتر خیابانی «مریوان» گامی در جهت دیپلماسی فرهنگی است

گروه هنر: دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان»، اظهار کرد: بخش بین‌الملل این جشنواره از اهمیت زیادی برخوردار است و لذا با دعوت از 6 گروه خارجی و ایجاد تعامل سازنده با آنها تصمیم داریم تا گام کوچکی در راستای تحقق دیپلماسی فرهنگی برداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان»، بعد از ظهر امروز یکشنبه 12 شهریور با حضور مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدفاتح بادپروا؛ دبیر این جشنواره، سامان خلیلیان؛ مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی شفیعی، جشنواره تئاتر خیابانی «مریوان» را بزرگترین رویداد تئاتر خیابانی ایران نامید و گفت: این رویداد که پایه‌گذار اصلی آن مردم فهیم استان کردستان و شهر مرزی مریوان بوده است توانسته ظرفیت خوبی را در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی و ارزشی فراهم آورد.

وی مخاطب این جشنواره را بزرگترین سرمایه آن دانست و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی «مریوان» در طول ادوار برگزاری آن محبوبیت ویژه ای میان مردم و اقلیم کردستان به دست آورده است و از جمله اتفاقات خوبی که از سال گذشته در این جشنواره شاهد بودیم انتصاب سیدفاتح بادپروا به عنوان دبیر این جشنواره بود.

مهدی شفیعی تصریح کرد: بادپروا در طول مدتی که به دبیری این جشنواره منصوب شده است توانست ارتباط و تعامل خوبی را با سایر جشنواره‌های تئاتری و همچنین مسئولان علیرغم آنکه شاهد تغییر ساختار مدیریتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان بودیم، به وجود آورد.

مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد افزود: حضور پررنگ گروه‌های خارجی در این دوره از جشنواره از جمله مزیت‌های دیگر آن است که خوشبختانه با توجه به رایزنی‌های خوب دبیرخانه با گروه‌های خارجی این اتفاق را در این دوره از جشنواره شاهد بودیم که امیدوارم همچنین تداوم یافته و گسترش یابد.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد از پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» کاری از هنرمند گرافیست مریوانی؛ حمید نیکخواه رونمایی شد و پس از آن سیدفاتح بادپروا به شرح روند اجرایی این جشنواره پرداخت.

بادپروا با اشاره به اینکه این جشنواره تنها جشنواره تخصصی تئاتر خیابان ایران محسوب می‌شود گفت: خاستگاه این جشنواره به سال 62 بازمی‌گردد که استان کردستان و شهر مریوان در بحبوحه دوران دفاع مقدس زیر آماج حمله دشمن بعثی قرار داشت و مردم این شهر ابتدا در محیط‌های روستایی و سپس شهری با اجرای آثار نمایشی هدفشان حفظ روحیه و اتحاد به منظور مقاومت در مقابل تهاجم دشمن بعثی بود.

وی با اشاره به اینکه دوازدهمین دوره این جشنواره از 18 شهریور با راه‌اندازی کارناوال در سطح شهر مریوان برگزار خواهد شد گفت: البته از روز قبل ما پذیرش گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره را خواهیم داشت که ترکیبی از گروه‌های نمایشی آئینی و خیابانی خواهند بود که نوعاً با موضوعات انقلابی و ارزشی و فرهنگ ایرانی به اجرای آثار خود در این جشنواره خواهند پرداخت.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» تصریح کرد: این جشنواره اگر تا به اینجا به رشد و شکوفایی دست یافته است این امر به جهت اتحاد و تعاونی بوده است که میان مسئولان، هنرمندان و مردم هنردوست مریوان وجود داشته و همینجا از اهالی رسانه نیز خواستارم تا به عنوان ضلع تکمیلی این چرخه همکاری و همیاری مؤثری با ما داشته باشند تا این جشنواره به سطحی که لایق آن است دست پیدا کند.

بادپروا گفت: از جمله تحولاتی که در انتشار فراخوان این دوره از جشنواره شاهد آن بودیم ارسال طرح و ایده از سوی متقاضیان بود تا ابتدا توسط هیئتی این مرحله مورد ارزیابی قرار گیرد و لذا هیئتی متشکل از فارس باقری، سیروس همتی و رحیم عبدالرحیم‌زاده، ارزیابی طرح‌ها و ایده‌ها را به عهده داشتند که سنجش 22 آئین و 26 اثر نمایشی را به انجام رساندند و در نهایت از میان آثار پذیرفته در هیئتی متشکل از مهرداد رایانی‌ مخصوص، شهرام کرمی و مهدی حبیبی، کار ارزیابی نهایی آثار برای حضور در جشنواره به عهده داشتند.

وی افزود: بخش جدیدی که به این دوره از جشنواره افزوده شده است بخش تئاتر کودک است که البته یک‌بار این بخش را در دوره هفتم جشنواره تجربه کرده بودیم که امسال در این بخش نیز 5 اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شده‌اند؛ در ضمن با توجه به اینکه جشنواره اهتمام ویژه‌ای به امر آموزش داشته و دارد لذا برنامه‌ای به نام «جشن کودک خلاق» برگزار خواهیم کرد که کودکانی در سنین 7 تا 12 سال در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

بادپروا تأکید کرد: در بخش مرور نیز از آنجایی که قصد داریم جشنواره را به نقطه اوج شکوه و عظمت خود برسانیم  لذا 5 اثر را از جشنواره‌های تئاتر خیابانی همچون تئاتر کودک همدان، تئاتر لاهیجان، تئاتر فتح خرمشهر، تئاتر شرهانی و تئاتر رضوی انتخاب کرده‌ایم که در این جشنواره اجرا خواهند شد و البته در بخش آئینی نیز مجموعاً 6 اثر به اجرا درخواهند آمد.

وی به بخش بین‌الملل جشنواره اشاره کرد و گفت: این بخش از جشنواره از اهمیت زیادی در دوره دوازدهم برخوردار است و لذا با 100 کمپانی تئاتر در سراسر دنیا برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم که البته با توجه به اینکه کدامیک از این آثار سنخیت با فرهنگ، آدب و رسوم و مذهبی حاکم بر ایران دارند لذا جشنواره در دوره جاری میزبان آثاری از فرانسه، اسپانیا، آذربایجان، برزیل، اوکراین و اقلیم کردستان خواهد بود.

بادپروا اظهار داشت: با دعوت از این گروه‌ها از کشورهایی که نام برده شد این جشنواره قصد دارد تا تبادل نظر و تعامل سازنده‌ای به لحاظ فرهنگی با دیگر کشورها داشته باشد تا به سهم خود در راستای تحقق دیپلماسی فرهنگی گام مثبتی برداشته باشد.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» ادامه داد: این جشنواره در دوره دوازدهم از نظر ساختاری و اضافه شدن بخش‌های جدید به خود، اقدامات دیگری را نیز به انجام رسانده است، بخش تئاتر آلترناتیو، شورایی، پرفورمنس از جمله بخش‌هایی است که به لحاظ فرم و سبک اجرایی غنای بیشتری به آثار نمایشی حاضر در این بخش خواهد بخشید و این جشنواره را متناسب با تحولات فنی تئاتر روز دنیا به پیش خواهد برد.

وی گفت: کارگردانی مراسم اختتامیه این جشنواره را امیرحسین شفیعی؛ از جمله هنرمندان صاحب سبک در زمینه تئاتر خیابانی به عهده خواهد داشت و ما در این مراسم از هنرمندانی همچون شهرام کرمی، نامق خدایار، فرامرز قلیچ‌خانی تقدیر به عمل خواهیم آورد.

بادپروا در ادامه افزود: برپایی کارگاه‌های آموزشی از جمله دیگر بخش‌های جنبی و اجرایی جشنواره محسوب می‌شود که در این دوره از جشنواره سه کارگاه با نام‌های «کودک خلاق»؛ مدرس محسن اردشیر، «آکادمی بدن دیوانه»؛ مدرس یاسر خاسب و «از ایده تا اجرا»؛ مدرس قطب‌الدین صادقی را خواهیم داشت.

وی به رونمایی از دو کتاب با موضوع تئاتر خیابانی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این دو کتاب را علی ظفرقهرمانی و فریندخت زاهدی به نگارش درآورده‌اند ضمن آنکه در این جشنواره از پورتال تخصصی جشنواره و تئاتر خیابانی که حاصل تلاش دوستان در کانون تئاتر خیابانی و همکاری دبیرخانه این جشنواره است رونمایی خواهد شد.

بادپروا در ادامه سخنان خود با اشاره به تعامل و همکاری خوب دبیرخانه این جشنواره با کانون ملی منتقدان تئاتر گفت: در پایان اجراهای هر روز جشنواره، با حضور رضا آشفته و صمد چینی‌فروشان به نقد آثار اجرا شده که هر روز 43 اجرا خواهیم داشت می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی جدید شهر مریوان استقبال خوبی از برگزاری این جشنواره در سطح این شهر کرده است گفت: همانطور که اشاره شد مردم مریوان علاقه وافری به تئاتر دارند و لذا خودشان کمیته های مردمی برای برگزاری هرچه بهتر و مفیدتر این جشنواره تشکیل داده‌اند که این امر در ایجاد حس تعاون و نوعدوستی میان مردم منطقه بسیار مؤثر خواهد بود.

بادپروا در پایان گفت: شورای شهر نیز با نظر مساعد این کمیته‌ها نسبت به انتخاب بااخلاق ترین شهروند مخاطب این جشنواره اقدام خواهد کرد که پس از معرفی شدن این فرد به همراه خانواده‌اش در طول یک سال به شکل رایگان از کلیه خدمات فرهنگی، اجتماعی شهر مریوان استفاده خواهد کرد.  

این گزارش حاک است در پایان این نشست، سیدفاتح بادپروا؛ دبیر جشنواره و سامان خلیلیان؛ مدیر کانون تئاتر خیابانی به پرسش خبرنگاران در مورد این جشنواره، پاسخ گفتند. 

captcha