مرحله نهایی مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه بیجار آغاز شد
کد خبر: 3725919
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

مرحله نهایی مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه بیجار آغاز شد

گروه فرهنگی- فاز پایانی عملیات مرمت و بهسازی فرشهای حسینیه شهرستان بیجار توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از امروز، ششم تیرماه در حسینیه بیجار آغاز شد.

مرحله نهایی مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه بیجار آغاز شد

محمدابراهیم الیاسوند، مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، کار مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه شهرستان بیجار که از سال 94 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان آغاز شده بود، وارد مرحله پایانی شد.
وی با اشاره به اینکه این فرش‌ها بر اساس نوشته‌ای که بر روی قسمت سرانداز آن هویدا است دارای قدمتی 130 ساله بوده است، افزود: این فرش توسط چندین زن استادکار بافنده در روستای حلوایی و به سفارش و دستور علیرضاخان امیر تومان حاکم وقت بیجار جهت وقف در مجالس عزاداری خامس آل‌عبا بافته شده است.
الیاسوند به بافته و نقشه منحصر به فرد این فرش‌ها اشاره و عنوان کرد: مساحت تقریبی این فرش‌ها که چهار تخته بوده حدود 110 متر مربع است که با در کنار هم قرار دادن آنها حاصل می‌شود.
وی بیان کرد: نقشه سرانداز و حاشیه‌ها ماهی در هم بزرگ حلوایی و نقشه زمینه فرش هندسی اسلیمی سرداری است که این نقوش مختص به منطقه بیجار هستند.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار اعلام کرد: این فرش‌ها که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند که پس از جذب اعتبار، کار مرمت آنها در سال 94 آغاز و در سال‌های 95 و 96 ادامه یافت.
وی ادامه داد: فاز تکمیلی عملیات مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه بیجار توسط استاد رسول رفوگر حق، هم اکنون در حال اجرا است.
الیاسوند در پایان به کیفیت و شهرت جهانی فرش بیجار اشاره کرد و یادآور شد: جهت نگهداری و حفاظت از این فرش‌ها، برنامه احداث موزه فرش در دستور کار این اداره قرار دارد که مراحل اداری و جذب اعتبار آن در حال اتمام است و به زودی به مرحله اجرایی می‌رسد.
انتهای پیام

captcha