خلأ نبود بخش پژوهش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
کد خبر: 3743832
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

خلأ نبود بخش پژوهش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

گروه فرهنگی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نبود بخش پژوهش و نقد و تحلیل را در تئاتر خیابانی مریوان یک خلأ دانست و گفت: جای یک برنامه پژوهشی، علمی و تحلیلی در این تئاتر خالی است تا بتواند جریان‌‌ساز باشد و به ارتقای آن کمک کند.

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جزو هشت جشنواره مطرح کشوری است

به گزارش ایکنا از کردستان، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد دیروز، 12 شهریورماه در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: سیاستی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کند جلوگیری از افزایش جشنواره‌های بی‌کیفیت و محدود کردن این نوع از جشنواره‌‌هاست.
وی با اشاره به اینکه برخی جشنواره‌ها، دارای کیفیت لازم بوده و در سطح بالایی هستند، افزود: برخی از جشنواره‌ها همانند جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، مخاطب محور و مردمی هستند که رویکرد ما حمایت از جشنواره‌های مردمی است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد عنوان کرد: چون جشنواره تئاتر مریوان یک جشنواره مردمی است وزارت فرهنگ خود را موظف می‌داند که از این جشنواره حمایت کند و برای استمرار آن هم تلاش می‌کند.
برگزاری 73 جشنواره در سطح کشور
وی با بیان اینکه در مجموع 73 جشنواره در کشور برگزار می ‎‌شود، گفت: البته جشنواره‌های تئاتر بیشتر از این تعداد است چون برخی نهادها هم در درون خودشان، جشنواره داخلی برگزار می‌کنند.
کرمی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها زمانی مفید است که در توسعه تئاتر مؤثر باشد چون برای جشنواره‌ها سرمایه‌گذاری شده و باید هدفمند شوند.
وی با تاکید بر اینکه قطعا اعتبارمان را صرف برگزاری جشنواره نخواهیم کرد، افزود: چون جشنواره‌های اصلی همانند جشنواره فجر را داریم که اصلی‌ترین رویداد تئاتری کشور محسوب شده و به عنوان رویدادی بین‌المللی، معرفی تئاتر ایران به تمام دنیاست.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد عنوان کرد: برخی جشنواره‌های دیگر هم هستند که در رده حمایت‌های دوم و سوم ما قرار می گیرند و ما می‌خواهیم به این سمت جشنواره‌ها را هدایت کنیم که از بودجه عمومی استفاده نکرده بلکه از اسپانسرها استفاده کنند.
وی افزود: هرچند نقش دولت حمایت از برگزاری جشنواره است اما نمی‌خواهد که تمام و کمال جشنواره‌ها دولتی برگزار شوند.
کرمی در ادامه اعلام کرد: جشنواره تئاتر خیابانی جزو هشت جشنواره مطرح کشوری است که امیدواریم برای سال آینده، ردیف اعتبارات ملی برای آن اختصاص یابد هرچند حتی اگر هم این اتفاق نیفتد ما مشکلی در تامین اعتبار جشنواره نداریم.
وی اظهار کرد: در تمام ۱۳ دوره‌ای که جشنواره مریوان برگزار شده است مشکلی در تامین اعتبار آن نداشته‌ایم اما استفاده از ردیف اعتبار ملی برای این رویداد می‌تواند به تحول اساسی آن کمک کند.
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به یک تحول اساسی نیاز دارد
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ادامه داد: اما این جشنواره باید تحول اساسی کند و گروه‌های بیشتر و بخش‌های متنوع‌تری را در خود جای دهد.
وی بیان کرد: علاوه بر این باید زیرساخت‌های شهر مریوان هم باید بهتر شود و بتوانیم هنرمندان بیشتری را در این شهر میزبانی کنیم.
کرمی با عنوان اینکه پایگاه اصلی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خود شهر مریوان است، گفت: اگر نمایش‌ها در سراسر کشور توسعه یابد و اجرا شوند می‌تواند تحول خوبی در آن ایجاد کند.
استقبال مردم مهم‌ترین نکته جشنواره تئاتر خیابانی است
وی در ادامه اجرای این دوره از جشنواره در سه شهر سقز، سروآباد و سنندج را برای اولین بار مثبت ارزیابی کرد و گفت: استقبال پرشور مردم هم مهمترین نکته این جشنواره است که حتی اگر اجراها هم ضعیف باشند باز هم مردم آنها را تماشا و تشویق می‌کنند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، این مسئله را نشان دهنده شعور فرهنگی بالای مردم این شهر دانست و تصریح کرد: مردم این شهر تربیت شده تئاتر هستند و با تئاتر خیابانی خو گرفته‌اند.
وی در بخشی دیگر از سخنان به نقاط ضعف جشنواره هم اشاره و بیان کرد: باید تحول اساسی در کیفیت آثار ایجاد شود و سال به سال کیفیت آثار رشد کند.
نبود بخش پژوهش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یک خلأ است
کرمی، همچنین نبود بخش پژوهش و نقد و تحلیل را در تئاتر خیابانی مریوان یک خلاء دانست و گفت: جای یک برنامه پژوهشی، علمی تحلیلی در این تئاتر خالی است تا بتواند جریان‌‌ساز باشد و به ارتقای آن کمک کند.
وی ادامه داد: دنبال ایده‌های نو و خلاق هستیم و هنرمندان هم باید خودشان پیشقدم شوند و با ایده‌های خلاق خود جشنواره را متحول کنند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد همچنین بخش نظرخواهی از مخاطبان را هم الزامی دانست و خاطرنشان کرد: این ایراد بر ما وارد است و آن را می‌پذیریم که امیدواریم در سنوات آینده آن را لحاظ کنیم.
لازم به ذکر است؛ سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از دهم تا چهاردهم شهریورماه و با حضور 39 گروه داخلی و خارجی در بخش‌های مسابقه، آزاد، آیینی و سنتی، خارجی، مرور، کودک و نوجوان، ویژه و جنبی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha